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고교 영어교과서에 나타난 정관사의 쓰임 연구

Title
고교 영어교과서에 나타난 정관사의 쓰임 연구
Other Titles
(A) Study of the use of "THE"
Authors
이영주.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
영어교과서정관사고교생
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 고교생들에 대한 쉽고 바른 관사교육을 목표로 하여 관사중 쓰임이 많고 다양한 정관사를 택해 연구해 보았다. 우선 관사에 대한 여러 학자들, 즉 Sweet, Nesfield, Curme, Jespersen Fries, Yotsukura 등의 학설들을 검토했는데 이 학설들을 문맥분석, 어휘분석, 구조분석등으로 나뉠 수 있다. Sweet, Nesfield, Curme, Jespersen등은 정관사가 문맥, 환경상 오는 때와, 고유명사중 정관사를 취할 수 있는 것과 없는 것을 분류했다. 그리고 이때의 의미변화를 검토했는데 이들의 학설은 문맥, 어휘분석에 해당한다. Fries나 Yotskura는 언어구조(structure)에 따라 관사를 분류했다. 정관사는 고대영어 se에서 유래했는데 16세기에 와서야 용법이 정착되었다. 정관사의 기원은 두 가지 학설이 있는데, Jespersen Kruisinga처럼 역사적 변천과정에 중점을 두고 고대 지시대명사에 왔다는 설과, Curme, Nesfield처럼 기능에 중점을 두어 고대 지시형용사에서 왔다는 설이 있다. 현대영어에 있어서의 관사는 형용사 역할을 담당하는 기능어(function-word) 또는 표식어(mark-word)라 하겠다. 이제까지의 검토에 따라 고교 교과서 (High School English Ⅰ, 이맹성 황적륜 지음)에 나온 정관사의 분류를 시도했는데 이 책에 나온 모든 정관사를 포함한 문장들을 기능, 의미, 구조에 중점을 두고 prementioned the, implicit the, situational the, constant situational the, generic(총칭) the, modifying(수식) the, proper noun(고유명사) 과의 관계의 the, 시간의 the, 방향의 the등 11개 항목으로 나누어졌으며, 총 482개중 modifying에 의한 the, implicit the, generic the, prementioned the, proper noun the, 시간의 the, situational the, constant situational the, 방향의 the, 도입의 the의 순으로 빈도수가 높았다. 위의 분석에 의하여 고등학교 학생들의 관사지식을 평가해보기 위하여 시험을 해보았다. 이 시험문제는 되도록 쉬운 문장을 택하고 교과서에 나타난 빈도수와 난이도에 따라 문항을 배정했다. 그 결과 25점만점 중 가장 높은 점수는 21점, 최하점수는 10점이었고 평균점수는 16점이었다. 문제에 따라 점수를 분석해보면 환경상, 문맥상의 이해를 필요로 하는 the (prementioned, situational, implicit, constant situational)는 정답율이 70%, modifying the는 69%, 기타는 56%, generic the는 58%였다. 학생들은 문제가 내포하고 있는 문법적 의미보다는 문장자체의 친근성에 의해 정답율이 많이 좌우된 것을 알 수 있었으며, 무의식적으로 습관에 의해 관사를 사용하고 있음도 알 수 있었다. 따라서 일선교사에게 요청되는 올바르고 쉬운 관사 교습방법은, 문맥상, 환경상의 이해를 시켜야 되는 정관사와 여러가지 기능을 갖으며 의미가 다양한 generic the는 문법적 설명을 해야하며, 수식과 고유명사의 the는 계속적인 반복이 가장 적절하다고 생각된다.;This is a study on the definite article. The goal of this study is to compile a practical guide of teaching for Korean high school students. I looked throughly into descriptions by some grammarians such as Sweet, Nesfield, Curme, Jespersen, Fries and Yotsukura. Their theories are divided into 3 modes. That is contextual analysis, lexical analysis and structural analysis. Sweet, Nesfield, Curme and Jespersen were interested in the meaning of a certain word with the definite article comparing it with the same word with the indefinite or zero article. Recent linguists, such as Fries and Yotsukura put emphasis on the formalistic criteria, especially linguistic structure. This type of analysis is called structural analysis. The definite article was derived from the old English se, the masculine nominative case. About 16 century, it came to set up its usuage as a definite article. Jespersen and Kiuisinga claimed that the definite article was derived from the old demonstrative pronoun, but Nesfield and Curme insisted that it was derived from the old demonstrative adjective. The modern English grammarians, Fries and Sweet claimed that the definite article is a function-word or mark-word used as an adjective. In Chapter IV, I classified the definite article in the high school English textbook, High School English I (1978) by Lee Maengsung and Hwang Juckryoon. All the sentences which contain the definite article are chosen. I classified the definite articles in these sentence in accordance with its function, meaning and linguistic structure. I classified them into 10 items. The items are: prementioned the, implicit the, situational the, constant situational the, generic the, modifying the proper noun the, directional the, time the, introductory the. Frequencies of its occurrance in the textbook are as follows : modifying the 248 items, implicit the 78 items, generic the 45 items, prementioned the 44 items, proper noun the 18 items, time the 16 items, situational the 13 items, constant situational the 12 items, directional the 4 items, introductory the 2 items. Next I have tested high school students about their understanding of the definite article. The test paper consisted of 25 questions. The highest mark is 21 points and the lowest mark is 10 points out of g2 students. The average points is 16. The rate of the correct answers is the following: 1. prementioned the, implicit the, situational the, constant situational the ; 70% 2. generic the ; 58% 3. proper noun the ; 66% 4. modifying the ; 69% 5. other questions ; 56% Consequently I have noticed that the student's usage of articles is both subconscious and habitual. Therefore, I think, teachers should teach the definite article to the students as follows: firstly, in the case of prementioned the, implicit the, situational the and constant situational the, we should explain their contexts and situations in sentences. Secondly, when we teach generic the, we should explain the grammatical structure and meaning of it. Thirdly, when we teach proper noun the or modifying the, we should repeat the sentences (i.e. pattern practice) in which it is contained in order to for them become habitualized in the use of the definite article.
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