View : 111 Download: 0

인터넷 수익모델 평가 및 모델별 주요 수익요인에 관한 연구

Title
인터넷 수익모델 평가 및 모델별 주요 수익요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on Revenue Factor and Evaluation of Internet Revenue Model
Authors
최경희
Issue Date
2004
Department/Major
경영대학원 전자상거래학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Advisors
양희동
Abstract
It would be likely difficult to find out evaluation method for internet business model at current, meanwhile the needs of evaluation method for internet business gradually increase. In this study, the tool that is possible to evaluate directly the internet business model has been researched and then tested to representative internet revenue model. First step, AHP(analytic hierarchy process) is applied for the study. By this process, the evaluation indexes have been developed and then, priority level on each indexes have been decided by this. The questionnaires for AHP are composed of 47 questions based on 9 point scale of comparing pairs of evaluation indexes at the same level. On the other hand, interviews with 10 experts who is well experienced on internet business model are examined. Expert Choice program has been used for analysis. Each Evaluation Indexes is outweighed each quantitative effect. Second Step, the questionnaire for test of internet business model are derived by using the evaluation indexes. 5 scale is used for this questionnaire. In order to analysis about each revenue quality of internet business model, MANOVA and ANOVA are used. This study is valuable in the development about evaluation tool of internet business model revenue quality. In the developing process, AHP analysis that can reflect expert’s opinions is used. This study could contribute a new direction of evaluation about internet business model for company which need the evaluating tool for revenue model.;인터넷 비즈니스에 있어서 수익모델에 대한 기업의 필요와 검증의 요구는 나날이 증가하고 있는 반면, 인터넷 비즈니스 모델들을 기업이 원하는 요구에 맞게 측정해 낼 평가체계나 방법들에 대해서는 쉽게 찾아보기 어려운 상황이다. 본 연구에서는 인터넷에서 운영되는 수익모델들을 직접 평가해 볼 수 있는 새로운 평가체계를 수립하여, 이 측정방안을 통해 대표적인 인터넷 수익모델들을 직접 측정해 보았다. 우선 평가체계의 수립을 위해 AHP 분석법을 이용하였는데, 이를 통해 평가항목의 도출과 각 모델별 평가항목들의 우선순위 값을 결정하였다. AHP분석을 위한 질문지는 쌍대비교법의 9점척도 질문지로 작성되었으며, 인터넷 비즈니스 모델에 대한 이해와 경험이 풍부한 전문가집단 10인을 통해 인터뷰 조사가 이루어졌다. 분석은 Expert Choice 프로그램을 사용하였으며, 조사된 질문지의 답변들을 분석하여 우선순위값을 토대로 가중치 값들을 결정하여 평가체계를 구성하였다. 이후 다음단계의 조사로서 이렇게 얻어진 평가항목들로 직접 인터넷 수익모델들을 평가하기 위한 측정설문지를 만들었으며, 이 측정설문에 대한 답변을 토대로 평가점수를 계산하였다. 설문에 참여한 이들은 각 인터넷 수익모델 별로 해당업계 종사자들로서, 여기에 사용된 설문지는 리커트 5점 척도로 구성하였다. 설문을 통해 얻어진 유효답변들은 각 평가항목별로 획득된 점수에 가중치를 적용하여 평가항목별 및 최종 평가값에 대해 수익모델 별로 MANOVA와 ANOVA를 통해 점수를 분석하였다. 본 연구는 인터넷 비즈니스 모델의 가치창출 및 성공요인에 관한 연구들이 후속연구 과제로 남겨 두었던, 인터넷 비즈니스 모델들에 대한 측정을 직접 할 수 있는 방법을 마련했다는 것에 의의를 가질 것이며, 평가체계를 개발함에 있어 실제 전문가 집단들의 의견을 반영하여 평가에 가중치를 반영할 수 있는 AHP방법에 의해 개발해 냈다는 면에서 좀더 정밀한 측정요건을 갖추었다. 그러므로 기업에서 도입하거나 전개해 가고자 하는 인터넷 수익모델들에 대한 평가가 필요할 때, 측정방안에 대한 새로운 방법으로서의 제시가 될 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
경영대학원 > 전자상거래학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE