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유치원 아동의 미술작업 능력에 관한 연구

Title
유치원 아동의 미술작업 능력에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of art work ability of kindergarten children
Authors
김경숙.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아미술미술작업아동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원에서 이루어지고 있는 작업활동 중에서 미술작업 활동을 관찰, 조사, 분석하고, 유아기 아동의 미술작업 능력수준을 알아 봄으로써, 앞으로 유아기 아동에게 바람직한 미술작업활동을 위한 기초 자료를 제시하려는데 그 의의가 있다. 이러한 목적으로, 문헌연구를 통해 유아미술의 교육적 가치와 유아미술 작업활동의 종류에 관한 이론적 배경을 고찰하였으며, 이에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유치원 아동의 전체 미술작업 능력수준은 어느 정도인가? 2. 유치원 아동의 성별, 연령별, 입학전 교육경험의 유·무에 따른 능력수준은 어느 정도인가? 3. 유아미술의 평면작업 활동에 대한 능력수준은 어느 정도인가? ㄱ. 그리기의 수준. ㄴ. 손가락 그림의 수준. ㄷ. 풀로 붙이기의 수준. ㄹ. 찢기의 수준. ㅁ. 자르기의 수준. ㅂ. 도장찍기의 수준. ㅅ. 아동 염색의 수준. 4. 유아미술의 입체작업 활동에 대한 능력수준은 어느 정도인가? ㄱ. 점토다루기. ㄴ. 구성하기. 위의 문제를 알기 위해 연구자가 작성한 79문항의 관찰지를 서울시내 B유치원 아동 34명을 대상으로 관찰하였으며, 분석한 결과는 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 전체 미술작업 능력수준은 평면작업이 입체작업에 비해서 더 잘하는 수준을 보이고, 평면작업 중에서는 풀로 붙이기와 손가락 그림을 비교적 잘하는 수준인데 비해서 아동염색은 서툰 편이다. 또, 입체작업에서는 구성하기에 비해 점토다루기를 더 잘하는 것으로 나타났다. 2. 그리기의 전체수준은 보통이상의 수준이며, 「눈과 순의 협응력」이 비교적 잘되는 것으로 나타나고, 「적절한 농도를 위한 물감의 양 조절하기」는 서툰 편으로 유치원 아동들에게 어려운 활동으로 보인다. 3. 손가락 그림의 전체 수준은 보통이상의 수준을 보이며, 「손 깨끗이 씻고 정리하기」를 비교적 잘하고, 「보인 자신이 물감 혼합하기」는 아동들에게 어려운 편으로 서툴게 하는 것으로 나타났다. 4. 풀로 붙이기의 전체 수준은 대체로 잘하는 높은 수준을 보이며 「풀사용시 손가락만이 더럽히지 않기」는 비교적 잘하는 편이고 「풀로 붙쳐서 꾸미는 감각 표현하기」는 서툰 편으로 보인다. 5. 찍기의 전체수준은 보통이상의 수준이며 「크고 자유롭게 찢기」는 비교적 잘하는 편이나, 「찢기 종이가지고 구성하기」는 서툰 편으로 유치원 아동들에게 어려운 것으로 나타났다. 6. 자르기의 전체수준은 보통이며, 「가위를 올바르게 잡고, 올바른 방향으로 자르기」는 비교적 잘하며, 「종이 위에 자국난 선 따라 자르기」는 서툰편으로 나타났다. 7. 도장찍기의 전체수준은 일반적으로 보통의 수준을 보이고, 비교적 잘하는 것은 「끝까지 완성시키는 인내력」이며, 「색깔찍기에 있어서 혼색하기」는 비교적 활동하기에 어려운 것으로 보인다. 8. 가동염색의 전체수준은 보통이며, 「염색된 후, 실 끊고 잘 마르도록 펴놓기」는 비교적 잘하나, 「준비된 천을 실로 묶기」는 소조육을 필요로 하는 활동이므로, 아직 잘하지 못하는 것으로 보인다. 9. 점토다루기의 수준은 보통이며, 가장 잘 발달된 능력도 「점토치고 짓빻기」이고, 「기하학적 형태만들기」는 서툰편으로 나타났다. 10. 구성하기의 전체수준은 보통의 수준이나, 평면작업이나 다른 입체작업에 비해 좀 더 어려운 활동으로 나타났다. 구성하기 중에서 「장식적인 것을 위해, 털실, 리본, 색종이등을 사용하기」는 비교적 잘하나, 「소재를 다양하게 사용하기」는 서툰 편으로 나타났다. 그리고 각 관찰항목과 각 변인과의 관계를 알아보기 위해 5% 수준에서 x^(2)검증을 한 결과, 성별에서는 손가락 그림과 도장찍기가, 남자 아동보다는 여자 아동이 더 잘하는 수준으로 유의한 관계를 보이고, 입학전 교육경험의유·무에서는 그리기와 점토다루기가 교육경험이 없는 아동에 비해, 교육경험이 있는 아동의 수준이 더 높은 것으로 유의한 관계가 나타났다.;This study id intended to suggest the fundamental materials for efficient artwork activities of early childhood by observing, examining, and analyzing the artwork activities which are carries out in the kindergarten and exploring the levels of early children artwork abilities. For this purpose, I intend to study the theoretical background for the value of childhood art education and the content of it through literature study, and so was set up the following problems, 1. What's the level of the general artwork ability of early childhood? 2. What's the difference of the ability according to sex, age, and educational background? 3. What's the level of the ability for two-dimensional artwork? a. drawing b. finger painting c. gluding and pasting d. tearing e. cutting f. printing g. dying 4. What's the level of the ability for three-dimensional artwork? a. clay playing b. construction To solve these problems, I make a questionaire having 79 items and select freely 34 children of "B" kindergarten in Seoul and distribute it to them. The results of this analysis are as follows: 1. It show the higher level of ability in two-dimensional artwork than in three-dimensional artwork. Among the two-dimensional artworks gluding and finger painting shows the high level, but dying shows the low level. 2. The general drawing ability of early childhood shows to be above the average. "exhibits eyehand" of mascular coordination operates on the highest level. It is recognized that drawing on the textile and sand paper is more difficult than on the paper. There are a number of poor children in "controlling the quantity of color for proper depth". In order to know the correlation between observation items and variables (sex, age, educational backgrounds) I intend to verify in the range of 5%. As a result of this study, it is recognized that there is a notable relation only in terms of educational background. 3. The general finger painting ability shows to be above the average. In "arranging in order and cleaning hands" it shows the highest level, whereas in "mixing color for oneself" it shows the lowest level. It is explained that the ability of mixing color id dependent on the ability of controlling color depth. It is recognized that there is a notable relation between varibles and "drying after coloring" only in terms of sex. Girl has the higher level of arranging ability than boy. 4. The general gluding and pasting ability shows the high level. In "not making the fingers dirty on using paste" it shows the highest level, whereas in "expressing the perception with the method of gluding" it shows the poor level. It is difficult to find the notable relation to the various varibles. 5. The general tearing ability shows tobe above the average. In "tearing freely and largely" it shows the highest level, whereas in "composing with the torn paper" it shows the poor level. 6. The general cutting ability shows to be the average. In "taking scissors and cutting right" it shows the high level, whereas in "cutting the paper along the line on it" it shows the poor level. It is recognized that scissoring along the line is difficult work early children. 7. The general printing ability shows to be the average. The highest level of ability is shown in "patience to complete", whereas in "color mixing of color printing" the low level is shown. 8. The general dying ability shows the average, In "cutting the thread and drying after dying" it shows the high level, whereas in "tying the cloth with thread" it shows the low level because it requires of the worker the small-motor function. 9. The general clay playing ability shows the average. The highest level is shown is "pounding clay", whereas the lowest level is shown in "molding the geometrical form the formal forms" 10. The general construction ability shows the average. The highest level is shown in "using thread, ribbon, color paper for decoration", whereas the lowest level is in "using various subject matters". So it is recognized that for early children it is more difficult to work construction than any other artwork in two-dimensional and three-dimensional artwork activities.
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