View : 18 Download: 0

멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 중학생의 과학 학업성취도와 태도에 미치는 영향

Title
멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 중학생의 과학 학업성취도와 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Ability Level Grouped Instruction Using Multimedia on Science Achievement and Attitude of Middle School Students
Authors
최지아
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
허명
Abstract
본 연구에서는 멀티미디어 학습 자료를 개발하고 심화·보충형 수준별 수업에 적용하여 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 중학생의 과학 학업성취도와 과학에 대한 태도에 미치는 영향과 과학 학업성취도와 과학에 대한 태도간의 상관관계에 대하여 알아보았다. 연구 대상은 중학교 1학년 여학생 172명으로 통제 집단은 전통적인 강의식 수업을 하였고, 실험 집단은 멀티미디어를 활용한 수준별 수업을 실시하였다. 연구 단원은 중학교 1학년 과학 ‘생물의 구성’ 단원으로 약 3주 동안 5차시에 걸쳐 수업 처치를 하였다. 수업 처치 전·후에 학업성취도 검사와 과학에 대한 태도 검사를 실시하였으며 검사 결과는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 사용하여 공변량 분석(ANCOVA)을 하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 과학 학업성취도 검사 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 전통적 수업에 비해 중학생의 과학 학업성취도 향상에 유의미한 효과가 있었다(p< .05). 사전 성취 수준에 다른 수업 처치의 효과를 분석 한 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 사전 성취 수준 하위인 집단에게 효과적이었다(p< .05). 하지만 사전 성취 수준이 상위인 집단에게는 효과적이지 않았다. 과학에 대한 태도 검사 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업은 전통적 수업에 비해 과학에 대한 태도 향상에 유의미한 효과가 없었다. 사전 성취 수준에 따른 수업 처치의 효과를 분석한 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업은 상·하위 집단 모두에게 과학 태도면에서 유의미한 효과가 없었다. 과학 학업성취도와 과학에 대한 태도의 상관관계를 보면 멀티미디어를 활용한 수준별 수업을 한 실험반의 경우 .320이었고, 전통적 수업 집단의 경우는 .330으로 두 집단 모두 통계적으로 유의미한 낮은 정적 상관관계를 나타내었다.;The purpose of this study was to find the effect of ability level grouped instruction using multimedia on science achievement and attitude of middle school students. The researcher developed the multimedia program for the level grouped lesson. Then, the multimedia program applied to the science class. And it investigated changes in achievement and attitude of students by comparing with score and gender. The subjects were 172 first grade students in a middle school. They were divided into two groups : the ability level grouped instruction using multimedia applied class(experiment group) and the traditional lecture-centered class(control group). And pre-test was done for their achievement and attitude. Both groups were taught "Organization of life " for 3 weeks. After 3 weeks study, post-test was done to find changes in achievement and attitude. And the scores of pretest and posttest were estimated by ANCOVA. The results are as followed : 1. The ability level grouped instruction using multimedia was more effective in increasing students' science achievement than the traditional one(p< .05). The experiment group was effective in increasing students' achievement to inferior level(p< .05). But there was no effect on superior level(p< .05). 2. There was statistically no significant difference in increasing students' attitude toward science between instructed group by multimedia and traditionally instructed group. Considering the pre-achievement level of the students, there was no difference in increasing students' attitude toward science whether superior level or inferior level. 3. The correlation between attitude toward science and science academic achievement was showed low. The correlation coefficient grouped instruction using multimedia was .320 and traditionally instructed group was .330.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE