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장애아 부모를 위한 음악치료 프로그램 연구

Title
장애아 부모를 위한 음악치료 프로그램 연구
Other Titles
Research on Music Therapy for the parents of the disabled children
Authors
신정희
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
梨花女子大學校 敎育大學院
Degree
Master
Advisors
정현주, 도현심
Abstract
The psychological stability of the parents is an important factor in maintaining emotionally healthy life is raising the children with disability. This way, for maintaining and improving the positive relation between the psychological stability of the parents and their disabled children, therapeutic and educational support is necessary and for this purpose, it is important, most of all, providing the therapeutic methods appropriate to the needs and wants of the parents, it is also important to plan the activities which can enhance the participation of the parents and decrease the feeling of the reluctance to the therapy. The purpose of this study is to the relevance of the step-by-step approach of the music therapy to the parents of the disabled children and ultimately aims to improve the relation of their parents to the disabled children. For research methodology, literature review, survey, and feasibility test are used. Literature survey was utilized in the understanding stage of the previous researches on the music therapeutic approach for the parents of the disabled children and was applied in developing music therapy programs of which the appropriateness was reviewed by the respective experts. Survey was implemented through the questionnaires distributed to the 100 parents from September 2004 to November 2004, and the data was analyzed using SPSS WIN 10.0 software program. The parents of the disabled children have psychological and social stresses and it is reported by the previous studies that those kinds of stresses of the parents have an influence on even the depression and the loss of self-respect of the parents of the disabled children. In this thesis, based on the previous studies and theories, therapy programs for the parents of the disabled children are developed for improving the relation between the psychological stability of the parents of the disabled children and their disabled children. These programs constituted 10 sessions in 5 stages. The 1st session and the 2nd session are an introduction stage, the 3rd session and the 4th session are an stress resolution and refreshment stage, the 5th session and the 6th session are an recognition and expression stage of the intrinsic conflicts, and the 7th session to the 9th session are an resolution stage of the intrinsic conflicts, and finally the 10th session is a finale stage. The developed activities for these programs were reviewed for feasibility by 4 relevant experts of each respective field and after their review, it is proved that the composition of those music therapy activities developed for the programs are proper enough for improving the relation between the psychological stability of the parents of the disabled children and their disabled children. Furthermore, this thesis suggests the music therapy programs by gathering the experts' opinions of each field for correction and supplementation. These programs can be effectively used for improving the relation between the disabled children and the psychological stability of their parents and also be utilized for improving the therapeutic effect on the disabled children by educating and treating the parents of the disabled children.;장애아 부모의 심리적 안정은 장애아동의 정서적인 건강한 삶을 유지하는 데 아주 중요한 요소이다. 이처럼 장애아 부모의 심리적 안정과 장애 아동과의 긍정적인 관계를 유지하고 개선하기 위해서 치료적이고 교육적인 지지가 필요하며, 그러기 위해서는 무엇보다 부모의 필요와 요구에 적절한 치료 방법을 제시함으로써 참여도를 높이고, 치료에 대한 거부감을 줄일 수 있는 활동을 계획하는 것이 중요하다. 본 연구의 목적은 장애아동을 자녀로 둔 부모를 대상으로 단계에 따른 음악 치료적 접근을 구성하고, 부모 음악치료 및 교육 현장에서의 효과적인 음악치료 활동을 개발하는데 있다. 연구 방법은 문헌 조사와 설문지를 통한 요구도 조사를 실시하였다. 문헌 조사는 장애아 부모를 위한 음악 치료적 접근을 모색한 선행연구를 파악하는 단계에서 활용되었으며, 실제 프로그램 개발에 적용하였다. 요구도 조사는 현재 장애아동을 자녀로 둔 부모 100명을 대상으로 2004년 9월부터 11월까지 설문지를 통해 조사하였으며 회수된 자료는 SPSSWIN 10.0 프로그램을 사용하여 빈도분석을 실시하였다. 요구도 조사 내용은 장애 아동의 사회 인구학적인 특성과 음악치료에 기대하는 효과, 선호하는 음악치료 활동과 음악, 음악 치료를 통해 받고 싶은 도움, 그리고 음악치료 환경에 대한 요구도 등이다. 장애아동의 부모는 심리적, 사회적인 스트레스를 가지고 있으며 그러한 스트레스는 우울감과 자존감 상실에도 영향을 미치고 있음이 보고 되어 왔다. 본 연구에서는 이러한 선행연구와 이론을 토대로 장애아 부모의 심리적 안정과 장애아동과의 관계 개선을 위해 총 10회로 구성된 부모 음악치료 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램은 1~2회기는 도입 단계, 3~4회기는 부모의 스트레스 해소 및 기분 전환 단계, 5~6회기는 내재적 갈등 인식 및 표출 단계, 7~9회기는 내재적 갈등의 정리 단계, 10회기는 마무리 단계 크게 다섯 단계로 구성된다. 개발된 활동들은 관련 영역의 전문가 4명으로부터 타당도를 검토 받았다. 검토분석 결과, 장애아 부모의 심리적 안정과 자녀와의 관계 개선을 위한 음악 치료 활동의 구성이 적합하고, 현장에서 활용하기에 유용성과 효율성이 있으며, 각 단계별 목표 달성에 적합하게 사용될 수 있는 것으로 평가되었다. 아울러 본 연구에서는 각 전문가들의 의견을 수렴하여 개발된 음악치료 프로그램을 수정, 보완하여 제시하였다. 이는 장애아를 자녀로 둔 부모의 심리적 안정을 도모하고 더 나아가 아동과의 관계를 개선하는 데 효과적으로 사용될 수 있을 것이고, 장애아동을 대상으로 치료하는 현장에서 장애아 부모를 치료, 교육함으로써 장애아동의 치료 효과를 증진 시키는 데에 활용할 수 있을 것이다.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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