View : 495 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor魯龍-
dc.contributor.author이태정-
dc.creator이태정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:34Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009159-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176594-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009159-
dc.description.abstract현대 물질문명의 부작용으로 나타난 많은 역기능을 극복하기 위하여 교육의 변화가 필요하였고, 최근 교육학 연구의 동향인 구성주의와 조형 중심 활동을 통해 이를 극복할 수 있는 실천적인 대안으로 구성주의 학습이론에 기초한 조형 활동 중심 프로젝트 학습 방안에 대한 연구를 하였다. 따라서 본 연구에서의 프로젝트 학습의 교육적 가치는 학습자에게는 내적 동기유발, 책임감, 긍정적인 자아개념, 협동심, 사회적 기술, 사회에 대한 관심과 문제 해결력, 다양한 탐구와 표현 능력, 사고의 유연성, 체험적 학습의 기회를 제공하거나 신장시키며, 교사들에게는 새로운 교수 경험을 안기고, 학부모와 지역사회에는 교육에 대한 관심과 역할을 촉구한다. 또 학습자들이 주체적으로 참여하는 학습 환경 조성을 위해 학습과정의 계획과 탐구 과정에서의 체험적 측면에서 학습자의 주도적 활동을 특히 강조하며 학습자에 삶과 친숙하고 밀접한 주제를 정하여 학습자가 자신에게 맞는 재료 방법을 선택하여 상호작용 통해 다양한 수업이 이루어지도록 구성하였다. 본 연구의 대상은 연구자가 담임하고 있는 초등학교 1학년 학생으로 구성주의 학습이론에 기초한 ‘소중한 친구’ 라는 조형 활동 중심 프로젝트 학습을 ‘친구에게 줄 선물 만들기’, ‘친구의 모습 그리기’, ‘친구와 함께 가을 동산 꾸미기’ 라는 세 가지 활동으로 계획하고 적용한 후 아동들의 설문지 응답 결과 및 아동의 작품평가 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만들어가는 교육과정을 통해 탐구·체험·표현활동 등 학습자의 흥미와 요구를 존중하는 활동을 전개함으로 정서성이 길러졌다. 둘째, 개개인의 직접 혹은 간접 경험을 통한 감동이나 형성된 심상이 분과적인 지도 보다는 통합 지도로 인해 독창성, 심미성, 표현력이 향상되었다. 셋째, 아동의 관심에 맞는 실제적인 주제를 가지고 다양한 방법으로 지식 습득이 이루어지므로 조형영역 뿐 아니라 타 교과와의 통합적 사고력이 향상 되었다. 넷째, 아동들이 친구들과 함께 토의하고 문제를 해결하는 과정을 통하여 협동심이 길러지게 되었고 학습에 대한 자신감도 갖게 되었다. 다섯째, 프로젝트 준비과정에서부터 마무리 단계까지 교사와 학생의 긴밀한 상호작용이 이루어지므로 학생들의 학습 성취 의욕을 높일 수 있다. 다시 말해, 구성주의 학습원리에 기초한 조형 활동 중심 프로젝트 수업은 정서성, 독창성, 심미성, 표현력, 주변 세계에 대한 이해를 넓히는 통합적 사고력, 협동심과 자신감, 교사를 조언자, 배움을 같이 하는 동료 학습자의 역할을 제시함으로써 성취의욕 고취에 효과가 있는 학습 방안 이라고 할 수 있다. 본 연구는 연구자가 담임하고 있는 소수의 학생들을 하나의 대상으로 간주하였다. 앞으로 후속 연구에서는 다수의 학생을 대상으로 다양한 주제로 보다 심도 있고 효과적인 프로젝트 학습 방안에 대한 연구가 이루어지길 바란다.;Need change of education to overcome a lot of dysfunctions that appear by side effect of modern material civilization. This study presents a research about project instruction method through formative activity based on Constructivism learning theory by the nuts-and-bolts alternative that can overcome dysfunctions through Constructivism and formative activity that is a new trend of latest pedagogy study. Educational value of project instruction method in this study offer a induction of inner motivation, sense of responsibility, positive self-concept, cooperation spirit, a social technology, interest about society and problem solution power, various research and expression ability, flexibleness of thought, opportunity of heuristic studying to learner, and give new teaching experience to teachers, and students' parents and local community urge interest and role about teaching. Also, composed so that go through interaction because learner select a proper method to oneself and various class is achieved because learners decide subject that emphasize learner's leading activity specially and is familiar and close with life to learner in heuristic side in plan and research process of a course of study for learning environment furtherance that participate to subject. Target of this study by first-grader in elementary school who investigator is taking charge. Project instruction method through formative activity 'Important friend' based on Constructivism learning theory plan and applies by three activities; 'To make a gift to friend', 'To draw friend's image', 'To decorate the autumn garden with friend' Thereafter, analyze questionnaire response result of children and child's work estimation. The result of this study are as follows ; First, Affectivity is improved with unfold activity that esteem learner's interest such as expression activity and experience through making course of study. Second, creativity, aesthetics, power of expression were improved by integrated education. Third, synthetic thinking faculty with other subject as well as formative activity area was improved because knowledge acquisition is achieved by various method. Fourth, cooperation spirit and pride for learning were improved through process that children discuss with friends and solve problem. Fifth, project instruction method through formative activity based on Constructivism learning theory can elevate studying accomplishment volition of students because strict interaction of teacher and a student is attained from project preparation process to finish step. In other words, students for project instruction method through formative activity based on Constructivism learning theory can improve affectivity, creativity, aesthetics, power of expression, synthetic thinking faculty that widen comprehension for the surrounding world, cooperation spirit and pride, artfulness that it is studying plan that effect is in abusive language inculcation of accomplishment presenting companion learner's role who have together adviser, learning. This study regarded a few students which I am taking charge as a target. Therefore, I desire that study about more deep and effective project instruction method is achieved to a many student considering school, age, area etc.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용과 방법 = 3 C. 연구의 범위 및 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 구성주의 학습 원리 = 4 1. 구성주의 개념 = 4 2. 구성주의 학습 이론 = 8 3. 구성주의 교수 학습 모형 = 19 B. 초등학교 1학년 교육과정의 이해 = 31 1. 1학년 교육과정의 성격 = 31 2. 1학년 교육과정의 내용 분석 = 32 3. 1학년 교육과정에서의 조형 활동 중심 프로젝트 적용 방안 = 38 4. 1학년 교과서 조형 활동 제재 분석 = 43 Ⅲ. 구성주의 학습이론에 기초한 조형 활동 중심 프로젝트 수업 방법 연구 = 46 A. 연구 방법 = 46 1. 연구대상 및 기간 = 46 2. 연구내용 및 절차 = 47 3. 연구도구 = 48 B. 수업계획서 적용 사례 = 50 1. 교사의 프로젝트 준비 단계 = 50 2. 아동의 프로젝트 시작 단계 = 54 3. 아동의 프로젝트 전개 단계 = 56 4. 프로젝트 마무리 단계 = 64 Ⅳ. 구성주의 학습이론에 기초한 조형 활동 중심 프로젝트 수업 방법 연구 분석 = 65 A. 설문지 분석 = 65 B. 작품평가 결과 = 70 1. ‘친구에게 줄 선물 만들기’ 작품 평가 분석 = 70 2. ‘친구 모습 그리기’ 작품 평가 분석 = 72 C. 논의 = 74 Ⅴ. 결론 = 77 참고문헌 = 80 부록 = 83 ABSTRACT = 100-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6047023 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title구성주의 학습이론에 기초한 조형 활동 중심 프로젝트 수업 방법 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study of Project Instruction Method through Formative Activity Based on the Constructivistic Learning Theory - Focused on the curriculum of first-grader elementary school --
dc.creator.othernameLee, Tae-Jung-
dc.format.page2, 102 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2005. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE