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미술과에서의 종이조형 실기 교육과정연구

Title
미술과에서의 종이조형 실기 교육과정연구
Other Titles
A Study on the Practices of Paper Modeling in the Fine Arts Class - Focusing on the Practices Course of the Department of the Fine Arts for Children -
Authors
박혜련
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
본 연구는 미술과 실기과정에서 아동들을 대상으로 하는 여러 가지 조형실기 교육 과정중에서 종이조형 실기교육에 관련된 전반적인 이해와 고찰, 발전적인 종이조형 교육을 위한 구체적인 방법을 모색하고, 아동들에게 유익하며 도움이 될수 있는 종이조형 실기수업 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 현대 미술에서는 아동들의 조형실기 표현방법이 다각도로 미술교육에 도입되면서 여러 가지 재료와 표현기법이 미술교육 현장에서 활용되고 있다. 그 중에서도 종이를 소재로 하는 종이조형의 역할은 오늘날 중요한 조형 실기교육의 한 분야로 자리 잡아가고 있으며, 종이를 소재로하는 표현활동은 현대미술에서도 새롭게 각광 받고 있다. 그러나 여러 미술 교육현장에서 종이조형에 관련된 실기 수업이 진행 되고 있지만, 체계적인 실기교육의 방안과 종이조형과 관련된 수업지도안의 개발은 아직 부족한 형편이다. 그리하여 본 연구에서는 종이조형의 전반적인 이해와 다양한 표현방법의 연구 및 수업지도안의 제시를 통해서 현대를 살아가는 아동들의 미적심성을 부드럽게 해주며, 급격히 발전해 가는 기계문명 사회에서 자연 친화적인 예술의 미를 종이조형 실기수업을 통해서 아동들에게 고취 시킬수 있다고 보고, 전통종이문화의 고찰및 종이의 여러 가지 표현기법에 대해서 알아보고 종이조형의 새로운 의미해석과 교육적가치, 아동발달적인 접근을 통해서 포괄적이면서 체계적인 연구를 하고자 하였다. 본 연구의 구체적인 접근 방법으로, 서울에 소재하고 있는 삼육의명대학의 아동미술과 1학년 학생들을 대상으로 한 학기 동안 전공실기 수업과정에서 종이조형 실기를 여러 가지 방법으로 진행하였으며, 교육현장에서 여러 가지 기법의 종이조형실기를 7~9세 도식기 아동에게 적용한 후 수업 결과물의 분석을 통하여 아동들에게 발전적이고 긍정적인 영향을 줄수 있는 종이조형 실기를 모색하였다. 본 연구의 결과로는 아동들에게 정서적인 안정감과 흥미를 충분히 유발시킬 수 있는 다양한 기법의 종이조형 실기활동은 미술표현 활동의 한 분야로 연구 할만한 가치가 있으며, 아동들은 친근하면서 접근하기 쉬운 미적체험을 종이라는 소재의 여러 가지 유형으로 경험할수 있는 장점이 있다. 또한, 아동미술과 학생들이 미술교육 현장에서 아동들에게 유용하게 교육할 수 있도록 종이조형 실기학습을 위한 구체적인 수업지도안을 여러 가지 실기 유형별로 제시 하였다. 이러한 결과를 통해 아동미술과에서는 아동들을 상대로 종이조형교육의 포괄적인 실기내용을 좀더 체계적으로 구체화시켜 수업할 필요가 있으며, 발전적인 수업지도안의 지속적인 개발과 연구가 절실히 요구된다. 즉, 종이와 관련된 재료의 다양한 개발과 표현기법에 대한 다각적인 연구, 연령별 실기수업 프로그램개발, 전통문화와의 접목은 앞으로 미술교육에 있어서 종이조형의 중요성을 인식 시키며, 실제 적용 방안의 논의가 신중하고 지속적으로 이루어 져야 하겠다.;The purpose of this study is to develop a teaching plan of paper modeling for the fine arts class. To accomplish the purpose, this study examines a general understanding and review of paper modeling, one of the formative practices in the fine arts class, finds how to be taught paper modeling effectively, and develops a teaching plan of paper modeling practices that will be useful and helpful for children. In modern arts, various materials and expression techniques have been used in the field as children's expression techniques in the formative practices have been introduced to the fine arts education. Above all, the role of paper modeling using a paper as a matter has established as an important field of the formative practices, while expression techniques using a paper has been newly highlighted. Although various fields of the fine arts have seen practices related to paper modeling, it is true that there are much to be developed a teaching plan of paper modeling, as well as the systematic practices guidance. The researcher believe that the general understanding of paper modeling, a review of various techniques, and the offer of a teaching plan will help children soften their aesthetic nature, and that the instruction of paper modeling practices will inspire the nature-friendly beauty in children. Therefore, this study is to examine various techniques using a paper, as well as a review of the traditional paper literature. Also, it seeks to find a new definition of what paper modeling is, its educational significance, and different approach for different children's developmental process in the pursuit of the comprehensive and systematic study. For the concrete method, freshmen of the Department of Fine Arts for Children at Sahmyook College in Seoul were participated in a course of major practices for a semester. The participants were asked to practice paper modeling in various ways, make a portfolio for the works during the semester, and present it so as to search paper modeling practices that will have a positive and useful influence on children. As a result of the study, it has been found that paper modeling practices can have many expression techniques which cause children to be stabilize emotionally and have interest in paper modeling; that it deserves to be studied as a field of expression techniques in the fine arts; and that it has the advantage of having children experience friendly-accessible aesthetic activities in various pattern using a paper. Again, a concrete teaching plan was developed by practices pattern in terms of kindergarteners, lower graders and higher graders of elementary schools, in order that students who were major in the fine arts education could use it for teaching children in the field. Based on the results, it is suggested that the department of fine arts for children need to arrange the comprehensive practices of paper modeling systematically, together with continuous development and study of a good teaching plan. That is, various development of materials related to paper, diversified study of the techniques, development of practices program by age, its adjustment to the traditional literature, all of them has stressed the importance of paper modeling in the future fine arts education. Besides, the discussion on the actual teaching plans are required to be considered continuously.
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