View : 696 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정선정-
dc.creator정선정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:54Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:54Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000012144-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176757-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012144-
dc.description.abstract본 연구에서는 정보통신기술 변화에 따른 직업능력개발훈련 방법의 다원화 중 재직근로자 직무향상을 위한 한국산업인력공단의 이러닝을 사례연구하여, 타 영역에 비해 교육적 제도화의 의무감 결여로 학업이 부진할 수 있는 평생교육차원 이러닝의 중도탈락 원인 분석에 관한 연구를 하고자 한다. 이러닝은 언제, 어디서나 자신이 원하는 수준과 방법으로 능동적이고 유동적인 학습활동이 가능한 열린교실로 기존의 집체교육의 약점을 극복할 수 있는 차세대교육으로 급부상을 하고 있지만, 이러닝에 참여한 상당수의 학습자들이 끝까지 학습에 참여하지 못하고 중도에 그만두는 현상이 속출하고 있다. 현 시점에서 더 나은 기술과 컨텐츠로 구성된 이러닝을 설계하고 개발하는데 앞서, 왜 중도탈락자가 생기는지에 대한 원론적인 문제 인식이 절실히 필요하다. 직업교육 이러닝의 중도탈락 원인과 시사점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학습자 환경 변인에서 업무로 인한 학습참여 어려움과 물리적 학습공간 지원은 중도탈락자와 수료자간 유의미한 차이를 보였다. 특히 바쁜 업무 중에서도 수료자가 중도탈락자에 비해 학습시간을 내기 위해 더 노력했고, 물리적 학습공간 지원에서는 수료자와 중도탈락자 모두 집에서는 비슷했으나 수료자가 회사나 PC방, 공공시설 등에서 학습공간이 더 많았다. 둘째, 학습자 내적 변인에서 성취욕구는 중도탈락자와 수료자간 유의미한 차이를 보였으나, 확고한 수강목적에서는 차이를 볼 수 없었다. 이는 학습자들이 직무향상을 위해 이러닝에 참여하기도 하지만, 이러닝 공간에서 다양한 컨텐츠 활용이 가능해 짐에 따라 중도탈락자, 수료자 모두 관심영역을 넓히거나 교양을 쌓기 위하는 등 이러닝을 통하여 자기계발기회를 확대하고 있는 것으로 보인다. 셋째, 학습자 학습활동 변인 가운데 규칙적인 학습활동에서는 중도탈락자와 수료자간 유의미한 차이가 나타났으나, 기타 과외활동에서는 차이가 없었다. 학습의 효율성과 효과성은 이러닝 운영기관 및 학습내용, 학습이 이뤄지는 이러닝 환경에 영향을 받지만, 이러한 이러닝 환경을 매개로 학습활동을 하고 있는 학습자의 학습의지는 성공적인 학습을 위해 가장 중요한 인자로 작용된다. 고정된 실체로서의 지식을 살아 숨쉬는 지식으로 전환하는 책임은 학습주체에 있는 것이다. 넷째, 학습과정 및 학습내용에서는 모든 변인들에서 중도탈락자와 수료자간의 유의미한 차이를 보였다. 학습과정 및 학습내용변인을 학습설계 부분, 학습내용에 대한 학습자의 기대 부분, 매체활용 부분으로 나누어 정리하면, ① 학습자는 우선 무엇을 배우기 위해 이러닝 과정에 등록하였다. 그 무엇에 해당되는 것이 바로 학습내용의 품질 부분으로, 본 연구에서도 학습내용 품질에 따라 중도탈락자와 수료자간의 유의미한 차이를 보인 것처럼 우선 질적으로 우수한 학습내용의 구성이 선행되어야 하고, 이러닝이라는 사이버상의 환경을 고려하여 한 회차에 얼마만큼의 학습분량을 제시하는 것이 효과적인지를 분석하여, 이 학습분량과 난이도에 따라서 적정한 학습기간이 설계될 필요가 있다. 또한 학습자가 편리하게 학습할 수 있는 교육프로그램 화면구성의 편리성에 대한 부분도 사용성을 고려하여 학습에 불편함이 없도록 설계되어져야 한다. ② 학습내용에 대한 학습자의 기대와 직업과의 실제적 연관성에 대해서도 중도탈락자와 수료자간의 차이를 나타내는데, 중도탈락자는 이론위주의 학습내용이 학습자 기대와 다르며, 학습한 내용을 직무 또는 취업준비와 연계할 때도 실제적으로 연관성이 떨어짐으로 중도탈락을 결정한다고 하였다. 이는 본 이러닝이 직업교육을 위한 것인 만큼 이러닝에서의 한계점은 집체교육으로 보완하여 이론과 실습이 병합된 교육으로 강구해야할 부분이다. 즉, 이러닝을 통해서 완전한 사유의 과정이 발생하기 위해서는 오프라인 체험이 관여되는 프랙티스가 동반되어야 한다는 것이다. ③ 사이버강사-학습자간 상호작용과 사이버강사의 개별학습독려메시지를 통해서 교수자의 학습자 관리와 그 학습관리에 활용되는 매체에 대한 중요성을 확인해 볼 수 있었다. 이러닝의 기본적인 특성은 교수-학습이 일어나는 동안 가르치는 사람과 배우는 사람이 서로 떨어져 있다. 이러한 특성은 시간과 장소에 구애됨이 없이 교육행위가 일어날 수 있도록 해줄 매체의 체계적 활용을 필요로 하기에 매체를 선정하고, 활용하며, 그 효과를 파악해 내는 방법에 관한 연구가 필요하다. 교사와 학생들이 공간적, 시간적, 심리적으로 떨어져 있기에 이러닝에서 사용되고 있는 상호작용이라든지 의사소통에 단절이 생기지 않도록 학습자들의 손쉬운 매체를 통하여 쌍방향 교류를 지원하는 학습환경을 구축해 나가야 할 것이다. 다섯째, 이러닝 운영상의 변인인 자율적인 교육, 무료교육, 혼자서 학습, 언제나 가능한 학습, 어디서나 가능한 학습에서도 중도탈락자와 수료자간의 유의미한 차이를 보였다. 이를 통해 이러닝의 장점으로 부각되었던 요인이 중도에 학습을 그만두게 되는 요인으로 작용하는 것을 확인할 수 있는데, 특히 본 이러닝은 학위가 수여되는 사이버대학의 이러닝이나 인사고가에 반영되는 기업내 이러닝과는 달리 강제성과 의무감이 없는 자율적인 교육으로 본 연구에서는 중도탈락자들에게 이 자율적인 교육에서 오는 느슨함이 중도탈락에 큰 영향을 미쳤다. 자율이 방심을 낳지 않는 교육이 되게 하기 위해서, 교육결과에 따른 후속조치로 수료시 사이버상이 아닌 직접 손으로 만져지는 수료증이나 인증서를 우편으로 보내주거나, 중도탈락시 수강횟수가 줄어드는 등 상벌제도를 도입하여 학습자 스스로에게 결과에 대한 책임을 지울 필요가 있다. 또한 이러닝은 언제 어디서나 가능한 학습이기에 바쁜 직장인에게 선호되어지는 학습유형이지만, 언제 어디서나 가능하다는 것은 본 연구 결과에서도 보여지듯이 오히려 언제 어디서도 학습할 수 없는 결과를 낳기도 하였다. 중도탈락자에게는 이 장점이 학습을 점점 미루게 되어 결국 그만 두게 되는 요인으로 작용하였다. 학자나 업계가 주장하는 이러닝의 장점은 학습자 스스로가 이러닝을 적극적으로 활용하였을 때만 얻을 수 있는 장점이지, 이러닝 그 자체는 정보화시대이기에 맞이할 수 있는 디지털 교육매체의 하나에 불과하다.;This research is aimed at analyzing the cause of attrition in e-learning vocational education that may be lagged behind in learning due to the lack of obligation in the education program itself compared to other education programs. From many occupational training and development methods in changing telecommunication technology, a case study of e-learning at Human Resources Development Service targeted for the job advancement of the current job holders was researched. Although e-learning, a form of flexible and active learning program that accommodates all levels and methods of choice at any time and location, is rising as the education for the future generation which can overcome the weaknesses of the traditional education, there are many cases of discontinuation in the middle of education of those who participate in e-learning program. At this point, prior to developing and planning out advanced technology and contents of e-learning, the followings have been found as the reason and issues of the attrition behind e-learning vocational education through the acknowledgment of the problems involving the cause of attrition, First of all, in the account of environmental variables, there were significant differences between the discontinuing students and those who complete the program when faced difficulty participating in learning due to the workload and the aid of learning space in a physical sense. Especially with the heavy loads of work, those who have earned the certificate put more effort to find time to learn then those who have failed; for the physical support for learning space, they showed similarity at home, however, certified learners had more physical support at work, at public facilities, and at the center for personal computer use. Second of all, in the learners' internal variables, there showed significant differences between the two groups in the desire for accomplishment, however, no such differences have been found in the purpose of the enrollment. They participate in e-learning to advance in their career, but as the use of the e-learning contents have become diverse, both dropouts and certified groups stretch the opportunities in self-developments such as expending in the field of their interest or cultivating themselves though e-learning. Thirdly, for the learner's systematic learning in the variables of the learner's act of learning, there were significant differences of the two groups, however, there showed no differences in extra activities. According to Youngman Yu(2002), the core of learning is responsible for transforming the knowledge in the form of set entity into the living breathing knowledge. The effect and efficiency of learning is fulfilled by e-learning managing institute, curriculum, and learning itself. Though it is influenced by various e-learning conditions, the self motivation is the essential factor in utilizing e-learning as the tool for learning. Thus learner's regularly scheduled learning practice is strongly advised for the success in learning. Next, in the contents of the materials and the curriculum, all variances showed significant differences in two groups. When the learning contents and the curriculums were organized into separate components; a part for planning; a part for learner's expectation of learning contents; a part for utilizing the medium, the following results. (1) Primarily, learners enroll into e-learning program to learn certain subject. That certain subject is in fact the quality of the content. Even as the significant differences between the two groups can be seen from this research, the content of the learning material must first comprise of the excellent quality of content. Another factor to take into consideration is that e-learning is being done within the cyber space. The amount of learning per session need to be analyzed for the effective learning and it is necessary to construct the adequate length of the full session according to the amount of information and the level of the program. Furthermore, even the screen configuration of the education program should be planned out for the comfort of learning. (2) the correlation between the learners' expectation of the content and the career shows differences in two groups. In the attrition group, the theory oriented content is different from the expectation and also, in linking the content with the work duties or with the preparation for jobs, the lack of actual correlation causes them to drop during the courses. As e-learning is for the vocational education, the limit of e-learning is to be supplemented with traditional way of education so that theory and exercises be incorporated in education which is the part to be strengthened. As mentioned, to develope a complete program, practice exercises should accompany it in the off-line experience. (3) Through the interaction between cyber educator and learner as well as personal notes in support of learning from the cyber instructors, the importance of the managing learners and the medium that is being utilized in managing learners was reassured. The fundamental characteristics of e-learning is that teaching and learning occurs simultaneously, however, educators and learners are spread apart. This characteristics enables the education without tied to any location nor time. Research is necessary to figure out effective methods in the usage of medium and selecting medium because systematic usage of medium are in need. Due to the lack of interaction between instructor and students in e-learning, there should be a support in learning environment that aids two way link with easily usable medium in order to prevent discontinuation of communication. Last but not least, there has been variables also in autonomic education in e-learning management, free education, self-learning, at-any-time learning, at-any-where learning of the two groups. Through it, the merit of e-learning that was emphasized in turn caused as a factor in discontinuing education. Especially this e-learning that is different than the e-learning of the cyber university that confers degrees or those within companies that reflects the assessment of employee's performance, is autonomic education where it is without force and is not obligatory. Thus this loose autonomic education causes a major influence in attrition. In order to prevent this autonomic way from becoming useless education, as to manage the result of education, the certificate should be hand felt certificate and sent by mail instead of cyber form of certificate. Also if one fails to continue the education, there should be some kind of penalty laid upon the learner by reinforcing a regulatory rule of panelization. Furthermore, although e-learning is a form of learning preferred by busy job holders due to its characteristics of possible learning at any location and time, instead, as this research also proves, this causes the learning to be impossible at anywhere at any time. To those who fail to continue education, this merit of learning causes them to procrastinate and at the end, it becomes a reason for attrition. This strength of e-learning that educators and industry claims only apply to those to actively utilize e-learning. E-learning itself is only a tool for digital education for it is the era of information-oriented society.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 viii Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 범위 및 방법 = 3 C. 용어정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 이러닝(e-Learning) = 5 1. 이러닝의 정의 = 5 2. 이러닝의 장 · 단점 = 8 3. 이러닝을 통한 직업교육 = 10 B. 중도탈락에 관한 선행연구 = 11 1. 중도탈락 모델고찰 = 11 2. 성인교육에서의 중도탈락 = 16 3. 이러닝에서의 중도탈락 = 19 4. 이러닝 중도탈락 변인 설정 = 24 가. 학습자 환경 변인 = 24 나. 학습자 내적 변인 = 25 다. 학습자 학습활동 변인 = 26 라. 학습과정 및 학습내용 변인 = 26 마. 이러닝 운영상의 변인 = 28 Ⅲ. 연구문제 및 가설설정 = 31 Ⅳ. 연구방법 및 절차 = 33 A. 연구대상 = 33 B. 연구도구 = 35 C. 연구절차 = 37 D. 자료처리 및 분석방법 = 37 Ⅴ. 연구결과분석 및 논의 = 38 A. 중도탈락자와 수료자간의 각 변인별 차이분석 = 38 B. 중도탈락자와 수료자 집단 구분에 영향을 미치는 변인들의 영향력 분석 = 54 C. 논의 = 60 Ⅵ. 결론 및 연구의 한계점 = 64 A. 결론 = 64 B. 연구의 한계점 = 66 참고문헌 = 68 부록 = 70 ABSTRACT = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1345079 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정보과학대학원-
dc.title직업교육 이러닝(e-Learning)의 중도탈락 원인 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Analysis of the Cause behind Attrition in E-learning Vocational Education-
dc.creator.othernameJeong, Sun-Jeong-
dc.format.pageix, 83 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정보과학대학원 멀티미디어학전공-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE