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수학에서 자기 주도적 학습을 위한 교류적인 읽기 전략의 활용

Title
수학에서 자기 주도적 학습을 위한 교류적인 읽기 전략의 활용
Authors
김원아
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종희
Abstract
본 연구는 자기 주도적 학습을 강조하는 7차 교육과정에 따라 수학교과서와 연구자가 개발한 읽기 자료를 도입하여 지도하고 교류적인 읽기 전략을 통하여 수학 학습을 지도함으로써 교류적인 읽기 전략이 자기 주도적 학습에 미치는 효과를 알아보기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습을 받은 학급과 일제 학습을 받은 학급간의 자기 주도적 학습의 세 구성 요인인 인지조절, 동기조절, 행동조절에 차이가 있는가? 2. 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습을 받은 학급과 일제 학습을 받은 학급간의 수학 학업 성취도에 차이가 있는가? 3. 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습을 받은 학급과 일제 학습을 받은 학급간의 수학 문제 해결력에 차이가 있는가? 4. 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습을 받은 학급과 일제 학습을 받은 학급간의 수학 용어 쓰기에 차이가 있는가? 이러한 연구목적을 위하여 부천시 소재의 S중학교 1학년 4개 학급을 대상으로 사전에 1학기 기말고사와 자기 주도적 학습 검사, 수학적 문제 해결력 검사, 수학 용어 검사를 실시하여 실험 집단과 통제 집단을 각각 2개 학급으로 나누었다. 실험 집단은 8주 동안 교류적인 읽기 전략을 통한 수학 학습을 실시하였고, 통제 집단은 기존의 일제 수업만을 받았다. 사후에 중간고사와 학업 성취도 검사, 자기 주도적 학습 검사, 수학적 문제 해결력 검사, 수학 용어 검사를 실시하고, t-검증을 통해 실험이 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기 주도적 학습의 인지조절 차원, 동기조절 차원, 행동조절 차원 면에서 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습 지도를 받은 학생들은 일제 학습 지도를 받은 학생들과 비교해서 유의 수준 .05에서 통계적으로 모두 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 수학 학업 성취도 면에서 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습 지도를 받은 학생들은 일제 학습 지도를 받은 학생들과 비교해서 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 수학 문제 해결력 면에서 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습 지도를 받은 학생들은 일제 학습 지도를 받은 학생들과 비교해서 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 넷째, 수학 용어 쓰기 면에서 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습 지도를 받은 학생들은 일제 학습 지도를 받은 학생들과 비교해서 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이상의 연구를 종합해 보면, 교류적인 읽기 전략을 활용한 수업이 기존의 일제 학습을 받은 학급과 비교하여 자기 주도적 학습과 수학 용어 쓰기에 효과적이었다. 따라서 교류적인 읽기 전략을 활용한 수학 학습이 학생들에게 자기 주도적 학습을 향상시켜 주고 개념 이해에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있다.;This study is following the seventh curriculum that emphasizes self-directed learning. With math texts and reading materials developed by the researcher, students have been taught. The purpose is to find what effects the transactional reading strategies have on self-directed learning. The following research problems are instituted. 1. Is there the significant difference between the group to which traditional uniform learning is applied and the group to which teaching with transactional reading strategies is applied in three organizing factors(cognitive regulation, motivational regulation, behavioral regulation) of self-directed learning. 2. Is there the significant difference between the group to which traditional uniform learning is applied and the group to which teaching with transactional reading strategies is applied in math learning achievement. 3. Is there the significant difference between the group to which traditional uniform learning is applied and the group to which teaching with transactional reading strategies is applied. 4. Is there the significant difference between the group to which traditional uniform learning is applied and the group to which teaching with transactional reading strategies is applied in mathematical problem solving ability in math terminology-writing. In order to analyze these research problems, 2 classes of the experimental group and 2 classes of the controlled group in the first grade of S middle school in Bucheon have taken the final examination, self-directed learning test, mathematical problem solving test and, math terminology test. The experimental group was taught mathematics with transactional reading strategies for 8 weeks. On the contrary, the other group was taught with the method of uniform learning. Later, both of the two groups took midterm examination, mathematical achievement, self-directed learning test, mathematical problem solving test and math terminology test. Through t-test, its effect was verified. The results of this study are as the following. 1. There is a significant difference in self-directed learning between the experimental group and the controlled group within significant level .05.( self-directed learning has three factors, namely cognitive regulation, motivational regulation, behavioral regulation) 2. There is no significant difference in math learning achievement between the experimental group and the controlled group within significant level .05. 3. There is no significant difference in mathematical problem solving ability between the experimental group and the controlled group within significant level .05. 4. There is a significant difference in math terminology-writing between the experimental group and the controlled group within significant level .05. After taking everything into consideration, it was concluded that the experimental group which had been taught with transactional reading strategies was more competent in self-directed learning and math terminology-writing. It was noticed that the mathematical learning through transactional reading strategies improved student's self-directed learning, and also it had a positive effect on students' understanding concepts of math terminology.
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