View : 788 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최운식-
dc.contributor.author정보연-
dc.creator정보연-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:49Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:49Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009205-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176719-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009205-
dc.description.abstract본 연구에서는 중학교 교사와 예비교사들의 사회수업에서의 ICT 활용 교육에 대한 인식정도를 알아보고, 사회과 ICT 수업 준비 실태와 ICT 활용방식, ICT 활용에 있어 교사들이 자각하는 장애요인, 만족도 등을 살펴보며, 사회과 ICT 활용 교육의 활성화를 위한 개선방안을 모색하는데 목적이 있다. 연구 문제를 해결하기 위하여 사회과 ICT 활용 실태를 파악할 수 있는 설문지를 개발하여 수도권에 근무하고 있는 중학교 사회과 교사를 대상으로 설문조사를 하였다. 예비교사의 인식은 2000년부터 2004년까지 이화여자대학교 사회생활학과에 재학했던 학생들의 교생실습일지를 대상으로 분석하였다. 본 연구의 결론을 토대로 중학교 사회과 ICT 활용 교육의 운영 실태 및 교사, 예비교사의 인식 분석을 통해 제시받을 수 있는 시사점은 다음과 같다. 사회과 ICT 교육의 목표는 ICT를 기반으로 한 교수-학습을 통하여 미래사회의 시민으로서 보다 중요시되는 사고 능력, 학습 능력, 의사소통 능력을 향상시키고자 하는 것이며, 학생의 흥미와 학습의 흥미와 관심 유발, 자기 주도적 학습 능력을 향상시키는 기회를 제공하는 데에 있다. 이러한 점에서 볼 때 교육에 있어서의 ICT 활용 가능성과 역할은 상당히 큰 것으로 볼 수 있다. 설문조사와 실습일지 분석 결과, 실제로 사회과 교사들은 이미 다양한 수업의 형태로 ICT 활용 수업을 실시하고 있었으며, ICT 활용수업은 이제 일반화되고 있는 교육방법의 하나로 자리 잡았다. 중학교 사회과 교사들의 ICT 인식 수준과 활용은 교과의 특성상 높은 것으로 나타났으며, 학습 면에서도 학습 효과를 극대화할 수 있는 긍정적인 성과를 보이고 있었다. 그러므로 이를 교과의 특성에 맞게 재구성하여 접목시키는 적극적인 자세가 교사들에게 요구되며, ICT 활용에 있어 사회교과의 적용가능성은 높고 효과적이라는 결론을 추출하였다. 특히 ICT를 통한 다양한 교수-학습활동 수행, 자기 주도적 학습의 활성화, 정보의 공유, 상호작용 촉진을 도모한다면 교수-학습의 질적, 양적 향상에 기여하여 교육정보화의 내실을 기할 것으로 생각된다. 사회과에서 ICT 활용 교육을 보다 더 효과적으로 활용하기 위해서는 아직 해결해야하는 문제점들이 많다. 교사들의 인식변화, 연수 기회의 확대, 하드웨어의 정비, 수준별 단계별 교수-학습과정의 마련, ICT 자료의 보급 및 확대 등의 문제점을 보완하고 중학교 지리수업에 ICT를 어떻게 활용할 것인가에 대한 계속적인 연구가 이루어져야 할 것이다. 본 연구 결과에 따른 제언은 다음과 같다. 첫째, 사회과 ICT 활용교육은 자료중심수업에서 활동중심수업 나가야 한다. 교사들이 생각하는 효과적인 ICT 활용수업은 한마디로 ‘학습자를 움직이는’ 수업이다. 이제 학습자 스스로 지식을 발굴하고 재구성하며 교사는 학습자가 발굴한 정보의 가치를 판단해주고, 어떻게 활용할 것인가를 도와주는 새로운 교사-학생 관계가 필요하다. 둘째, ICT 환경을 다시 생각해야 한다. 교단선진화 장비를 활용하기 위하여 무리하게 교과서 전단원 전차시의 과정안을 개발하는 것 보다 교과실 또는 협동학습실에 대한 확충이 시급하다. 판서는 구시대적 발상이고 프리젠테이션은 정보화적 발상이라는 생각은 버리고 다양해진 학교 현장의 조건들을 먼저 과학적으로 분석하고 요구에 맞는 차별적인 환경 구성을 지원해야 한다. 셋째, 전통적 교수·학습 방법과의 조화를 이루자. 컴퓨터나 인터넷뿐만 아니라 주변의 다양한 자원들을 발굴하고 학습과 연계시켜주는 것이 바람직한 ICT 활용교육을 위한 교사의 역할이다. ICT 활용수업은 ‘완벽하고 효과적인 대안적 수업활동’이 아니라 ‘전통적인 수업을 효과적으로 보완할 수 있는’ 수업인 것이다.;The purpose of this study is to examine the realities of middle school teachers and preparatory teachers' understanding, preparation and utilization of ICT education in social studies classes. This study also aims to identify the obstacles and satisfaction that teachers face and feel, and to propose some improvement measures for vitalization of ICT education. For this purpose, middle school teachers who are teaching social studies in metropolitan area were asked to respond to the questionnaire prepared for this study. The understanding of preparatory teachers was analyzed based on the journals written by trainee teachers from Ewha Womens University who majored in social studies and attended the school during the period of the year 2000-2004. Some key findings are as follows. The purpose of ICT education in social studies is to improve the ability to think, learn and communicate, to attract students' interest in learning, and to provide opportunities to experience more self-motivated learning so that students can play the role as future citizens better. In this respect, the role and possibility of ICT education are considered to be indispensable in future education. According to the result of the survey and the analysis of the journals, teachers were in fact applying ICT education to social studies classes in various ways, and ICT applied classes have become more general at present. The level of teachers' recognition and utilization of ICT was found to be rather high due to the characteristics of the social studies subject, and to be yielding positive outcomes that can maximize the learning effects. Therefore, it is concluded that applying ICT to social studies is appropriate and practical, and teachers are asked to take an active attitude in recomposing and applying ICT to the subject. Especially, it is expected that practicing various teaching-learning activities, vitalizing self-motivated learning, sharing information and encouraging interaction will contribute to qualitative and quantitative improvements in teaching-learning relationship and ensure substantial information-oriented education. Many problems remain unsolved in utilizing ICT more effectively in social studies education. Constant efforts to change teachers' awareness, extend training opportunities, repair hardware, provide step-by-step teaching-learning process, and increase provision of ICT materials are requested, as teachers attempt to make the most of ICT in middle school geography class. The findings of this study lead to the following suggestions. First of all, ICT education in social studies should be focused on activities, not on data or materials. Teachers define effective ICT education as a teaching method that can 'lead learners into action'. A new teacher-learner relationship is requested now that learners explore and recompose knowledge themselves and teachers are confined to evaluate the cultivated information and help learners utilize it. Next, ICT environment should be reconsidered. Expanding classrooms and cooperative learning space is more urgent matter rather than forcing development of collective course plan only to utilize advanced equipments. The idea that writing on a blackboard is old-fashioned while presentation is information-oriented should be dismissed. Scientific analyses of diverse school scenes and differentiated composition of environment should be done and supported. Finally, efforts to harmonize ICT with traditional teaching-learning methods are needed. Desirable role of teachers for successful ICT education is to explore and cultivate various resources other than computer and internet, and connect them to learning process. ICT applied teaching is not a 'perfect and effective alternative' but a teaching method which can 'support traditional methods effectively'.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 도구 및 방법 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 9 A. ICT 교육 = 9 1. ICT 교육의 개념 = 9 2. ICT 교육의 특징 = 12 3. ICT 교육의 활용 유형 및 방법 = 14 B. 사회과 ICT 교육 = 17 1. 사회과 ICT 교육의 특징 = 17 2. 사회과 ICT 활용 유형 및 방법 = 19 C. 선행 연구 고찰 = 23 Ⅲ. 중학교 사회 교사의 ICT 활용에 관한 연구 = 26 A. 설문 조사 대상 = 26 B. 설문 조사 분석 = 28 1. 사회과에서 ICT 활용에 대한 인식 = 28 2. 사회 수업에서 ICT 활용 교육 운영 실태 = 37 3. 사회과 ICT 활용 수업의 장애요인 및 활용 방안 = 66 Ⅳ. 예비교원의 ICT 활용에 관한 연구 = 72 A. 예비 교원 분석 대상 = 72 B. 교생 실습 일지 분석 = 73 1. 예비교원의 ICT 활용 실태 = 73 2. 예비교원의 ICT 활용 교육 운영 실태 = 74 3. 예비교원의 ICT 활용에 대한 인식 = 77 Ⅴ. 논의 = 84 Ⅵ. 결론 및 제언 = 89 A. 결론 = 89 B. 제언 = 96 참고문헌 = 98 부록 = 102 ABSTRACT = 112-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2268398 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.titleICT 활용 수업에 대한 교사들의 인식 및 실태 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Perceptions and Realities of Teachers through the ICT based Teaching Method: Concentrating on Social Studies in Middle Schools-
dc.creator.othernameJung, Bo Yeun-
dc.format.pageⅷ, 114 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 지리교육전공-
dc.date.awarded2005. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE