View : 49 Download: 0

역사수업에서 지도의 활용방안에 대한 연구

Title
역사수업에서 지도의 활용방안에 대한 연구
Other Titles
A Study on the teaching and learning methods by using maps in history education
Authors
구효미
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 국내외 선행 연구들의 분석을 바탕으로 지도를 이용한 수업 시 필요한 요소들의 추출을 통해 국내 교육 상황에 적합한 지도 이용 역사수업 방안을 모색해 보고자 한다. 역사학습에서 지도를 이용하는 것이 필요하다는 주장은 역사교육계의 많은 연구자들이 주장하였지만 어떻게 이용할 것인가에 대해서는 그다지 논의 되지 않았다. 그나마 역사지도의 활용 방법을 모색한 국내 연구들도 대부분 역사지도를 활용한 수업의 장점을 충분히 보여주지 못하고 있다. 지금까지의 연구에서는 역사지도를 단순히 역사적 사건이 발생한 위치를 확인하는 수준 까지만 활용하는 등, 지도 활용 수업이 이끌어 낼 수 있는 장점들을 충분히 보여주지 못하며 지도를 이용한 수업에서 주목해야할 개념이나 주제들에 대한 체계적이고 구체적인 방안을 제시해 주지 못하였다. 이러한 지도 활용 수업에 대한 연구의 양적·질적 부족은 실제 교육 현장에서의 저차원적인 지도 활용 수업으로 이어질 수 있다. 역사교사에게도 역사수업에서 지도를 이용할 경우 필요한 이론이나 안내서, 교수·학습 자료 등이 많이 부족한 실정이다. 한편 외국의 경우에는 지도를 이용한 역사수업에 대한 체계적인 연구가 적극적으로 이루어지고 있다. 지도를 이용한 수업에서 주목해야할 역사적 개념들에 대한 심도 있는 연구나 지도를 통해 역사적 사실을 지리적 장소로 파악하여 그에 담긴 역사적 사실의 의미를 사고하고 해석할 수 있는 연계방안에 대한 연구가 활발히 진행되었다. 본 연구는 이러한 이유에서 시작하였다. 본 연구에서는 지도를 이용한 역사수업에서 다루어져야할 지리적 주제와 역사적 개념에 대한 이론과 실질적인 교수 방법에 대한 분석을 통해 지도 이용 수업에 대한 이론을 확립하고자 하였고, 이를 토대로 우리나라 중등학교 수준에서 적용할 수 있는 지도를 선정해 교수·학습 방안을 제시하였다. 특히 학생들의 눈높이에 맞추어 지도를 재구성하는 데 초점을 둔 교수·학습 방안을 모색하여, 이렇게 제시된 교수·학습 방안의 실천가능성과 학습효과의 검증을 위하여 실험수업 실시 학생의 설문지 조사를 실시하였다. 교수·학습 방안은 우선 최신의 연구 성과를 고려하여 수업 내용을 구성하였다. 또한 전달하고자하는 바를 적합하게 전달할 수 있는 표현 기술을 각 지도에 적용하고자 했고, 이를 위해 지도는 기존의 지도를 간단하게 수정하거나 새로 제작하였다. 교수·학습 안에서 사용되는 역사지도는 교과서나 역사부도에 있는 대부분의 역사지도가 사건을 발생 순서대로 나열하는 것과는 달리 시간과 공간이라는 두 개념을 합하여 시각적으로 표현하고자 했다. 이를 위해 한 시대에 대한 전체적인 흐름을 살피고 각 지역의 특성을 파악하는데 중점을 두어 제작하였다. 마지막으로 학생으로 하여금 역사에 대한 흥미를 유발하고, 역사를 결과뿐만 아니라 원인과 함께 살피는 태도를 갖추고, 더불어 모든 역사적 사건은 오랜 변화와 성숙의 시간을 필요로 하다는 것을 깨닫게 하는데 중점을 두었다. 교수·학습 방안에서는 본 연구의 본론에서 추출하게 될 지도 이용 수업의 요소들인 인류의 이동과 계속성·변동성의 검토를 통해 최종적으로 학생들이 각 지역의 특징의 이해할 수 있도록 구성하는 것을 목표로 설정했다. 때문에 본 연구에서 제시한 교수·학습 방안은 특정한 사건들보다는 변화와 확산, 축소 등에 집중하였다. 내용 선정에 있어서는 흥미 유발, 쉬운 이해, 적절한 자료 선정을 고려하였다. 이와 같은 기준으로 본 연구에서는 특히 학생들의 눈높이에 맞추어 지도를 재구성하는 데 초점을 두었다. 교수·학습안에 대한 평가 결과 교수·학습안의 목표에 비추어 학생 설문지 조사에서 유용한 교수·학습안으로 평가받았다. 본 연구에서 제시된 교수·학습안은 본론에서 추출한 지도 이용 수업의 요소들인 지도를 이용하여 1차적으로 학습할 수 있는 위치와 장소에 대한 이해, 인류 이동에 대한 이해를 바탕으로 2차적으로는 계속성과 변동성의 검토에 이르고 이러한 수업을 통해 최종적으로는 세계 각 지역의 역사·문화·경제·정치적 특징을 이해한다는 개발 목표를 충족한 것으로 평가되었다. 이와 같은 교수·학습을 시도함으로써 역사교육 현장에서 학생들에게 적극적인 수업 참여를 유도하고, 역사 교과에 대한 흥미를 높일 수 있으며, 지도를 통한 탐구 능력을 통해 역사교육의 궁극적 목표라 할 수 있는 역사적 사고력에 가깝게 접근할 수 있다. 또한 과거 사실의 암기로서가 아니라 역사의 본질에 학습자 스스로 다가설 수 있다. 그리고 교사들에게는 역사수업에서 지도를 이용할 경우 필요한 이론이나 안내서, 교수·학습 자료로서의 의의를 갖는다. 이와 같이 학습자의 눈높이에 맞추어 지도를 재구성하는 시도에서는 무엇보다 다양한 자료가 중요한 비중을 차지한다. 본 연구에서 제시하고 있는 교수·학습안은 학습자가 다양한 지도를 이용한 활동을 통해 학습자 주도의 탐구 학습으로 이와 같은 수업에서는 특히 적절한 지도의 제공이 교수·학습의 성패를 가르는 중요한 요소가 된다. 이에 역사교육계와 현장 교사들이 현장 적용을 위한 수업 자료 개발에 더 큰 노력을 기울여야 할 것이다. 이와 같은 문제를 보완하기 위해서는 교과서 외의 교재 연구 및 교수·학습 방안의 연구가 절실하다. 이 연구를 시작으로 우리나라에서도 지도를 이용하여 역사수업이 강의 중심의 지식의 암기를 넘어서 학생 스스로의 활동을 통해 과거와 현재의 인과관계, 인간과 환경의 상호 작용, 사건의 원인 등을 파악하여 역사 교육에서 중요하게 생각하는 역사적 사고를 발달시키고, 역사에 대한 관심과 흥미를 높여 입체적이고 생동적인 한층 풍부한 역사수업이 될 수 있도록 후속 연구가 계속 이루어질 필요가 있다. 역사지도를 활용하기 위한 교수·학습 자료가 더 많이 제작되고, 현장에 실제로 적용할 수 있는 많은 연구가 전개되어야 하겠다.;One of purposes of history education is to understand what the history shows essentially through various teaching methods and materials and ways for learning and to enhance historical thinking power of student, the ultimate goal of the history education. So, it is needed teach students with many materials for learning. However, in the real world, they are not implemented well in history lessons. And almost none of the school adopts this teaching material at present especially in the field of world history education, nor positive study in this field has been known. In this point, the development of various class materials that can meet the needs of instructors and students both, and meet the purpose of the education is required to enhance the quality of the class. To solve this problem, it is a good way to include many materials in history lessons which students can learn with. That is why maps are needed teach students with many materials for learning. Especially, a history map is a useful material. History lessons with a map provide students with knowledge of time and, place of when and where human activities happened. The map is important to help students to understand history because it encourages students to recognize history and think information in it. Maps should play a bigger part in history education. This study proposes teaching and learning methods that can be applied to use of maps in history classrooms with the goal of improving student's easy understanding. Especially, they have served only as historical events employed to illustrate where historical events took place or to show how historical events have been changing in the time and place. Visually maps can explain relationships between human activity and its physical environment locally and regionally by connecting historical events. As a result, they can help students understand historical events through the relation of cause and effect and develop how to think historically. This study proceeds as follows. First of all, introduce several theses using maps from overseas. Researchers have suggested that geographic themes, historical literacy, geographic themes with a map in history lessons. These five geographic themes can be used to illuminate and enhance understanding of significant topics that are highlighted in history courses. And historical literacy can be used in combination with the five geographic themes to guide selection of content and design of lessons in history. The five ideas are essential to historical understanding and ability to use history to think effectively about the world in the past and present. And then, make a history teaching and learning guideline by taking the strategies which were mentioned in the theses. The goals of the proposed teaching and learning guideline became accomplished at 3 phases. First, Understand Location and place and Understand Human Movement. Second, examine continuity and change. Finally, Understand World Regions and their historical, cultural, economic, and political characteristics. Last, give lessons in order to receive feedback from students on the model. The survey on the proposed teaching and learning methods showed that the students' responses were very positive about the usefulness of the proposal. The proposed teaching and learning methods focus on reconstructing of map fitted student's eye level based on learners' knowledge and understanding. During the lesson, students could be familiar with maps easily and understand human activities. If many researches related to history maps are conducted and many teaching and learning methods using maps are suggested and verified, they can be helpful for students to have the historical mind and for teachers to develop teaching ways in classes. More teaching and learning methods to take advantage of historical maps enhance comfort, more research is needed that can be applied to the scene.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE