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빈티지(Vintage)패션 제품 디자인 연구

Title
빈티지(Vintage)패션 제품 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Design of Vintage Fashion Products : With a focus on romantic and natural images
Authors
최경화
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 경제 발전으로 인한 생활수준의 향상은 소비자 가치 의식의 다양화, 개성화, 고급화로 인하여 시장 세분화 현상은 극도로 심화되어 가고 있다. 많은 마케팅 전문가들이 이러한 고급화 시장에 대응하는 방법은 신규소재의 개발과 새로운 디자인을 통한 차별화 정책이라고 말하고 있으며 현대의 많은 디자이너들은 개성을 표현 할 수 있는 독특한 소재와 다양한 표현기법을 활용하여 보다 차별화된 이미지를 구축하고자 독창적인 아이디어 창출을 위해 노력하고 있다. 이러한 시대적 추세와 유행의 흐름 속에서 현대패션에서 빈티지이미지의 대두는 현대인들의 정신세계에 옛것에 대한 관심을 불러일으키고 있으며 현대 사회의 기계화되고 물질 문명화된 환경에서 벗어나 과거의 넉넉함과 자연에 대한 향수를 느끼는 현대인의 정서가 반영된 것이며 옛것을 다시 내놓아서 그것을 사람들의 마음에 들게 하여 역사적 회귀를 유도, 유행의 모티브를 과거에서 찾아 사람들에게 익숙하고 낯설지 않은 편안함을 느끼게 하는 정서가 내재되 나타나고 있다. 즉 획일화되어 가는 현대 사회 속에서 의상은 개성있는 자아를 찾고자 하는 욕구 충족을 위한 수단으로서 다른 이들과는 차별화된 이미지를 표출하고 있으며 현대패션에 나타난 빈티지 패션은 사회적 흐름 및 패션 트랜드에 따라 많은 영향을 받아 혼합되어 표현되고 있으며 과거와는 달리 새로운 시대에 상응하는 개념의 이미지로 표현되는 경향을 보이고 있다. 빈티지 패션은 과거 한 시대의 특징적인 장신구나 텍스타일, 디테일 등을 그대로 반영하거나 크게 확대, 또는 간소화하여 디자인에 인용하기도 하고 위치를 변형하는 방법 등을 응용하여 표현하기도 하며 의복의 색채나 질감 면에서 아주 현대적인 감각을 매치시켜 표현되어진다. 빈티지 패션은 현대 패션에 있어서 빼놓을 수 없는 유행경향인데 반해 그 개념과 특성이 정확하게 설명되지 않고 있으며 특히 국내 빈티지 패션에 관한 실증 연구는 아직까지 거의 없으며 내용의 다양성, 시대성, 정보성의 측면에서 부족한 점이 없지 않다고 생각된다. 이러한 시대적 추세와 유행의 흐름 속에서 빈티지 패션은 현대인들의 정신세계에 옛것에 대한 관심을 불러일으키고 있는 현상으로 나타나고 있다. 따라서 본 연구는 빈티지 감성의 소재를 토대로 로맨틱 패션의 장식적 요소를 부가하여 제품을 디자인, 개발, 로맨틱 빈티지 이미지의 브랜드를 구성 제시 했으며 이는 차별화된 이미지로 빈티지 시장에 활력을 주고 경쟁력을 갖도록 함에 그 목적이 있다. 본 연구의 방법으로는 국내외의 문헌과 학술지, 패션 매거진, 신문, 인터넷 등을 통하여 빈티지 패션의 개념과 형성, 미적 가치, 조형적 특징과 유형분석을 하였다. 빈티지 패션의 신규 브랜드 런칭과 디자인 개발을 위한 방법으로 브랜드의 컨셉 및 감성 포지션을 설정 한 후, 2008년 S/S 트렌드를 분석하고, 신규브랜드 시장 가능성 탐색을 위한 소비자 설문 조사 및 분석을 수행하였다. 이를 통해 브랜드의 컨셉을 한 가지 테마로 정하여 총 8벌의 작품을 제작하였다. 이러한 이론적 연구와 조사 분석을 토대로 체계화된 상품 개발 프로세스를 통해 시장을 예측하였고 소비자 설문을 통하여 분석, 그 결과를 상품 디자인에 반영함으로써 마켓 전략적인 측면에서 객관성을 부여할 수 있었다. 작품제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 빈티지 감성의 소재에 로맨틱 장식기법, 내츄럴 색채를 가미하여 기존의 빈티지 제품과는 차별화된 이미지를 부여할 수 있었다. 둘째, 프릴, 러플, 올풀기, 주름, 셔링, 구김, 비딩, 패치워크 등의 기법을 사용하여 단순한 소재 표면이미지에 풍성한 부가가치 장식 효과를 줄 수 있었다. 셋째, 자유로운 발상법에 의한 제작 방식을 통해 우연성의 순수한 미적효과를 줄 수 있었다. 넷째, 빛바랜 듯 자연색채의 부드럽고 유연한 빈티지 감성 소재를 사용함으로써 로맨틱한 여성미를 표현할 수 있었다. 다섯째, 1벌을 여러 아이템으로 구성하여 레이어링 효과 뿐 아니라 착용자의 스타일링 의도에 따라 변화된 이미지를 연출 할 수 있었다. 여섯째, 반투명 소재의 겹칩으로 레이어링 효과를 극대화 할 수 있었다. 일곱째, 제품간에 크로스 코디네이션이 가능하여 매장에서 고객의 취향에 따라 각 아이템을 단품 코디 상품으로 판매 할 수 있다.;The rising level of living standards attributed to today's economic growth has made the consumers' value senses more diverse, individual, and upscale, which in turn intensifies market segmentation to the extreme. Many marketing experts argue that the policy of differentiation through new materials and designs is one of the ways to respond to the upscale trend in the market. Many modern designers struggle to create original ideas and thus to establish more differentiated images by making use of unique materials and various expressive techniques that allow them to express their individual personalities. The emergence of vintage images in such trends and vogues of the times directs the mentality of modern people towards something old and reflects the sentiment of modern people who want to escape from the mechanized and materialized environments of modern society and feel nostalgia for the richness and nature of the past. Vintage images introduce things from the past to modern people, induce them to like them, and thus make the history repeat itself. They also make people feel comfortable with fashionable motives from the past in a familiar manner. In modern society that's increasingly become uniform, clothes is the means for individuals to meet their needs to find their unique egos and to express differentiated images from others. The vintage fashion in modern fashion is under the huge influences of the social flows and fashion trends as it's combined with them. Unlike the past, it tends to be presented as the corresponding image of concept to the new era. In vintage fashion, they keep the accessories, textiles and details unique to a certain period of time in the past intact, introduce them to design by augmenting or simplifying them, or change their locations in the process of expression. Very modern senses are surely matched as well in terms of colors and feel of materials of clothes. Although vintage fashion is essential to the trends in modern fashion, it's not explained accurately for concepts and characteristics. In Korea, there are few empirical studies on vintage fashion. There is plenty of room to improve in terms of diversity, era, and information of the contents. In the midst of those periodic trends and fashion flows, vintage fashion stirs interest in something old in the mindset of modern people. This study designed and developed products by adding decorative elements of romantic fashion to the materials of vintage sentiment and created a brand of romantic vintage image in order to vitalize the vintage market and endow it with competitive edge through differentiated images. As for methodology, vintage fashion was analyzed in terms of concept, creation, aesthetic values, and formative characteristics by consulting literature, journals, fashion magazines, newspapers and the Internet home and abroad. The concept and sentiment position of a brand were decided to launch a new brand of vintage fashion and develop its design. After analyzing the S/S 2008 trends, a consumer survey was conducted and analyzed to explore the market for the new brand. Using the brand concept as a theme, total eight pieces of clothes were made. Predictions were made of the market through a systematic product development process based on the theoretical study and analysis. The responses of the consumer survey were analyzed, and the analysis results were reflected on product design, which gave objectivity to the project from the perspective of market strategy. The production of the works led to the following conclusions: First, adding romantic decorations and natural colors to the materials of vintage sentiment created differentiated images from the old vintage products. Second, the uses of frills, ruffles, unweaving, plaits, shirring, creases, beading, and patchwork added decorative effects of rich value added to the simple image of the material surfaces. Third, the free conception approach exerted pure aesthetic effects of coincidence. Fourth, romantic feminine images were expressed by using soft and flexible materials of vintage sentiment and natural colors that seemed to have faded. Fifth, a piece of clothes was used with many other items, which gave layering effects and allowed the wearer to change her images according to her styling intention. Sixth, the layering effects were maximized by overlapping translucent materials. And seventh, the cross-coordination of the products made it possible to sell each of the items as single coordination products according to the tastes of customers that visited the store.
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