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조르주 바비에의 작품에 아르누보적 감성을 적용한 패션일러스트레이션 연구

Title
조르주 바비에의 작품에 아르누보적 감성을 적용한 패션일러스트레이션 연구
Other Titles
A Study on Fashion Illustration Expressed in the Art Nouveau Style : Focusing on the Photogram Technique
Authors
박지현
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
현대사회는 복잡하고 다양한 생활 패턴이 공존하고 있으며 예술 분야에 있어서도 그 영역의 확대가 요구되고 있다. 이러한 가운데 패션일러스트레이션도 하나의 독립된 예술 영역으로 자리를 잡아 가고 있으며 현대 산업사회의 요구에 부응하는 상업예술로서 그 가치가 더해지고 있다. 또한 창의적이고 다양한 표현 양식의 필요에 따라 새로운 재료와 도구로 인한 표현들이 개발되고 있다. 이에 패션 일러스트레이션의 다양한 표현양식을 연구함으로써 나아갈 길을 모색하고자 한다. 본 연구에서는 20세기 초 문화의 전반적인 분야에 커다란 영향을 끼쳤던 아르누보 양식을 기반으로 활약한 일러스트레이터인 조르주 바비에(Georges Barbier)의 작품을 작품제작의 모티프로 삼았으며 아르누보 양식이 비중을 두었던 수공예적 기법을 제작방식으로 하고자, 사진기술의 일종이며 수작업으로 진행되는 포토그램 기법을 사용하여 최종작품을 제작하였다. 포토그램에 의한 작업은 최종본이 대량생산되지 않고 한 점씩 수작업으로 진행되기 때문에 그 가치가 높다고 할 수 있겠다. 배경이 된 아르누보 양식은 19세기 말에 생겨나 20세기 초까지 유럽과 미국에서 유행한 장식 양식으로서 당시의 전통적인 형식미에서 벗어나 자연의 형태들을 표현하고 동적인 선과 동식물 모티프, 탐미적인 장식이 모두 반영된 양식이다. 이는 패션에도 적용되어 당시 활발하게 진행되던 패션일러스트레이션에서도 영향을 찾을 수 있으며 패션 일러스트레이션의 가장 전통적 표현양식이 되었다고 볼 수 있다. 또한 당시에 활약한 조르주 바비에는 우아하고 여성스러운 화법으로 몽환적이고 이국적인 세계를 잘 묘사하여 아르누보적인 감성이 풍부하게 표현된 작품세계를 펼쳤다고 볼 수 있다. 이에 본 연구는 조르주 바비에의 작품 세계를 살펴보고 그 배경이 된 아르누보에 대해 연구하고 이를 패션 일러스트레이션에 적용시키고자 한다. 또한 바비에의 작품에 나타난 아르누보 양식을 작품의 모티프로 하되 보다 현대적이고 새로운 감성을 표현하기 위하여 포토그램 방식으로 최종작품을 인화하여 패션일러스트레이션과 사진과의 결합을 시도함으로써 두 분야의 경계선을 허물고 패션일러스트레이션 표현기법의 범위를 한 층 넓히는 데 그 목적을 두고 있다. 본 논문의 연구내용 및 방법에 있어서는 이론적 배경으로 패션일러스트레이션의 개념과 역사를 고찰하고 패션 일러스트레이션의 작가별 표현기법을 조사, 분석하였다. 또한 아르누보 양식에서 나타난 조형적 특징에 대해 연구하였다. 표현기법에 있어서는 포토그램에 대한 이론적 고찰로 포토그램의 개념과 원리에 관하여 분석하였고 표현에 있어서 기법 및 제작 방법에 대하여 살펴보았다. 작품제작은 장식적이고 유기적인 아르누보 양식을 현대적 감성에 의해 재해석하고 재구성하였으며, 포토그램의 조형적 특성이 표현된 총 10점의 작품을 제작하였다. 그 제작기법으로는 그림을 그린 후 사진기술의 일종인 포토그램으로 색채를 반전시켜 인화함으로써, 그림에서 출발하여 사진으로 그 결과물이 산출됨으로써 새로운 영역을 시도하고 발전시키는 데에 그 의의를 두고자 한다. 본 연구를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 조르주 바비에의 작품적 배경인 아르누보 양식은 패션일러스트레이션이 예술적 장르로서 하나의 영역을 구가하는데 영향을 끼쳤으며 그러한 아르누보 양식이 가지는 유미주의적인 태도를 패션일러스트레이션의 작품 제작에 반영함으로써, 광고나 상품 등의 상업 예술의 한계를 벗어나 패션일러스트레이션의 예술적인 가치를 높일 수 있는 가능성을 확인하였다. 둘째, 아르누보 양식은 회화, 조각, 건축, 실내장식, 공예, 패션에 이르기까지 모든 예술 분야를 넘나들며 장르와 장르 간의 고정 관념을 넘어서 여러 예술 분야를 교류, 융합시키는 커다란 성과를 거두었으며 다양한 표현기법을 모색하고 있는 패션일러스트레이션에도 이와 같은 아르누보의 본질적 의미를 도입하여 새로운 표현 기법으로 포토그램을 시도하였으며 이로써 회화의 기법과 사진의 기법을 결합시키는 새로운 결과를 얻을 수 있었다. 셋째, 조르주 바비에의 작품에서 보여지는 아르누보적인 감성, 즉 우아하고 섬세한 여성스러움과 밝고 부드러운 톤의 색채이미지, 이국적인 배경과 유기적이며 장식적인 곡선 등을 본 작품의 모티프로 하여 원본을 제작하였으나 여기에 포토그램기법에 의해 색채이미지가 반전되고 사진으로 출력된 결과물을 얻음으로써 과거와 현대적인 요소간의 결합과 새로운 이미지를 창출하는 결과를 얻었다. 네째, 패션일러스트레이션의 작품 제작의 모티프로 사용한 조르주 바비에의 작품과 포토그램을 사용함으로써 반전된 컬러이미지가 주는 현대적인 효과와 더불어 아르누보 양식이 가지는 섬세함과 우아함이 보다 독창적으로 표현됨을 알 수 있었고 이는 과거와 현대를 통합하고 새로운 표현 기법으로 패션일러스트레이션의 예술로서의 가능성을 높일 수 있는 결과를 가져왔다. 이러한 연구 내용 및 방법을 토대로 한 10점의 작품을 제작함으로써, 그림이 포토그램과 결합함으로써 패션일러스트레이션에 있어서 새로운 표현의 가능성을 모색하고자 하였다.;The modern society allows complex and multifarious life patterns, the trend of which also permeates the sphere of art, asking for its expansion into various fields. Fashion illustration, among others, is putting down roots as independent realm of art. It is acquiring additional values as commercial art that meets the needs of the modern industrial society, and its diverse modes of expression are also developed in terms of technique, due to new materials and implements. In this regard, this thesis seeks a future path for fashion illustration to take. The study of this thesis attempts to produce works by combining a modern and handcraft-like technique, based on Art Nouveau, which is one of the traditional style of expression in fashion illustration, along with the photogram which is a kind of photography. The Art Nouveau style, which provides the background for this study, appeared at the end of the 19th century and was popular in Europe and America until the beginning of the 20th century. Free from the traditional formalism of the times, it expressed the shapes of nature, and contained dynamic lines, motifs of animals and plants, and aesthetic and superfluous decoration. This mode also applied to fashion. For example, it exerted an immense influence upon the fashion illustration which got into full swing at that time, to the extent that it became the most traditional pattern of expression for fashion illustration. In terms of contents and methods, the thesis presents the concept, history, and expression technique of fashion illustration for the purpose of providing theoretical background, and then it investigates the notion, formation process, and formative characteristics of Art Nouveau. Subsequently, it looks into the concept, expression technique, fundamentals, and manufacturing methods of photogram, based on the theoretical examination of it. In producing works, with a basis of Art Nouveau, which is decorative and organic, the producer made efforts to inspire her individuality into the works reinterpreted and reconstructed to the taste of modernity, which led to ten works in total. In methodology, a created painting is printed in reversed colors by means of photogram, a kind of photography. Therefore, it starts from a painting but ends up in a photo, which itself is meaningful in that it attempts to tap and develop a new field. The conclusions resulting from this study are as follows: First, we could find possibilities for fashion illustration to overcome the limits of commercial art such as advertisement or commodity and to enhance its own artistic function, which is due to applying the aesthetic attitude of Art Nouveau to fashion illustration. The Art Nouveau style exercised an enormous influence in enabling fashion illustration to enjoy a field as art genre. Second, the Art Nouveau style made tremendous achievement in exchanging and uniting various areas of art, by demolishing barriers among genres of all sorts including painting, sculpture, architecture, interior decoration, industrial arts, and fashion. Thus photogram was tried out for a new expression technique, while introducing the essential meaning of Art Nouveau into fashion illustration, which resulted in a new outcome, a merger of painting and photographing techniques. Third, the use of photogram, which appeared around when Art Nouveau was introduced, made it possible to more uniquely express the delicacy and elegance of Art Nouveau which was utilized as basic pattern in producing the works of fashion illustration, along with the modern effects imparted by the reversed color images. This synthesized the past and present, and the use of novel materials eventually raised the potential of fashion illustration as art. The production of ten works, grounded on the aforementioned research and methods, resulted from the search for new expressions possible for fashion illustration when a painting amalgamates with photogram.
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