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학교유형에 따른 중학교 여학생의 신체적 자기효능감 및 체육수업태도에 관한 연구

Title
학교유형에 따른 중학교 여학생의 신체적 자기효능감 및 체육수업태도에 관한 연구
Other Titles
A Study On Physical Self Efficacy And Students' Attitude Toward Physical Education Classes With Respect to The Different Types of Schools
Authors
정은주
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 학교유형에 따른 중학교 여학생의 신체적 자기효능감과 체육수업태도의 차이를 살펴보고 신체적 자기효능감과 체육수업태도와의 관계를 알아봄으로써 소극적으로 체육수업에 참여하는 여학생의 적극적인 참여를 유도하는 효과적인 체육수업방법을 개발하는 데 도움이 될 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울시 소재 성동교육청 산하 남녀공학중학교 4개교에서 3학년 여학생 각각 100명씩 400명, 여자중학교 4개교에서 각각 100명씩 400명으로 총 800명을 선정하였으며 최종적으로 본 연구에 사용된 자료는 777명 이었다. 본 연구에 사용된 도구는 Ryckman 등(1982)에 의해 개발되고 홍선옥(1996)이 번안하여 사용한 바 있는 신체적 자기효능감 척도(Physical Self Efficac)(PSE)와 최순자(1998)의 중학교 남녀공학 체육수업태도 조사연구에 사용된 질문지를 사용하였다. 자료처리 방법은 t-test, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였고 SPSSWIN 11.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 분석된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교유형에 따른 신체적 자기효능감은 남녀공학 여학생과 비공학 여학생 간에 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이를 통해 남녀공학과 비공학의 차이가 점점 감소되고 있음을 추론해 볼 수 있었다. 둘째, 학교유형에 따른 체육수업태도는 전체적으로 비공학 여학생에 비해 남녀공학 여학생의 태도 점수가 높게 나타났으며, 특히 심리적 태도와 사회적 태도 요인에 있어서 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과를 볼 때 비공학 여학생에 비해 남녀공학의 여학생이 체육수업을 통해 명랑하고 쾌활한 성격과 원만한 인격을 형성시키고 이성에 대한 이해증진 및 상호 협력 등의 사회성을 기를 수 있다는 생각에 긍정적이라는 것을 알 수 있었다. 셋째, 신체적 자기효능감의 하위변인인 인지된 신체능력이 남녀공학 여학생과 비공학 여학생 두 집단의 체육수업 태도에 정적으로 유의한 영향을 주는 것으로 나타나 인지된 신체능력이 높을수록 체육수업태도에 긍정적인 영향을 줄 것이라고 예측할 수 있었다. 이상의 결과로 볼 때, 남녀공학 여학생이 비공학 여학생에 비해 긍정적인 체육수업태도를 갖고 있으므로 남녀공학제도는 앞으로도 계속 지향되어야 할 것이며 기존의 비공학제도인 학교들도 남녀공학으로 전환할 수 있는 제도를 마련하여 효과적으로 운영한다면 여학생들의 체육에 대한 관심과 태도가 향상될 것으로 사료된다. 또한 체육수업장면에서 여학생들이 성공적인 수행을 할 수 있도록 시설, 용기구 등을 변형시킨 환경을 조성하여 인지된 신체능력을 높여준다면 보다 효율적인 체육수업을 기대할 수 있을 것이다.;The aim of this study was to provide the basic information for developing the efficient teaching way to lead female students showing passive behavior toward the athletic class by analyzing the differences and the affections between the Physical Self Efficacy and the attitude toward the athletic classes according to the different types of middle school. The population of this research is 400 female students on the third grade, 100 from each 4 co-educational middle schools and also from each 4 girls' middle school affiliated Sung-Dong Office of Education so that the total population is 800 and 777 is the number of the students this study investigated. The material of this research is Physical Self Efficacy : PSE that Ryckman and others (1982) developed and Hong Sun Ok (1996) translated and also used and the questionnaire for the research about the students' attitude toward the athletic classes of co-educational middle schools. The tools were t-test, correlation analysis, multi regression analysis for transacting the informations and SPSS WIN 11.0 for analyzing. The results produced as follows. The first, Physical Self Efficacy of the female students according to the different types of school was almost same between the students of co-education and single-sex school. Decreasing the differences between co-education and single-sex school can be reasoned through this result. The second, the students' attitude toward the different types of schools was overall better from the female students' attitude of co-education than that of single-sex school students. Especially, it had statistically significant differences in the aspects of psychological and social ways. As this result, the female students of co-education used to have positive thinking that is athletic classes would be helpful for making good personality and well-rounded character, understanding of the other sex and developing harmonious sociality. The third, the prediction that as the acknowledgement of physical capacity is higher, the positive affect on the attitude toward athletic classes becomes bigger is possible on the result that physical capacity which is subordinated factor of Physical Self Efficacy has the statical significant influence over not only the female students of co-education and also whom of single-sex school. As all the results of this research, co-education should be intended for the female students of co-educational schools have more affirmative attitude toward athletic classes and the interests of athletic classes of female students of single-sex school will grow up if those single-sex schools make a system changes the schools into co-educational schools. And efficient athletic classes could be expected if athletic classes have transformed equipments and instruments for the purpose of female students' successful practice so that the acknowledgement of physical capacity can be enhanced. Also, quality investigation with questionnaire and interview and general research of each school should go abreast because the explanation about the entire conditions of athletic classes is not possible with the least research about just one grade.
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