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제품수명주기 분석에 의한 디자인 전략 연구

Title
제품수명주기 분석에 의한 디자인 전략 연구
Authors
김하연
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Keywords
제품수명주기디자인 전략제품디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 사회, 경제 그리고 문화적으로 완전개방체제로 전환하여 자유경쟁시대로 접어들었다. 현대의 산업디자인 상황 역시 급변하는 사회를 이해하고 미래를 예측할 수 있는 체계적이고 과학적인 경영전략이 요구되고 있다. 또한 기술평준화에 따른 생산조건의 균등, 다양한 브랜드의 출현 등 급속히 변화하고 있는 환경에 얼마나 신속하고 효율적으로 대처하느냐에 기업의 성패가 결정되어 진다고 해도 과언이 아니다. 그러므로 기업은 기업 외부환경에 능동적으로 적응하면서 기업 내부의 체계 및 기업구조를 융통성있게 이끌어가지 않으면 안된다. 최근에는 기술과 정보가 발전하면서 기업간 격차가 감소하고 상품이 균일화되어 상품과 서비스의 차별화가 곤란해짐에 따라 소비자들은 가격과 성능보다는 기업이미지가 좋은 상품을 선호하게 되어 결국은 구매행동으로 옮겨가는 추세이다. 특히 디자인 활동은 기업의 이미지를 그대로 반영하는 역할로써 그 중요성이 더욱 강조되고 있다. 따라서 취급품목이 다양하고, 개발기간이 신속한 디자인 활동이 요구되는 문구류의 제품개발에 있어서 기업이미지를 통일하고 지속적으로 유지할 수 있는 개발전략이 필요하다. 이에 본 연구는 기업이 수립한 정책과 전략을 달성하기 위한 일련의 행동으로 디자인 차별화 전략을 연구하고자 한다. 첫째, 마케팅 전략으로서의 기업정책 및 기업전략을 이해하고 그에 부응하는 디자인 창출을 위한 제품정책 및 제품전략의 연계성을 밝힌다. 둘째, 제품수명주기의 특징을 살펴보고, 각 단계별로 행해지는 디자인 개발사례를 통해 지속적인 경쟁우위를 점할 수 있는 디자인 차별화 방법을 제시한다. 셋째, 제품수명주기의 성숙기에 나타나는 제품믹스의 과잉으로 발생될 수 있는 기업 이미지 상실을 최소화하기 위한 방법으로 체계적인 기업 아이덴티티(Corporate identity)의 사용을 제안한다. 넷째, 기업의 차별화 전략으로서 제시된 기업 아이덴티티 시스템의 보유현황을 파악하고 각 기업 컬러와 기업 캐릭터의 사용실태를 살펴본다. 그리하여 보다 적극적인 사용을 유도하고자 한다. 그 결과 과학적이고 체계적인 제품정책의 중요성을 일깨우고 좋은 기업 이미지를 유지하고 형성하기 위하여 적극적인 선제전략의 필요성을 인식시키고자 한다. 이와 동시에 제품 라이프 사이클(Product Life Cycle)과 개발기간이 비교적 짧은 문구제품의 디자인 진행에 있어서 가장 효율적으로 기업이미지를 전달할 수 있는 디자인 차별화 전략을 계시하고자 한다.;Today's design field has faced social, economical and cultural changes in free competition world. So, industrial design field requires systematic, scientific management strategy in order to catch radically changing situation and provide for the future. It is not exaggerated to say that how swiftly and effectively coping with stark reality like equal condition of production through technology standardization and various brands determines success or failure of corporates. For that reason, each companies should flexibly adjust their inside system and structure to their environment. As it is difficult to differentiate products from service with the help of technology and information, decreacing gap between corporates and uniforming each products, consumers prefer products of good-imaged company to those of price and quality, purchasing them. Especially, the significance of design is being emphasized as a role to reflect corporate image. Also, stationery world requiring various items and quality design should contain the strategy which can integrate and maintain corporate image. As this point, this study is to examine strategy for differentiating design as a aim of building corporate's policy and strategy . irst, I show connection between product policy and strategy First, I show connection between product policy and strategy cox-reponding to those of corporates. Second, I suggest plans for design differentiating which can occupy continuous superiority in competition through examining the characteristics of product life cycle and examples of design develoment in each step. Third, I suggest systematic corporate identity as a way of minimizing the loss of corporate image caused by overflowing product mixing in the maturity of product life cycle. Fourth, I grasp t h e present situation of corporate identity system and examine the use of corporate color and character. Through this, I let induce more active use. As a result, I intend to make recognize the necessity of active pre-ssategy for emphasizing the importance of scientific, systematic Product policy and shaping and maintaining good corporate image. Finally, I suggest plans for differentiating design which can most effectively deliver corporate image especially in stationery field which demands relatively short time for product life cycle and product development.
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