View : 428 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김선령-
dc.creator김선령-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:05Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:05Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000038551-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176865-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000038551-
dc.description.abstractThe object of music education is for students to individually develop their inborn musical talents and creativity, express emotion and thoughts withheld through various musical activities, and furthermore improve the quality of life and become a well-rounded person that is not narrow-minded in any specific specialty. However class in schools consists of an overcrowded class with a teacher centered deliverance of textbook knowledge that take up most of the time and lessons made of an individual and competitive learning structure. Therefore there is a need for a learner centered teaching -learning method that is not like the existing teacher centered standardized teaching methods but rather a method that helps the learners develop one's own leadership, self-control, and responsibility in a mutually cooperative structure to plan, practice and evaluate one's own study and improve self-lead learning abilities and humanity. This study provides a cooperative learning model in a learner centered study method applied to a guidance plan in a 7th grade music appreciation class, which was then applied to an actual music class, and thus focuses on discovering the effects of the students' personal and different various achievements, as well as class behavior. This study primarily examines concepts and fundamentals and characteristics, and teaching methods for cooperative learning in music class through document study on cooperative learning. Also, the area dealt in music appreciation for the 7th grade in the 7th National Curriculum was examined, and restraint song in each genre of music has been selected that are expected to be effective and appropriate in application of cooperative learning. This has been applied to an actual class in the 7th grade consisting of 32 students and was held twice(45minutes each), and the effect has been examined. The result is as follows. First, putting together several documents, cooperative learning allows students to effectively study in a non-competitive and cooperative structure that helps achieve self-lead learning and education of humanity at the same time. Second, through research of music appreciation class that applied cooperative learning, students have accomplished their tasks cooperatively through various group activities, and have improved self-lead learning abilities and cooperative learning skills in various groups. Third, as a result of observing class behavior in an appreciation class that has applied cooperative learning, various group study behaviors have had an effect on students' individual and group learning skills. Fourth, as a result of surveying the students after carrying on cooperative learning, all categories such as interest in class, participation, comprehension, etc., have turned out to have more positive responses that negative. Colligating the study results above, music appreciation learning applied with a cooperative learning model when applied to the 7th grade turned out positive. However, because this is a short term research practiced on two tryouts, the research period, object of study, and the field of content should be expanded and applied in diversity and should establish a succeeding research that verifies its effect.;음악교육의 목적은 학생들 개개인이 타고난 음악적인 잠재능력과 창의성을 계발하고, 다양한 음악활동을 통해서 학생들이 가지고 있는 감정과 생각을 표현할 수 있도록 하는 것이다. 그러나 오늘날 학교 현장을 살펴보면 교사가 거의 대부분의 수업을 교과지식을 전달하는 것에 중점을 두는 수업과 개별적이고 경쟁적인 학습구조를 가지는 수업방식에서 벗어나지 못하고 있다. 그러므로 기존의 교사 중심의 획일적인 교수 학습 방법이 아닌 학습자들이 상호 협동적 구조 속에서 자신의 학습에 대한 주도권, 자율성, 책임감을 갖고 자신의 학습을 스스로 계획, 수행하고 나아가 평가할 수 있는 학습자 중심의 교수-학습 방법이 필요하다. 따라서 본 연구는 중학교 7학년 감상 영역을 살펴보고 협동학습의 적용이 적절하고 효과적일 것으로 기대되는 감상 제재곡을 선정하여 JigsawⅠ 모형, Jigsaw Ⅱ 모형, STAD모형, LT모형, GI모형을 바탕으로 교수-학습 지도안을 개발하였다. 작성한 지도안을 바탕으로 하여 중학교 7학년 32명을 대상으로 2차시(1차시 45분)에 걸쳐 STAD모형을 적용한 감상 학습 지도안을 실제 수업에 적용한 후, 개별 형성평가, 모둠별 향상점수, 자기평가, 동료상호평가, 수업에 대한 평가로 그 효과를 알아보았다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 여러 문헌을 종합해 볼 때 협동학습은 많은 학생들에게 경쟁학습이 아닌 상호 협동적 과정을 통해 자기 주도적 학습 능력과 인성 교육이 함께 이루어 질 수 있는 효과적인 학습방법이다. 둘째, 협동학습을 적용한 음악 감상 수업을 통해 알아본 결과 모둠별 활동을 통해 학생들은 과제를 수행하면서 서로 협동하며 자기 주도적 학습 능력 및 협동학습 능력이 향상되었다. 셋째, 협동학습을 적용한 감상 수업에서의 학습 태도를 관찰한 결과 모둠의 학습 태도가 학생들의 개인의 향상점수 및 모둠별 향상점수에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 협동학습을 실시한 후 수업에 참여한 학생들을 대상으로 의견을 조사한 결과, 수업에 대한 이해도, 참여도, 흥미도 등 모든 항목에서 긍정적이었다. 이상의 연구 결과를 종합해 볼 때 중학교 7학년을 대상으로 협동학습 모형을 적용한 음악 감상학습은 긍정적인 효과가 있었다. 다양한 감상 경험은 음악 감상 교육에 있어 중요하며 이러한 경험은 학생들에게 음악에 대한 심미적 태도를 기르게 한다. 그러나 본 연구는 2차시에 걸친 짧은 연구이므로, 이를 일반화하기 위해서는 연구기간, 연구대상과 내용 영역을 다양하게 확대·적용하여 효과 검증을 하는 후속연구가 이루어져야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 2 C. 연구의 제한점 = 2 D. 선행연구 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 협동학습 = 7 1. 협동학습의 개념 및 정의 = 7 2. 협동학습의 기본원리 및 특징 = 8 3. 협동학습의 유형 = 12 B. 음악과 교육과정 = 20 C. 음악 감상 교육의 필요성 = 22 D. 중학교 7학년 9종 음악 교과서 감상 영역 분석 = 22 Ⅲ. 협동학습 모형을 적용한 감상 수업 지도 계획 = 27 A. Jigsaw Ⅱ 모형을 적용한 교수-학습 지도안 = 27 B. STAD 모형을 적용한 교수-학습 지도안 = 31 C. Jigsaw Ⅰ모형을 적용한 교수-학습 지도안 = 35 D. GI 모형을 적용한 교수-학습 지도안 = 39 E. LT모형을 적용한 교수-학습 지도안 = 43 Ⅳ. 협동학습 모형을 적용한 수업의 실제 = 47 A. 연구대상 및 기간 = 47 B. 연구방법 = 47 C. 수업의 결과 = 64 Ⅴ. 결론 및 제언 = 73 참고문헌 = 75 부록 = 80 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1603744 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title협동학습 모형을 적용한 중학교 7학년 음악 감상 지도 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy of 7th Grade Music Appreciation Guidance Applied with A Cooperative Learning Model-
dc.creator.othernameKIM, SUN RYUNG-
dc.format.pageix, 86 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2008. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE