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돼지를 소재로 항 도자 상품 디자인 연구

Title
돼지를 소재로 항 도자 상품 디자인 연구
Other Titles
A Research on Ceramic Ware Product Design based on the Kidult Culture : A Design and Brand Development of Pig Image
Authors
권혜진
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 소비자들은 더 이상 제품의 특성이나 사용 편익만으로 제품을 선택하지 않는다. 즉 제품이 제공하는 독특한 가치체계와 생활양식 그리고 제품을 사용하면서 얻는 총체적인 경험을 더 중요하게 추구하는 경험경제의 시대를 맞이하게 된 것이다. 소비자의 상품 선택은 제품이 비싸거나 싸다는 식의 일원적 판단에서 벗어나고 있다. 그 상품을 사용함으로 생활 속에서 긍정적인 감성 충족을 얻거나 흥미진진한 신 개념을 접할 수 있어 새로운 경험을 제공하는 요소가 있는지 등의 추상적인 가치가 상품선택의 중요한 요소로 작용하고 있다. 사람들은 상품에서 점점 더 새로운 가치를 부여받기 원한다. 이는 기존의 관심이 대부분 기능면에 치우쳐있던 것에서 점차 차원을 높여 감성의 욕구를 충족시키는 방향으로 전환되었다. 즉 디자인적 감성에 자신의 감정을 이입하고자 하는 방향으로 발전되어 가고 있는 것이다. 이는 일정 소비자를 대상으로 한 상품개발에 있어 유연한 대처가 필요하게 되었고 필연적으로 영역의 한계에 대한 도전과 유행에 뒤쳐지지 않는 상품개발을 위해 속도 빠른 전개가 이루어지도록 하였다. 그로인해 다소 경직되고 한정적인 상품 개발이 대부분이었던 도자 시장은 상대적으로 유연한 대처와 발전이 이루어지는 상품에 조금씩 자리를 내주는 결과를 낳게 되었다. 무겁고 깨지기 쉬워서 다루기에 조심스러운 느낌의 도자의 단점을 극복한 플라스틱 제품들은 거의 모든 영역에서 사용될 정도로 큰 역할을 하고 있으며 공정상 쉽고 빠른 제작 때문에 소비자의 수요에 그때그때 대처 가능한 탄력성 높은 효율적인 경쟁력도 갖추고 있다. 그러나 동시에 대량생산의 편의성은 특성상 비슷비슷하고 품질도 제각각인 상품의 범람을 야기하게 되었다. 저렴한 원가로 인한 가격의 하락 및 손쉬운 대량생산은 결국 디자인적 가치와 희소성을 없애고 품질이 떨어지는 제품을 무분별하게 양산함으로써 상품의 생명력이 떨어지는 결과를 가져왔다. 또한 환경오염에 대한 문제가 점차적으로 심각한 쟁점이 되고 있는 현 사회에서 이러한 질 낮은 상품의 유해성은 사용의 자제를 촉구 받고 있는 실정이다. 이와 같이 점차적으로 깨끗하고 무해한 소재의 사용이 환영받고 있는 사회가 되어가고 있는 만큼 현대적인 도자 상품에 대한 적극적인 개발은 반드시 필요하다. 도자의 소재는 쉽게 다룰 수 있는 것은 아니지만 그 다양성과 적용에 따라 깊이 있는 미의 추구와 현대인의 생활을 건강하게 꾸려나가는데 도움을 줄 수 있다. 그리고 상품의 감성적 가치와 디자인의 희소성을 높여 무분별하게 생산되는 플라스틱 상품과의 차별화를 이끌어 낼 수 있다는 장점을 지니고 있다. 본 연구에서는 여러 가지 감정을 표현한 돼지 이미지로 키덜트적인 소비자와 친근한 의사소통이 이루어져 소비자와 도자 상품의 거리감을 최대한 좁히고자 함이 동기가 되었다. 이를 통해 시대적 문화가 반영되고 구체적으로 브랜드화되어 지속적으로 발전시킬 수 있는 도자 상품 개발 방향을 제시하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위한 이론적 배경으로는 현대 소비문화 코드(code)의 하나인 ‘키덜트’의 개념에 대해 알아보았다. 이와 함께 ‘키덜트’가 소비에 미치는 영향을 알아보고 소비자와 활발한 감성 교류를 이룬 키덜트 상품 사례에 대해 알아보았다. 또한 상업적 측면을 뛰어넘어 대중에게 알기 쉬운 예술로써의 접근을 시도한 키덜트적 표현에 대해서도 살펴보았다. 키덜트 성향을 갖는 구체적 디자인 전개방법으로‘동물’이미지 중 ‘돼지’를 선택하였다. 이는 캐릭터 상품에 대한 호응도가 높은 키덜트 층 소비자에게 효율적인 감성언어로 작용하며 돼지를 통해 제작자의 자아를 대변하고 이미지 자체에 특별한 성격을 부여해 독창적 캐릭터로서의 역할을 할 수 있다. 이를 통해 감성적 전달이 부족한 기존 상품과 차별성을 주고 소비자와의 감성 교류가 더 쉽고 빠르게 전개되도록 하였다. 또한 본 연구는 일관성 있는 주제를 가지고 제작된 작품이 문화가 반영된 영향력 있는 상품이 되고 일관성 있는 발전이 가능하도록 브랜드 개발에 초점을 맞추었다. 이를 위해 구체적인 브랜드의 설정 및 방향과 전략을 제시해 보았다. 또한 다양한 기능과 의미가 담긴 상품을 구성하여 브랜드를 위한 첫 번째 테마의 상품군으로 제시하였다. 제작 방법으로는 모든 작품의 상품화를 위해 동일한 형태의 반복성형이 가능하도록 석고틀을 이용한 이장주입 성형기법을 사용하였다. 작품의 성격에 따라 고형 주입성형방법과 배출 주입성형방법을 사용하였다. 현대 요화의 고화도 안료를 사용한 작품의 경우 0.5~10%의 분량으로 흙물에 섞어 석고틀에 부은 후 오려내거나 발라주었다. 경우에 따라 염화코발트를 0.3~2%, 오트밀을 1~5%사용하여 표현하였다. 기본적으로 백색의 태토를 주로 하였고 이를 위해 백색도와 투광성이 뛰어난 실크백자토와 파인세라믹을 사용하였다. 유약은 전체적으로 투명유로 담금시유를 하였고, 색유를 사용하는 대신 환원염과 산화염 두 가지 방식으로 소성하여 같은 디자인이라도 다양하게 느껴질 수 있도록 하였다. 소성의 경우 0.2m³전기가마에서 마침온도 850˚C로 7시간동안 1차 소성하였고 2차는 환원염 소성의 경우 1m³가스가마에서 마침온도 1250˚C로 13시간동안, 산화염 소성의 경우 0.2m³전기가마에서 마침온도 1250˚C로 10시간 동안 소성하였다. 경우에 따라 금장식과 상표부착을 위한 전사를 하였으며 0.2m³전기가마에서 마침온도 800˚C로 6시간30분 동안 3차 소성하였다. ‘키덜트(kidult)’는 현대사회에서 실질적 소비와 밀접한 관계를 갖고 부각되어진 감성문화이다. 키덜트의 반영은 소비와 직결되는 부분이 큰 만큼 사회 전반에 걸쳐 나타나는 양상이기도 하다. 반면에 도자 분야에서는 적극적 표현을 요구하는 강도 높은 문화의 반영이 쉽게 이루어지지 않아 활성화되지 않은 분야이다. 본 연구를 통해서 이와 같은 상황이 오히려 현재의 도자시장에 새로운 상품의 출현을 가능하게 할 수 있음을 알 수 있었다. 이와 같은 경험을 통해 본 연구자는 소비자의 ‘상품’에 대한 인식의 변화, 즉 소비를 통한 ‘자아’의 표현 욕구에 도자 분야도 발맞추어 발전해 나가야 할 필요성이 있음을 알았다. 이와 동시에 도자분야는 작품이 완성되기까지 진행되는 단계마다의 공정과정이 고유한 가치를 지녔음을 깨닫게 되었고 과정이 반영된 도자 상품은 그 내면에 정신을 담아내고 자부심을 고취시킬 수 있음을 알았다. 본 연구자는 연구내용을 토대로 차별화된 도자 브랜드의 전략과 상품의 개발을 시도하였고 이는 앞으로 정체성 있는 구체적인 도자 상품의 개발로 심화 발전시켜 나가는데 원동력이 되고자 한다.;Today's customers don't choose products only with a simple guide of product characteristics or handy usage. We are experiencing an Era of Experience Economy that people value on a products' unique value, life-style, and a total experience. Customers' decision making guide is becoming more complicated than 'Affordable, Good, Expensive, and Bad.' They value more and more on a new guide that if the product offers more glamorous life to a customers and if the product offers a new amusing new concept to a customer, etc. So any product without such a new value of human emotion and experience, People want to get new value from a product more and more and this means that just the original function of the product is not enough for them and they want their emotional needs to be fulfilled with the product design. This trend requires product to have a flexible adjustment on customers needs and, as a result, many new concept and idea of borderless product has to be developed to avoid being outdated. This trend also affected even on the ceramic ware market that is comparably limited in terms of product variety. A Flood of Plastic products that are not so heavy and frazil had become a strong application in the market and this material has been a strong competitive edge as plastic has such flexibility and effectiveness. However, at the same time, this material has caused generic and low qualitied products due to the mass-production. Also, there is another bif trend of environment consciousness and this trend gradually force the market not to use such a low quality and anti-environmental plastic products. Basically, in the current situation that clean and environment friendly product is welcomed, the active development of the modern ceramic ware is strongly required. Ceramic is a material that is not so easy to handle, but, by the variety of usage and technology, this material really can offer a deep beauty and healthy modern life. And also this material could have a strong competitive edge by increasing the product's emotional value and rarity compare to plastic products. I made my study as followings based upon such background. First, as a theoretical background, I studied about the meaning of 'Kidult' that currently has a wide emotional intercourse with customers. Also, I studied about the effect of the 'Kidult' on the general consumption as well as variety of example of high-end 'Kidult' products. I addition to these, I studied the 'Kidult' expression on the modern art field. Second, I utilized an animal, Pig's image to develop a product design that has a 'Kidult' characteristics. I focused on a clear product differentiation by using the 'Pig' image as a unique character for the product range. Also, I tried this pig image to be a strong method that will allow an emotional intercourse between product and customers. Third, I focused on a product consistency such as a 'Pig' Image that will allow a group of products to have a power to be perceived as a brand in the market. Here I brought a way of developing a brand, direction and strategy. Forth, I made various ceramic ware products that have many different function and meaning based on this direction. I tried to bring these products to be the first theme for the brands. As a way of producing, I used gesso injection technique to have a consistent shape for each product. I also use the 'Solid Injection Technique' and 'Drain Injection Technique' in accordance with the product characteristics. In the case of Articles that I used high temperature paint, I poured the mud mixed with 0.3~10% of Gray, Orange, Yellow, Green, Cobalt, blue, Black etc. and then cut or tore off. Occasionally I used 0.3~2% of chloridize cobalt , 3% of oatmeal. Basically, I used white body color and to make the white color to be nice, I used silk foundation and fine ceramic which has stronger floodlighting. In general, in terms of glaze oil, I used deeping technique on transparent glaze and instead of using colored glaze, I used restoration and oxidizing technique. Such way was done in order to demonstrate a wide variety of delicate patterned and colored features even from the same body shape. In terms of the plastery, I made the first plastery at 850˚c of the ultimate temperature in 0.2m³of the electric kiln for 7 hours. And, especially in the case of the restoration plastery, I made the second plastery at 1,250˚c of the ultimate temperature in 1m³of gas kiln for 13 hours. And in the case of oxidizing plastery, I made it at 1250˚c of the ultimate temperature in 0.2m³of the electric kiln for 10hours. Occasionally, I made the third plastery for the golden decoration and decoration at 800˚c of the ultimate temperature in 0.2m³of electric kiln for 6 hours and 30 minutes. 'Kidult' is a cultural code that has a strong characteristic in modern society. And also, this is an aspect that flows on the overall market place based on the emotional intercourse. However, we seldom find this 'Kidult' culture in the field of ceramic ware. My purpose for this study is to show this vacancy of the 'Kidult' culture in the ceramic ware could be another opportunity that the market could generate. Through this research, I learned that there is a strong need of being able to meet the customers fast moving requirement of emotional expression in ceramic ware market. Also, I learned that each step of creating any ceramic ware has its own meaning. I strongly believe that an ceramic ware artists must have astrong pride for their own art-piece that they poured such spirit on. I tried to express and present a range of differentiated product could become a strategical brand building in the ceramic ware market.
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