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DC Field Value Language
dc.contributor.author구자성-
dc.creator구자성-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:04Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000038159-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176851-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000038159-
dc.description.abstract인터넷을 통한 온라인 사업의 눈부신 성장은 인간의 생활방식 뿐 아니라 모든 사업 전반에 걸쳐 그 흐름을 바꿔 놓았다. 이러한 흐름은 패션산업에서도 나타나고 있으며 그로 인한 소비자의 구매형태와 커뮤니케이션은 온라인 마케팅의 중요성을 부각시키고 있다. 인터넷을 통한 정보의 노출이 빠르게 진행되면서 유행에 민감한 고객들의 취향을 사로잡기 위한 패션브랜드 홈페이지들의 노력이 가중됨과 함께 타 브랜드 홈페이지와의 차별성을 주고 브랜드 아이덴티티를 높이기 위한 노력의 하나로 디지털 패션일러스트레이션이 활용되고 있다. 디지털 패션일러스트레이션은 소비자에게 시각적으로 가장 크게 작용하며 홈페이지의 이미지를 표현함과 동시에 홈페이지에 활력을 불어넣는 요소라 할 수 있다. 이에 본 연구는 디지털 패션일러스트레이션을 응용한 패션브랜드 홈페이지 안에서의 시각적 효과와 흥미유발을 높이기 위하여 디지털 패션일러스트레이션을 이용한 자유로운 코디를 할 수 있게 하여 자신만의 스타일을 연출할 수 있도록 하였다. 그리고 실제상품 이미지를 디지털 패션일러스트레이션으로 표현하여 가장 좋아하는 상품 이미지에 직접 투표를 할 수 있게 함으로써 소비자의 흥미를 유발시키고자 하였으며, 디지털 패션일러스트레이션을 응용한 패션쇼와 매거진을 발행하여 소비자와 브랜드간의 친밀감을 주도록 하고자 하였다. 본 연구의 목적은 패션 신규 브랜드 ENJOY BY ROSSY 홈페이지 디자인을 중심으로 디지털 패션일러스트레이션의 활용범위를 넓히며 다양한 방법으로 디지털 패션일러스트레이션을 활용할 수 있는 방안을 제안하는데 있다. 이를 토대로 본 연구의 작품에 있어서는 홈페이지 구축을 위해 제작된 디지털 패션일러스트레이션의 활용성을 효과적이고 구체적으로 제시하기 위하여 신규브랜드‘ENJOY BY ROSSY’라는 홈페이지를 제작하게 되었다. 신규브랜드의 런칭 시기로는 2008년 봄으로 설정하였고 이에 맞추어 08시즌의 트렌드를 분석하고자 08 트렌드 정보지를 이용하여 브랜드의 시즌 테마를 두 가지로 설정하여 디지털 패션일러스트레이션을 응용한 홈페이지 디자인을 제작하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 빠르게 변화하고 있는 현대사회에서 인터넷의 활용은 매우 활발해 지고 있으며 이에 따라 패션 브랜드들은 자신의 홈페이지를 구축하고 타 브랜드와의 차별성을 두기 위한 방법으로 디지털 패션일러스트레이션을 활용하고 있으며 이는 브랜드의 아이덴티티를 확실하게 정립해 주는 요소임을 알 수 있었다. 둘째, 본 연구의 디지털 패션일러스트레이션은 패션브랜드 홈페이지를 통하여 가상으로 헤어, 아우터, 탑, 바텀, 스커트, 원피스, 악세사리를 선택하게 함으로써 소비자의 취향에 맞는 의상을 자유롭게 코디네이션 할 수 있는 가능성을 제시할 수 있게 됨을 알 수 있었다. 이는 소비자에게 흥미를 유발시킨다는 점에서는 아바타와 유사한 점을 가지고 있으나 디지털 패션일러스트레이션을 통하여 패션브랜드의 상품을 현실에서 구매가 가능하도록 소비자의 구매 욕구를 증가 시킨다는 점에서 아바타와의 차이점을 알 수 있었다. 셋째, 인터넷은 실시간 이루어지기 때문에 소비자의 반응을 즉각적으로 판단할 수 있다. 본 연구의 홈페이지에서는 상품이 출시되기 전에 디지털 패션일러스트레이션으로 디자인 된 카달로그를 홈페이지에 제작하였다. 실제의 사진으로 제작된 카달로그는 소비자에게 상품에 대한 인식을 현실감 있게 할 수 있지만 소비자와의 친밀감을 높이는 데에는 부족함이 있다. 그러므로 디지털 패션일러스트레이션을 이용하여 소비자와의 친밀감을 높이고 흥미를 유발하기 위한 목적으로 활용하였다. 패션브랜드는 홈페이지 안에서의 디지털 패션일러스트레이션으로 제작된 카달로그를 바탕으로 상품에 대한 인터넷 투표를 실시하여 소비자의 반응을 실시간으로 확인 할 수 있으며 상품계획을 보다 현실적으로 계획할 수 있음을 알 수 있었다. 이는 소비자의 참여를 직접 유도함으로써 소비자에게 패션브랜드에 대한 인지도 향상과 제품 홍보 효과와 흥미도 증가시킬 수 있음을 알 수 있었다. 넷째, 본 연구의 디지털 패션일러스트레이션을 통한 가상의 패션쇼는 패션브랜드 내에서 신제품 출고 시 열리는 패션쇼가 시간, 장소, 사람이 한정된다는 단점을 보완 시킬 수 있는 방법으로 제안하였다. 실제 패션쇼의 긴장감이나 실물 사진에 대한 정확성은 부족하지만 보는 이로 하여금 디지털 패션일러스트레이션은 브랜드와 소비자 간의 친밀감을 높이고 브랜드에 대한 흥미와 재미를 불러일으킬 수 요인으로 작용하였다. 패션쇼의 동영상을 통하여 지난 패션쇼를 보는 것이 아닌 실제로 소비자가 홈페이지에 들어왔을 때 패션쇼가 열리는 느낌이 들 수 있도록 가상의 공간에서 패션쇼를 개최하여 소비자가 패션쇼에 초대된 것과 같은 느낌으로 패션 브랜드와 소비자의 거리를 좁히고자 하였다. 가상의 공간에서 개최되는 패션쇼는 패션브랜드의 대표이미지인 디지털 패션일러스트레이션을 이용함으로써 패션브랜드의 정체성을 더욱 확실하게 인식시킬 수 있었으며 패션브랜드 홈페이지에 들어오는 많은 사람들에게 실시간으로 패션쇼를 접할 수 있게 함은 물론 재미와 더불어 제품 홍보 효과도 나타냄을 알 수 있었다. 다섯째, 인터넷을 통한 패션브랜드 홈페이지 안에서 소비자와 브랜드 간의 거리를 좁혀주기 위한 방법으로 E-Card나 Phon Download, Magazine 발송 등을 통한 디지털 패션일러스트레이션을 활용함으로써 브랜드와 소비자 간의 더욱 친밀감을 주며 브랜드의 인지도를 높이는데 중요한 역할을 함을 알 수 있었다. 온라인 시장의 규모가 커지면서 패션브랜드들은 온라인의 상의 마케팅이 중요하게 부각되고 있으며, 이에 따라 패션 브랜드 홈페이지 안에서의 디지털 패션일러스트레이션의 활용이 점차 늘어나고 있다. 이는 일시적인 현상이 아니며 이러한 흐름은 지속적으로 계속 될 것으로 전망된다. 이런 흐름을 발판으로 패션브랜드들은 온라인상에서의 디지털 패션일러스트레이션의 발전 가능성을 확대, 제시 하고 개발해야한다.;The remarkable growth in online business through internet changed its flow over all the businesses as well as a human being's way of life. This flow is being even in fashion industry. And, the consumer's purchase type and communication due to it are highlighting the importance of online marketing. As the exposure of information through internet is fast progressed, an effort of fashion-brand home-pages is being added in order to capture the taste of customers who are sensitive to fashion. And, simultaneously, as one of efforts to offer differentiation from other brand home-pages, and to increase identity, the digital fashion illustration is being utilized. Digital fashion illustration functions the most visually to consumers, and can be said to be the element that can infuse vitality into homepage, as well as expressing the image of homepage. The purpose of this study is to broaden the application range in digital fashion illustration and to present a plan of utilizing digital fashion illustration with diverse methods, centering on the homepage design of ENJOY BY ROSSY, the new fashion brand. The contents and methods in this study comprised the theoretical consideration and empirical research on the digital fashion illustration and the fashion-brand homepage, the new-brand setting, and the production and commentary of the work based on this. The theoretical consideration was largely divided into the digital fashion illustration and the fashion-brand homepage manufacture. Aiming at the theoretical consideration on digital fashion illustration, it researched into a concept of fashion illustration, and the fashion illustration in the digital environment, the image processing in digital fashion illustration, the digital fashion illustration and avatar, and the case research on digital fashion illustration. Through independent volume, literature consideration such as thesis for a degree, and internet search, it examined the concept and characteristics of fashion-brand homepage, the characteristics of fashion-brand online marketing, and the constituents of fashion-brand homepage. And, it arranged and analyzed based on literature research such as academic journal, thesis in presentation, regular publication, and thesis for a degree, and internet search. With empirical research, the fashion-brand homepage was analyzed, and the interview was surveyed. In selecting the analysis subjects aiming to analyze fashion-brand homepage, it selected centering on the fashion-brand homepage that is utilizing digital fashion illustration in image similar to ROSSY, which is the character of the new-brand ENJOY BY ROSSY, and analyzed centering on the constituents and the design elements in homepage. In the interview survey, the response was researched to fashion-brand homepage of actual consumers, targeting 50 experts related to fashion. The questionnaire was more solidified the valid reason for the importance of internet homepage including the questionnaire contents such as consumers' lifestyle and internet use frequency, and what is attached most importance on homepage. Based on this, the work of this study came to be manufactured the homepage called‘ENJOY BY ROSSY’in new brand, in order to effectively and specifically present applicability of digital fashion illustration for implementing homepage. The launching time in new brand was set to spring in 2008. In order to analyze the trend for 2008 season in line with this, the season theme in brand was set to two kinds by using the information journal for 2008 trend. And then, the homepage design of applying digital fashion illustration was manufactured. The conclusions of this study are as follows. First, the utilization of internet in the rapidly changing modern society comes to be very active. Accordingly, fashion brands are implementing their own homepage, and are utilizing digital fashion illustration as a method for differentiation from other brands. And, this could be seen to be the element that clearly establishes the identity of brand. Second, the digital fashion illustration in this study makes it virtually selected the hair, outer, top, bottom, skirt, one-piece, and accessory through fashion-brand homepage, thereby having been able to be known that possibility comes to be presented, which is available for free coordination suitable for the consumer's taste. This could be known to be a point that causes the consumer's interest and increases the consumer's purchase needs. Third, internet is operated in real time, thereby being capable of instantly judging the consumer's response. In the homepage of this study, the catalogue, which was designed with digital fashion illustration prior to the launching of the product, was manufactured in homepage. Based on the catalogue, which was designed with digital fashion illustration within homepage, the fashion brand carried out the internet vote on the product, thereby having been able to be known that consumers' response can be confirmed in real time and the product can be planned more realistically. Fourth, the virtual fashion show through digital fashion illustration in this study was suggested as a method that can supplement a demerit that the fashion show, which is opened given the launching of new product within fashion brand, is restricted to time, place, and persons. The fashion show, which is opened in the virtual space, could allow the identity of fashion brand to be possibly recognized more explicitly by using digital fashion illustration, which is the typical image of fashion brand. And, it could be known to possibly display an effect of product publicity along with the interest, as well as allowing many people coming to the fashion-brand homepage to possibly face the fashion show in real time. Fifth, as a method in order to allow a distance between consumer and brand to be narrow within fashion-brand homepage through internet, the digital fashion illustration was utilized through forwarding E-Card or Phon Download, Magazine, thereby having been able to be known to play an important role in giving more intimacy between brand and consumer, and in promoting awareness of brand. As the scale of online market gets bigger, the fashion brands are being highlighted importantly the marketing on online. Accordingly, the application of digital fashion illustration within fashion-brand homepage is gradually increasing. This isn't temporal phenomenon, and this flow is forecasted to be continued steadily. Based on this flow, the fashion brands need to expand, present, and develop the potentiality of development in digital fashion illustration on online.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ix 1. 서론 = 1 1.1. 연구의 목적 = 1 1.2. 연구의 내용 및 방법 = 2 2. 이론적 고찰 = 5 2.1. 디지털 패션 일러스트레이션의 이론적 고찰 = 5 2.1.1 패션일러스트레이션의 개념 = 5 2.1.2 디지털 환경에서의 패션일러스트레이션 = 7 2.1.3 디지털 패션일러스트레이션 이미지 프로세싱 = 10 2.1.4 디지털 패션일러스트레이션과 아바타 = 12 2.1.5 디지털 패션일러스트레이션의 사례연구 = 14 2.2. 패션브랜드 홈페이지에 관한 고찰 = 29 2.2.1 패션브랜드 홈페이지의 개념과 특성 = 29 2.2.2 패션브랜드 온라인 마케팅의 특성 = 32 2.2.3 패션브랜드 홈페이지의 구성요소 = 36 2.2.4 패션브랜드 홈페이지 분석 = 42 3. 패션브랜드 홈페이지에 대한 소비자 면접조사 및 분석 = 53 3.1. 홈페이지 분석 대상 및 방법 = 53 3.2. 조사 목적 및 내용 = 53 3.3. 내용 분석 = 54 3.4. 디지털 패션일러스트레이션에 대한 소비자의 반응 분석 = 58 4. 패션 신규 브랜드[ENJOY BY ROSSY]의 홈페이지 디자인 = 62 4.1. 제작의도 = 62 4.2. 제작계획 및 방법 = 65 4.3. 작품 및 해설 = 88 5. 결론 및 제언 = 139 참고문헌 = 142 ABSTRACT = 156-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent31654412 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title디지털 패션일러스트레이션에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle패션 신규 브랜드(ENJOY BY ROSSY)홈페이지 디자인을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Digital Fashion Illustration-
dc.creator.othernameGoo, Ja Sung-
dc.format.pagexi, 159 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2008. 2-
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