View : 1067 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정현주-
dc.contributor.author김선미-
dc.creator김선미-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:35Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:35Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009193-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176601-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009193-
dc.description.abstract청소년 가출은 또 다른 비행과 연계된다는 점에서 심각한 사회 문제로 대두되고 있다. 신고 된 가출 청소년의 수 만해도 연간 만 명이 넘으며, 이러한 통계는 해마다 증가하고 있는 추세다. 청소년 가출의 원인으로는 가정 요인과 학교·또래 요인, 사회·환경 요인과 개인적 요인 등이 있으며, 이 중 개인적 요인이 청소년 가출의 가장 큰 요인으로 작용하고 있다. 청소년 가출의 개인적 요인에는 낮은 자아개념, 자아존중감, 통제력과 높은 충동성 및 공격성 등이 작용하고 있으며, 음악은 이러한 가출 청소년의 낮은 자아개념 및 자아존중감을 향상시킬 수 있는 효과적인 매개체가 될 수 있다. 또한 다양한 음악 활동은 가출 청소년의 자기 표현력 및 자기조절 능력을 증진시킬 수 있다. 자기효능감은 자기개념 또는 자아존중감과 유사한 개념으로, 자기효능감의 향상은 충동성과 공격성에 대한 통제력 향상과 직결되며, 특정 과제에 대한 자신감의 향상을 유도한다. 자아개념 및 자아존중감 향상에 관한 음악치료의 선행연구들은 음악치료가 자기효능감 향상에 효과적으로 적용될 수 있음을 시사하고 있다. 본 연구는 청소년 쉼터에 입소한 가출 청소년을 대상으로 음악치료를 실시하여 음악 활동이 자기효능감 향상에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 총 12회 세션으로 이루어진 음악치료 프로그램은 노래 부르기, 악기 연주, 그룹 즉흥연주, 노래심리치료 등 다양한 활동으로 구성되었으며, 주 2회 50분간 그룹 세션으로 진행되었다. 연구 분석은 개인 사례를 중심으로 이루어졌으며, 자기효능감 척도의 사전·사후 결과와 비디오 자료를 토대로 음악 활동 내에서의 행동 변화를 분석하였다. 연구 결과, 총 12회의 세션이 적용된 가출 청소년 4명의 자기효능감 검사 점수가 모두 상승하였고, 음악 활동 내의 행동 변화도 매우 긍정적인 결과를 보였다. 본 연구를 통해 음악치료 활동이 가출청소년의 자기효능감 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 확인하였다.;The abscondence of adolescents is on the rise as a serious social problem in the point of being connected with another misconducts. The number of the reported runaway adolescents is over 10,000 in a year, and this statistics shows that it is in the state of increase. We can find the causes of the abscondence of adolescents in their homes, the age of the school, the circumstances of societies and the individual causes. Among these, the most important cause is the last one, that is the individual one, which acts as the most serious cause. The lack of Self-Confidence, Self-Esteem, the power of control and the strong impulse, offensive spirit have a bad effect on the abscondence of adolescents. Music can be an effective medium to improve the low Self-Confidence and Self-Esteem of the runaway adolescents. And various music activities can promote one's power of expression and Self-Control ability. Self-Efficacy which is the similar conception with the self-Confidence or Self-Esteem can lead to the improvement of the confidence about the special task, and the improvement of Self-Efficacy directly with that of the ability of control against the propensity to impulse and aggression. An early researches of Music Therapy about the improvement of Self-Confidence and Self-Esteem shows that the Music Therapy can be applied to the improvement of Self-Efficacy effectively. This research tried to inquire that the music activities have an affirmative effect on the improvement of the Self-Efficacy through the Music-Therapy an object of runaway adolescents who entered the shelter for the adolescents. The Music Therapy program, it is made up 12 time sessions, which is composed of various activities singing songs, playing on a musical instruments, group improvisation, a mental cure through songs was progressed for 50 minutes twice a week in the form of group session. The analysis of the research was made up of the individual cases and analyzed the changes of behavior within the Music Therapy Activities on the basis of the before and after result of the Self-Efficacy standard and video materials. As a result, the grades of Self-Efficacy test of four runaway adolescents in 12 time sessions are all increased and the changes within the Music Activities also revealed the affirmative result. We confirmed through this research that the Music Therapy activities can effect on the improvement of Self-Efficacy of runaway adolescents.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구목적 = 2 C. 연구문제 = 3 D. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 청소년 가출 = 5 1. 청소년 가출의 정의와 현황 = 5 2. 청소년 가출의 문제 = 6 3. 청소년 가출의 원인 = 8 4. 청소년 가출의 대안 = 15 B. 자기효능감 = 17 1. 자기효능감의 정의 = 17 2. 자기효능감의 구성요소 = 18 3. 자기효능감의 정보원 = 20 4. 청소년 가출과 자기효능감 = 24 C. 음악치료 = 26 1. 가출 청소년과 음악치료 = 26 2. 자기효능감과 음악치료 = 34 Ⅲ. 연구 방법 = 38 A. 연구 대상 = 38 B. 연구 도구 = 42 C. 연구 설계 = 42 D. 자료수집 방법 = 44 E. 프로그램 목표 및 구성 = 46 Ⅳ. 연구 결과 = 53 A. 척도검사 결과 = 53 1. 가출 청소년의 자기효능감 사전·사후 비교 분석 = 53 2. 가출 청소년의 자기효능감의 하위요인별 사전·사후 비교분석 = 54 B. 사례별 음악적 행동 분석 = 56 1. 사례 A = 56 2. 사례 B = 65 3. 사례 C = 73 4. 사례 D = 80 Ⅴ. 결론 및 제언 = 88 A. 결론 = 88 B. 제언 = 90 참고문헌 = 92 Abstract = 101 부록 = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1919567 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title가출청소년의 자기효능감(Self-Efficacy) 향상을 위한 음악치료활동 사례연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedMusic Therapy Activities Case Study on the Improvement of Self-Efficacy of Runaway Adolescents-
dc.creator.othernameKim, Seon Mi-
dc.format.pageⅵ, 124 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악치료교육전공-
dc.date.awarded2005. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE