View : 778 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author안성준-
dc.creator안성준-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:55Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:55Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020300-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176775-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020300-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstractFashion illustration is expressing designer's character in practical purpose and original expression, and unfold unique expression method through various material present age. Also, as graphic is unfolding artistic function and figurative expression variously. Research that see hereupon used Lenticular techniques that manufacture fashion illustration of dynamic impression and attempted four-dimensional cyberspace composition that presuppose spectator's that move in 2-dimensions plane of op passing over limit of statical expression. Search justice and history of fashion illustration in theoretical background of such viewer, and change process of fashion illustration through various expression material and techniques. With art that change tool development history together first to do scientific complementary relation on premise, investigated picture for cyberspace reappearance used in research work manufacture that see, making of technic that is scientific realism which become research since Renaissance until movie. Searched figurative feature of op with concept for Optical effect and history, example etc. that appear in work manufacture of this research. Also, analyzed about lenticular's history and reflex principle, expression techniques and manufacture method. First, could know possibility as new expression techniques by becoming unfolding in picture learning and apply lenticular's optic principle that became application in animation or advertisement picture on fashion illustration. Second, as result that apply flip, zoom, motion, moph, afterimage of Image which show in figurative feature of op by manufacture methodology of cubic effect and optical illusion purpose that take advantage of principle lenticular's optic principle on fashion illustration, sight image communication that change more variously than figurative feature looked in static image was available. Third, applied that move of imagination on screen using contrast of color limited with geometrical cubic space composition. Optical stimulus that this is image conversion as being applied with lenticular's optic principle could know that is maximized. Fourth, spectator according as move image of work that change pass over concept between staid formative space of third dimension and reflect modernity that is introduction of time . In actuality that this is spectator's participation to actuality space that work has been put on premise reality of cyberspace fashion illustration propose. Area of fashion illustration could stare possibility of participation induction that exchange spectator and consensus of work that picture for clothes is not directly with these conclusion. And saw grafting possibility with future new advanced technology.;현대 패션 일러스트레이션은 실용적인 목적과 창의적 표현으로 작가의 개성을 표출하고, 다양한 재료를 통하여 독창적인 표현방법을 전개하고 있다. 또한 시각예술로서 예술적 기능과 조형적 표현을 다양하게 전개하고 있다. 이에 본 연구는 시 지각 입체표현 방식으로 시 지각적 공감대를 극대화 시키는 렌티큘러 기법을 사용하였고, 정적인 표현의 한계를 넘어서 동적인 느낌의 패션 일러스트레이션을 제작하여 옵아트가 갖는 2차원 평면에서 관객의 움직임을 전제로 하는 4차원적 가상공간 구성을 시도하였다. 이와 같은 본 연구의 이론적 배경으로는 패션 일러스트레이션의 정의와 역사를 알아보고, 다양한 표현재료와 기법을 통해 패션 일러스트레이션의 변천 과정을 알아보았다. 그러기 위해 먼저 도구 발달사와 더불어 변화해온 예술과 과학의 상보적 관계를 전제로, 본 연구 작품제작에 사용되어진 가상공간 재현을 위하여 사진, 영화에 이르기까지 르네상스 이래로 탐구 되어온 과학적 사실주의라는 과학기술의 발달과정을 탐구하였다. 본 연구의 작품제작에 나타나는 옵티컬 효과를 위해 개념과 역사, 사례 등과 함께 옵아트가 갖는 조형적 특징을 알아보았다. 또한 랜티큘러의 역사와 영상원리, 표현기법 및 제작방법에 대해서 분석하였다. 이와 같은 분석을 토대로 작품제작은 렌즈의 굴절을 통해 여러 이미지의 잔상을 규격화된 화면에서 동적인 느낌으로 적용하였고, 시 지각적인 표현기법으로는 잔상 및 착시효과를 이용하여 기하학적 이미지에 동적인 운동감을 나타내었다. 먼저, 이미지 작품제작 과정은 예측되는 관객의 움직임에 따라 전환될 이미지들을 구체화하여 연속 스케치를 하고, 이러한 이미지들을 고정된 화면에 레이어로 구성하여 한 화면에 컴퓨터로 편집하였다. 변화하는 이미지로 보이게 하는 표현기법인 줌, 모프, 몰핑, 입체감등을 적용해 관객의 움직임에 따라 색상, 크기, 율동, 실루엣, 구도, 반전 등의 변화를 느끼게 하였다. 이로써 랜티큘러 기법을 응용한 새로운 패션 이미지를 창출 하고, 관객의 참여라는 시간성을 도입하는 한편 과학기술과 패션 일러스트레이션의 결합이라는 새로운 메시지를 전달하고자 하였다. 위와 같은 논문의 연구결과로 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 사진학에서 전개 되어 애니메이션이나 광고 사진에 응용 되었던 렌티큘러의 광학 원리를 패션 일러스트레이션에 적용함으로써 새로운 표현기법으로서의 가능성을 알 수 있었다. 둘째, 렌티큘러의 광학적 원리를 이용한 플립(Flip), 줌(Zoom), 모션(Motion), 모프(Morph), 입체감 등의 제작기법으로 옵아트의 조형적 특징에서 나타나는 이미지의 잔상 및 착시 효과를 패션 일러스트레이션에 적용한 결과, 정적인 이미지에서 보여주는 조형적 특징보다 다양하게 변화하는 동적인 시각 이미지 전달이 가능함을 알 수 있었다. 셋째, 기하학적 입체 공간구성과 제한된 색채 대비를 통하여, 고정된 화면에 가상적인 움직임을 부여 하였다. 이것이 렌티큘러의 광학적 원리와 함께 적용되면서 이미지 전환이라는 시각적 자극이 극대화됨을 알 수 있었다. 넷째, 관람자의 움직임에 따라 변화하는 작품의 이미지는 고정된 3차원 조형공간의 개념을 넘어서 시간성의 도입이라는 현대성을 반영하는 것이다. 이는 작품이 놓여있는 실제공간에 관객의 참여라는 실제시간을 전제로 가상공간의 리얼리티를 패션 일러스트레이션에 제안한 것이다. 패션 일러스트레이션 표현기법으로 렌티큘러의 과학적 광학 원리를 이용하여 2차원 평면에 움직이는 이미지의 표현이 가능함을 알 수 있었다. 이러한 표현은 관객과 작품의 교감이 일어나는 상황을 전제로 하며 이와 같은 가설 속에서 패션은 부단히 변화한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 x 1. 서론 1 1.1 연구의 목적과 의의 1 1.2 연구 내용 및 방법 2 2. 이론적 배경 3 2.1 패션 일러스트레이션에 대한 고찰 3 2.1.1 패션 일러스트레이션의 정의 3 2.1.2 패션 일러스트레이션의 역사적 배경 5 2.1.3 패션 일러스트레이션의 표현 기법 11 2.2 옵티컬 일루전(Optical Illusion)의 고찰 27 2.2.1 예술과 과학의 관계 27 2.2.2 옵아트의 개념과 역사적 배경 30 2.2.3 옵티컬 일루전과 조형적 특징 36 2.3 렌티큘러에 대한 고찰 50 2.3.1 렌티큘러의 정의와 특징 50 2.3.2 렌티큘러 영상의 원리와 표현 기법 54 2.3.3 렌티큘러 영상 제작 방법 59 3. 작품제작 65 3.1 작품제작 의도 및 방법 65 3.2 작품 및 해설 71 4. 결론 및 제언 91 참고문헌 93 ABSTRACT 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5531834 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title렌티큘러의 표현기법을 활용한 패션일러스트레이션 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Fashion Illustration based on the principles of Lenticular lens: Based on Optical Illusion-
dc.creator.othernameAHN, Sung-joon-
dc.format.pagex, 98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2007. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE