View : 15 Download: 0

움직임 敎育을 通한 精神薄弱兒의 數字槪念學習에 關한 硏究

Title
움직임 敎育을 通한 精神薄弱兒의 數字槪念學習에 關한 硏究
Other Titles
(The) Study on number conception through the movement education for the mentally retarded children
Authors
馬守希.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
움직임교육프로그램정신박약아
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
精薄兒도 正常兒와 마찬가지로 人間의 基本 權利로서 敎育을 받을 權利가 있다. 그러나 正常的인 兒童에게도 個人差가 있는 바와 같이 精薄兒는 더욱더 個人差를 가지고 있다. 그러므로 精薄兒의 境遇에는 敎育의 內容과 方法도 잘라져야 할 것이 要求된다. 本 硏究는 精神薄弱兒의 知的인 劣弱과 注意集中力 不足 等의 特性을 考慮하여 움직임 敎育으로써 數字槪念을 開發시키고 그들의 經濟的이고 社會的인 自立에 도움을 주는데 그 目的을 두었다. 以上의 目的을 遂行하기 爲해 서울시내 D 特殊學敎의 5, 6學年 學生 80名中 知能指數, 生活年齡, 運動能力程度, 數知識 水準이 같은 28名의 兒童을 選定하였다. 各各 14名씩 實驗群, 統制群으로 나누어 6週間 17回에 걸쳐 하루 두 時間씩 實驗學習한 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 움직임을 通한 敎育은 傳統的인 敎育方法보다 더욱 效果的인 것으로 1에서 20까지 읽고 쓰는 것이나 한 자리 더하기 한 자리 덧셈, 한 자리 빼기, 한 자리 뺄셈에서도 有意한 差異를 나타내었다. 따라서 精神薄弱兒의 數槪念 發達에 있어서 움직임 敎育 프로그램을 더욱 開發하여 多樣한 方法으로 學習함으로써 그들의 身體的 向上은 勿論 知的向上과 社會性, 經濟性을 비롯한 問題解決能力, 記憶力의 育成에 큰 效果를 도모할 수 있을 것이라고 본다.;The purpose of this study was to help self-support themselves economically and socially adusting by development of number conception through movement education program. For the purpose of this study, 28 students with equal intelligence quotient, chronological age, moter ability and Academic skill were selected from 5th and 6th grade at D special school in Seoul. Those of subjects were to experimental group and control group with 14 students in each group. The movement education program attempted 2 hours per day for 6 weeks. The results of study showed that the movement education program was more effective than the verbal education methods (traditional method). Reading and writing, addition or subtraction from 1 to 20 showed significantly differences in experimental Group which campared with control group. The conclusion of this study was that two development education programs with various ways for the development of number conception would not just be effected to the physical development, but also expected to be contributed for the developing of academic skill for their memories.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE