View : 507 Download: 0

幼兒의 愛唱曲에 관한 硏究

Title
幼兒의 愛唱曲에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study of favorite songs among pre-school children : Primarily among kindergartners in Seoul
Authors
金榮惠
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
조기교육유아기애창곡
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Education for pre-school children has recently assumed increasing importance due to weakening educational function of homes resulting from change in women's views of value and their participation in social activities. In particular, the development process of pre-school children is important when it is viewed from music educational point of view and developmental trait of children. Using singing as a universal method to link pre-school children to music, this study is intended to find whether or not adequate music has been introduced to pre-school children, and thus to search for a general trend of songs favored by pre-school children. About 200 kindergartners in Seven Kindergartens in Seoul were Subject to questionnaire. Because the pre-school children cannot write and, hence, fill in the questionnaire, their parents reacted for them. The data thus obtained were treating them in percentage and frequency. The findings are as follows; First, the songs favored by pre-school children are generally vivacious and joyful ones, reflecting the trait of their vigorous development. Second, children's favorite sogns are reviewed in seven aspects, including tonality, the length of melody, meter, contents of words, range, melody and rhythm. Much common tonality are C major and F major. As for the length of melody, four songs are in eight measures, and three songs in 16 measures. This indicates that children like simple melody. 4/4 meter is frequent, while those words of sings which are simple and easy to understand are favored by children. Songs with repetitive melody and rhythm are favored by children, while range which is somewhat wide for pre-school children is apparently acceptable. Third, pre-school children generally are fond of diverse meters and repetitive rhythm. In particular, theme songs of animated cartoon film and "songs of robot" with modern rhythm are especially favored by male pre-school children. Fourth, a close examination of one theme song of an animated cartoon film and one "robot song" shows that these songs deserve attention for pre-school children, but the strean of melody and the range are somewhat wide for the pre-school children. In general, the songs which are appealing to the pre-school children should be for the children in terms of tonality, the length of melody, the contents of words, range, melody and meter. Children's songs with modern rhythm and rhythmical beauty must be studied and propagated to the extent that these songs become an integral part of children's lives. ;最近 敎育에 있어서, 社會的 變化와 國家的 必要性, 經濟的 變化, 즉 女性의 의식구조의 變化와 社會參與로 因한 家庭의 敎育機能의 弱化와 幼兒期의 發達的 特性에 입각하여 幼兒敎育의 重要性이 强調되고 있다. 특히 音樂敎育的으로 볼 때에 그 發達課程上 매우 중요한 의미를 가지며 幼兒期에 音樂이 生活自體로서 접근되어야 한다. 本 硏究에서는 幼兒와 音樂을 연결하는 方法으로서 가장 보편적인 노래부르기를 통해 幼兒의 音樂敎育에 접근하여, 幼兒의 노래로서 適合한 노래가 幼兒들에게 과연 불리우고 있는지를 調査하여 幼兒의 노래의 方向을 摸索하는데 연구의 目的을 두었다. 이의 方法으로 서울 市內 7개 幼稚園의 약200명의 園兒를 對象으로 質問紙調査를 失恃하였는데 실제 本人들인 幼兒들이 글을 쓸 수 없으므로 학부형이 質問紙의 문항에 의해 間接的 方法을 통해서 答하게 하므로 資料를 蒐集하였다. 이렇게 蒐集된 資料는 백분율과 頻度數에 의해 處理하였으며 그 資料를 幼兒 노래의 適合性을 中心으로 分析하였다. 그 結果, 첫째, 幼兒들이 愛唱하는 노래의 傾向은 즐겁고 활발한 노래를 좋아하여 그들의 發達的인 特性을 잘 나타내고 있다. 둘째, 幼兒의 愛唱曲을 7가지 面(조성, 곡의 길이, 박자, 가사내용, 음역, 가락, 리듬)에서 分析한 結果, 調性에 있어서는 C장도와 F장조의 단순한 곡이 많으며, 곡의 길이에서는 8마디가 4곡, 16마디가 3곡으로 나타나서 단순한 곡이 좋은 것으로 나타났으며, 拍子에서는 4/4 拍子등의 씩씩한 雰圍氣의 노래가 좋고 歌詞內容에 있어서는 알기 쉽고 단순한 內容이 좋으며, 가락과 리듬은 反復을 많이 갖는 노래가 유리하며, 음역에서는 幼兒에게 다소 무리가 있는 곡도 좋아하는 것으로 나타났다. 셋째, 특히 拍子에 있어서는 보다 다양한 리듬과 反復되는 리듬을 幼兒가 좋아하는 것으로 나타났는데, 특별히 現代的인 리듬을 갖는 '만화 영화주제가'나 '로봇트 노래'를 男兒들이 좋아하고 있다. 넷째, 男兒들이 특히 좋아하는 '만화영화주제가'와 '로봇트 노래'를 刻刻 1곡씩 選擇하여 調査하여 본 結果 그 리듬은 現代的이고 다양하여 考慮해 볼 만 하나 그 가락의 흐름이나 音域등의 면에서는 幼兒에게 다소 무리가 있음을 발견하였다. 종합하여보면, 幼兒의 愛唱曲은 調性이나 曲의 길이, 歌詞內容, 音域, 가락, 拍子드에서 幼兒의 水準에 適合하며, 특히 리듬에 있어서는 現代的이고 율동적인 맛이 加味된 우수한 童謠가 많이 硏究되고, 普及되어져야 할 것이며, 점점 늘어나는 매스콤의 影響力을 考慮하여서, 硏究되고 檢討된 우수한 노래들이 幼兒들의 生活 속에서 불리우도록 가정과 유치원, 매스콤 그밖의 유아교육 관계자들이 끊임없는 硏究와 努力을 계속 하여야 할 것으로 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE