View : 46 Download: 0

인터넷뱅킹의 UI 디자인 표준화 방안 연구

Title
인터넷뱅킹의 UI 디자인 표준화 방안 연구
Other Titles
A Study on Standardization of UI Design of Internet Banking
Authors
이은아
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 국내 시중은행을 대상으로 인터넷뱅킹 화면을 분석하고 사용자가 쉽게 대할 수 있는 인터페이스를 만들어 가는 디자인 접근법을 표준화함으로서 최적의 디자인 개발과 사용자들이 프로그램을 편리하고 쉽게 이용할 수 있도록 인터넷뱅킹의 UI 디자인 표준화방안을 제시하는 것이 목적이다. 1990년대 중반 국내에 인터넷뱅킹(internet banking) 서비스가 도입되면서 사용자가 꾸준히 늘어 2007년 9월말 현재 19개 금융기관에 등록된 인터넷뱅킹 고객수는 4,245만명으로 매년 큰 증가세를 보이고 있으며 특히 PC를 이용한 인터넷뱅킹 비중이 96.1%로서 PC사용자를 위한 화면설계가 매우 중요하다. 그러나 웹상에서의 국내 시중은행은 은행의 공공성에서 벗어나 각 은행별로 각기 다른 UI 디자인을 채택하고 있으며 사용자 환경에 있어 통일감이 상실되어 서로 다른 환경에서의 기술습득을 요구하고 있다. 이는 사용자의 환경 개선에 따른 새로운 기술습득으로 같은 내용의 결과물에서도 시간적인 낭비와 혼동이 야기되고 있다. 또한 표준화되지 않은 상태의 인터넷뱅킹은 사용자에게 혼란을 야기 시키며 인터넷뱅킹의 확대를 저하시키고 있다. 따라서 인터넷뱅킹을 원활히 사용할 수 있도록 사용자 중심의 UI 디자인 표준화가 필요하다. 또한 여러 분야의 Web 기반 시스템 중 인터넷뱅킹은 공공적인 측면이 강하고 유사분야 시스템의 중복성이 많아 UI 디자인을 표준화를 함으로서 사용성을 증대시키고 사용자가 쉽게 대할 수 있는 인터페이스를 개발할 수 있으며 이는 사용자 및 기업체의 경제적 효과와 기능적인 디자인 개발에 매우 중요한 가치가 있을 것으로 생각된다. 인터넷뱅킹의 UI 디자인 중 각 화면의 고유색이나 글자등의 속성 및 화면의 미적 디자인은 은행 고유의 아이덴티티(Identity) 이므로 표준화가 힘들지만 일반 사용자가 자주 사용하는 조회, 이체등의 기능적인 UI 디자인 화면은 표준화의 연구가 가능하다. 따라서 본 연구의 범위는 인터넷뱅킹을 로그인하여 나오는 종합적인 첫 화면인 메인화면과 조회화면, 이체화면의 각 그리드 구성에 따른 네비게이션, 레이아웃, 그래픽의 분석에 제한을 두었다. 연구의 내용으로는 인터넷 뱅킹을 중심으로 UI 디자인(User Interface Design)에 관한 이론적 배경을 살펴보고 UI 디자인의 특징과 필요성, UI 디자인의 현황을 분석함으로서 유사분야 시스템의 UI 디자인의 문제 및 UI 디자인 프로세스를 비교하여 UI 디자인의 표준화 방안을 제시하려 한다. 첫째 UI 디자인 표준화를 위해 시중 8개은행(국민은행, 우리은행, 신한은행, 외환은행, 한국씨티은행, 기업은행, SC제일은행, 하나은행)을 조사 분석하였다. 둘째, UI 디자인을 분석하기 위해 UI 디자인요소로 알려진 네비게이션, 레이아웃, 그래픽에 관한 요소를 제시하고 이를 바탕으로 분석하였다. 셋째, 인터넷뱅킹의 UI 디자인을 조사 분석 후 표준화를 위한 인터넷뱅킹 UI 디자인 표준화에 대한 일반설문조사와 표적집단인터뷰를 실시하였다. 넷째, 인터넷뱅킹의 호환성 조사와 사용성 조사를 분석하였다. 다섯째, UI 디자인 프로세스에 대하여 알아보았으며 표준화의 설계를 위한 조건과 조사 분석과정을 본 논문에 제시하였다. 따라서 본 논문에서는 UI 디자인의 표준화를 위한 기초적인 요소와 목적 방법등을 제시하였고 인터넷뱅킹 사이트 요소분석과 표준화방안을 제시하였다. 이는 사용자 및 기업체의 경제적 효과와 기능적인 디자인 개발에 매우 중요한 바탕이 될 것으로 보이며 향후 국내 인터넷뱅킹의 UI 디자인 표준화를 위한 기초자료가 될 것이다.;We are living in an epoch of revolution of the information technology. Ever since the New Culture, Internet, was introduced, considerable portion of the way people live has been changed taking advantage of the computer network that provides the various types of information sharing, product marketing and on-line shopping, business commercial, education, and almost everything we can think of. This revolutionary change in life style has brought to us the way we access the bank. Now we can log on to our own bank account on-line doing various types of transactions that we only could do in the local branches in the past. On-line banking is one of the most important-nancial methods in our economy where our future banking system will be changed even more. In these circumstances, the portion the web design occupies in on-line banking system gets more and more important because the web site has to be unique in design differentiating from other web sites. To make on-line banking more convenient for customers, user friendly interface design has to be applied. I suggest the most effective design based strictly on the principle of standardization user interface, and analyze the web standardization interface design factors such as navigation, layout, colors, typo, graphs, and graphics after carefully studying and comparing a commercial bank. First, menu and title have to be systematically designed in navigation in order not for the users to get lost when they navigate between pages in the web site. For internet banking web site that has extensive information and database, hierarchy structure is most effective, and the web site must allow users to grasp the whole information easily through consistent navigation. In addition, it is not recommended to have too much information for users. If it is unavoidable, however, it is very important to provide the indications for the users to recognize the location where they are to prevent the confusions. Second, the web site can be improved by effectively applying the grid system according to the design consistency and layouts between sub pages. On the other hand, each sub page has to have proper graphic settings and be supported strong color plans to prevent tediousness for users. Third, color is very important to capture the user's attention. Therefore, the contrast and the brightness of the color of the web site details should be consistent considering the sub pages to be added in the future maintenance. Fourth, the web site readability can be enhanced by appropriate usage of space and contrast of the typography balancing neighboring graphics and applying Cascading Style Sheet, rather than focusing on font, size and spacing. Finally, graphic images are the most powerful and convincing tools in conveying mes-sages, which revitalize the image of the company. Graphics give rise to the users to build interests and make it easier to access to the information. However, the web site might be look heavier with excessive graphics. To make user friendly environment, page loading speed and balance in design must be carefully considered. In conclusion, numerous factors that this abstract provides should be carefully ana-lyzed to make easy on-line banking system and user friendly environment in designing Internet banking web site. As a result, on-line banking web site becomes the most suit-able for the users when convenience, standardization interface design, and easy navigation are considered, planned, and applied. Therefore, the evaluation factors web design is developed from which there is selected the principles related to web interface design among the principles of standardization interface design and is selected the elements of web standardization interface design.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE