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창의적디자인 능력신장을 위한 컴퓨터그래픽 표현기법 지도방안

Title
창의적디자인 능력신장을 위한 컴퓨터그래픽 표현기법 지도방안
Other Titles
Teaching Expression Way of Computer Graphics for Increasing the Ability of Creative Activity - For the 11th graders of an Information Industry High School
Authors
최애리
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
These days with dazzling, fantastic science technology and fast comunication intelligence regarding civilization benefit comes problems such as "human estrangement" or "loss of humanization" and "pollution to the environment" problems comes to reality. So in order to make people over-come this society problem for a creative and self leadership future our education needs through focusing on the students comes a "creative education" needs and strengthened "sensible education" perceiving immediately the education which emphasizes on the "students point of view" was planned. But vocational high schools computer graphics study circumstances not on art education but on books referred to business. Using of tools referred on the use of computer tools seems to decrease the students creativity which gives the students a hard time to program their designs and embodying it to the graphic program on the computer. So following on the research , doing activities to do design using computer graphic program which through consider visual training that develops creativity using the computer graphics which builds up the skills. Starting with this plan. But in order to do so, we need to understand the visual creativity of the students, but to do so we need to research and try to analyze the results and get useful professor drills guide and due to the creative study causes PBL to get useful professor - study pattern will be planned. The step to study is to first understand the problem, research the problem, solve the problem, expand the application and finish. By using these five steps is effective to study. The result of the first step was "Analyzing the Commercial essay" through writing this, we find interests in English translation and on the second step through analyzing the problem through a process of creativity starts the search of the problem and can set on the direction of the design. Third, through step2, the students can create an idea from the change of direction of the design and get a definite design and can do the Lay-Out. Fourth, the creative Lay-Out design using computer graphics make works with a expression of conveniency and intensified expression programs in to the monitor and save it Finally, we are now going to analyze the results of the "the Ability of Creative Activity" is the interest of students problem is express excitement and also through the "Expression Way of Computer Graphics" which through computer graphic use you can develop expression techniques. This research will b a fin help to our countries vocational high schools design education which makes it go to the right fixed direction. Lastly I'd like to thank the professors who have helped me in this project.;오늘날의 눈부신 과학기술과 초고속정보 통신에 의한 고도성장과 물질문명의 혜택 이면에는 ‘인간소외’, ‘인간성 상실’, ‘환경오염’ 및 ‘청소년 문제’등이 심각하다는 것 또한 사실이다. 따라서 이러한 사회문화적 병리현상을 극복하고 미래사회가 바라는 창의적이고 자기주도적인 문제해결 능력이 있는 인간을 육성하기 위한 교육이 시급한 과제로 떠오르고 있다. 이에 따라 교육 현장에서는 학습자 중심을 통한 창의적 교육의 필요성과 함께 감성교육의 강화가 절심함을 깨닫고 학습자 측면을 강조한 교육을 실시함에 이르렀다. 실업계고등학교 디자인교육에서도 기능과 조형활동을 할 수 있는 창의성을 개발하는데 목표를 두고 흥미와 개성을 개발하도록 하였으나 컴퓨터그래픽교과의 경우 디자인행위를 할 수 있는 능력보다 컴퓨터 사용능력과 관계되는 툴사용에 치중하다 보니 학생들은 창의적으로 구상한 디자인을 컴퓨터그래픽으로 표현하는데 많은 어려움을 느끼고 있었다. 따라서 본 연구는 컴퓨터그래픽 표현활동에 있어 학습자 스스로가 흥미를 유발하고 창의적으로 디자인을 하는 능력을 신장시키기 위한 지도방안을 모색해 보고자 하였다. 먼저 컴퓨터그래픽 표현기법활용에 대한 학생들의 실태를 파악하였으며, 컴퓨터그래픽 사용능력을 증진시키기 위해 사전 조사를 실시하고 그 결과를 분석해 보는 과정을 통해 교육, 현장에서 적용할 수 있는 지도, 방안을 개발하고자 하였다. 또한 본연구의 주제를 실행하기위한 교수-학습 모형으로 문제해결 학습 모형(PBL)의 교수-학습모형을 적용하였으며 ‘홍보물표지에 필요한 이미지만들기’를 학습의 주제로 설정하고 학생들이 직접사용 경험이 있고 실생활에서 밀접하게 소재를 얻을 수 있는 소재인 ‘핸드폰’을 일러스트프로그램을 사용하여 광고 디자인으로 표현해 보는 수업활동을 실시하였다. 수업의 흐름은 문제파악, 문제탐색, 문제해결, 적용발전, 정리의 5단계로 나누고 실시한 학습의 결과에서 문제파악 단계에서는 ‘자료수집활동’과 ‘광고 분석 소감문’ 작성 과정을 통해 관심의 영역을 발견하고 창의적으로 해결하는 동기 유발을 촉진 할 수 있었으며 문제탐색 단계에서는 수집된 자료의 분석을 통해 문제해결의 실마리를 찾아내고 디자인의 방향을 설정 할 수 있었다. 문제해결 단계에서 학생들은 설정된 디자인의 방향을 토대로 아이디어를 발전시켜 구제적인 디자인 시안을 확정하고 Lay-Out 할 수 있었다. 마지막으로 적용발전 단계에서는 창의적으로 Lay-Out돤 디자인 시안을 그래픽프로그램을 사용하여 컴퓨터 모니터상에서 숙련되고 세련되게 표현 할 수 있는 디자인 능력이 신장되었다. 이상의 나타난 결과에서도 알 수 있듯이 ‘창의적인디자인 능력신장을 위한 컴터그래픽 표현기법 지도방안‘은 학습자의 동기와 흥미를 유발시킴으로서 학습자스스로 자기주도적인 디자인 학습활동을 촉진시킬 수 있었으며 나아가서 창의적디자인 능력이 신장되었음을 알 수 있었다. 끝으로 이 연구가 작게나마 앞으로 우리나라 실업계 고등학교 디자인 교육이 지향해야 하는 방향을 제시하는 기틀이 되기를 바란다.
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