View : 16 Download: 0

ICT를 활용한 미술 감상수업이 예술계 고등학생들의 표현능력에 미치는 영향

Title
ICT를 활용한 미술 감상수업이 예술계 고등학생들의 표현능력에 미치는 영향
Other Titles
The Impact on High School Art Students' Ability to Express when Utilizing ICT in Art Classes
Authors
이문경
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이신호
Abstract
현대사회는 급속한 정보의 팽창과 함께 우리 생활 전반에서 근본적인 변화를 요구하고 있다. 앞으로의 사회가 보다 물질적인 풍요를 누리게 되면 문화에 대한 욕구 또한 강해져 이러한 사회적 요구에 부응하는 교육이 필요하다고 할 수 있다. 많은 교육 중에서도 바람직한 인간상의 근원이라 할 수 있는 미술교육은 정보통신기술의 발달로 인하여 더욱 발전된 모습을 보인다. 특히 전문 예술인의 양성을 위한 예술계 고등학교에서는 ICT 활용의 필요성이 더욱 요구된다. 그러나 ICT 활용교육의 교육방침 및 전문적인 프로그램은 개발되었음에도 불구하고 아직까지 활성화 되지는 않았다. 그러므로 본 연구의 목적은 미술 교육에서 ICT를 활용한 미술 감상 프로그램이 예술계 고등학교 학생들의 미술학습 표현에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 한다. 첫째, 이론적으로 ICT활용교육의 개념 및 감상 수업의 필요성을 고찰하고자 한다. 또한 제7차 예술계 고등학교의 교육과정을 살펴보고 예술 고등학교 학생들의 표현능력과 고등학교 1학년 미술표현 학습에 대해 알아보았다. 둘째, 연구 방법은 서로 다른 집단의 비교분석에 기초하여 실험을 설계하였다. 전통집단은 기존의 수업을 실시하고, 실험집단은 ICT를 활용한 수업을 함으로써 양 집단의 차이점을 살펴보았다. 셋째, 평가는 공정하고 최대한 객관성을 두기 위해서 최하 1점에서 최고 5점까지 점수의 차등 둔 평가표를 만들어 활용하였다. 이런 점수를 토대로 양 집단의 평균을 내봄으로써 서로 비교할 수 있도록 하였다. 이와 같은 내용을 토대로 ICT를 활용한 미술수업을 진행하면서 얻을 수 있었던 효과는 다음과 같다. 첫째, 다양한 멀티미디어 자료를 활용한 ICT 미술 감상수업은 학생들의 이해력을 높일 수 있었다. 둘째, ICT를 활용하여 수업을 실시한 실험집단은 종래의 수업으로 진행한 비교집단보다 전체적으로 미술에 대한 표현능력이 우수하게 나타났다. 셋째, ICT를 감상한 후 학생들의 학습태도는 그렇지 않은 전통 집단의 학생들보다 집중을 잘하고 성실하게 실습을 실시하는 등 수업성취도와 만족도가 높았다. 이러한 연구 결과로 볼 때 본 연구가 시사하는 점은 체계적이고 통합적인 ICT를 활용한 감상수업은 학생들의 미술에 대한 흥미와 미적안목을 높이고 미술에 대한 이해의 폭을 넓히는데 적합하다는 것이며, 표현능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 앞으로, 미술교육 현장에서 ICT를 활용한 감상수업을 더욱 많이 개발하고 통합적이고 구조적인 미술 교육을 실시함으로써 학생들이 생활의 모든 곳에서 미적가치를 발견하고 향유하는 의지와 능력을 기를 수 있도록 노력해야 한다.;Along with a rapid growth in information development, our society is also demanding profound changes in all aspects of our lives. As the materialistic aspect of our world is being enriched more and more, it is natural process for the educational fields to advance as well. Among many types of education, fine arts is one area where the most progress is evident in accordance the fast development of Information Communication Technologies. The needs for ICT programs at private Arts High Schools is much stronger than any other academic institutions. However, even if the curriculum and professional programs using ICT have already been developed most of these programs have not been implemented effectively yet. Therefore, the objective of this study is to show how the 7th Educational Program designed mainly for the public high schools could also be effective for private Arts High Schools using ICT curriculum. So in this paper, we will discuss how effectively the ICT curriculum could be used in special Arts High Schools and what kind of impacts can be administered to students of fine arts in their learning process. First, it's worth mention the necessities of educating theoretical ICT concepts and providing some art appreciation classes for students. After making a close observation of the 7th Education Programs for private Arts High Schools, then we will also explore public high school first graders and their artistic skills in expressing themselves compared with private Arts High School students' abilities. Second, the approaches in this ICT study are based on comparison analysis of two different groups - a conventional high school art class and an art class using ICT. Thirdly, the evaluation scores range from the lowest point one to the highest point five. This evaluation standards will provide the basis of the comparison analysis mentioned above. The following is some of the results that are harvested utilizing ICT programs in our art classes. First, we can enhance the students comprehension skills by using various multimedia resources. Second, compared with the students taught in a conventional method, more students who have received fine arts education using ICT have improved in their artistic expressional skills. Thirdly, students educated with ICT method in their art classes had higher concentration level in an art class with higher learning satisfaction. Reviewing the results of this study, we can conclude that the fine arts appreciation classes using extensive ICT techniques are more effective in enriching students' understanding of arts, and heighten their interests in arts. Furthermore, we see this great need for more specific endeavors in advancing Korean fine arts understanding and development by improving educational approaches in fine arts classes. We, consequently, need to foster more art classes utilizing ICT methods and more comprehensive curriculum for students in order to help them in their search for the artistic values so that they can build true abilities to continue the art education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE