View : 571 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李美惠-
dc.creator李美惠-
dc.date.accessioned2016-08-25T03:08:04Z-
dc.date.available2016-08-25T03:08:04Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000035483-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176476-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035483-
dc.description.abstract최근 한국의 유아교육에서도 인지발달영역이 크게 강조되고 이에 따라 유아의 論理的 思考發達이 문교부의 교육과정에 이르기까지 명시되어 있다. 그러나 종래의 科學敎育이 다루어 온 자연학습과 새로 강조되기 시작한 論理的 思考發達 측면이 어떻게 연계성을 가진 것인지는 잘 알려져 있지 않다. 이 연구에서는 몇 가지 외국에서 실시되고 있는 유아과학 프로그램들을 비교 분석하여 이들 모두가 과학의 결과(Product)인 자연에 대한 지식과 과학의 과정(Process)인 論理的 思考를 어떻게 통합하고 조화하느냐를 알아 보았다. 그리고 論理的 思考의 가장 근본이 되는 분류학습이 실제유아교육에서 어떻게 다루어지고 있으며 한국의 유아들은 어느 정도의 분류능력 수준을 보이고 있는가? 이런 수준은 교육의 환경으로 인하여 어떤 차이를 보이는가와 같은 이런 의문들에 대하여 이 연구는 다음과 같은 결과를 추출해 낼 수 있었다. 1. 외국의 유아기 科學敎育은 자연지식과 論理的 思考를 어떻게 조화시켜 가느냐에 초점이 맞춰져 있다. 특히 論理的 思考의 근본이 되는 분류학습이 상당히 강조되고 있다. 2. 우리나라의 경우 科學敎育에서 論理的 思考의 발달이 중요하며 이를 위해 分類활동이 강조되기 시작했으나, 유아교육의 실제 담당자들은 이 분야에 대한 이해의 부족과 학습자료의 빈곤 등으로 실제 교육에는 반영시키지 못하고 있다. 3. 한국 유아의 分類能力 수준은 4-6세 사이에 급격히 발달하고 있음이 이 연구의 조사 결고에서도 충분히 확인되었으며 또 서울과 지방의 교육환경에 따라 分類能力에는 의미 있는 수준 차이가 있음을 알 수 있었다. 그리고 형태, 색, 크기의 순서로 분류하는 경향을 보이며 남아는 여아에 비해 형태와 크기에 민감하고 여아는 색에 더 민감한 분류반응을 보였다. 유치원 교육이 체계적인 分類학습을 포함한 科學敎育을 실시할 수만 있다면 유아기의 論理的 思考力은 크게 증진될 것으로 보인다. 4. 앞으로의 한국 유아교육이 論理的 발달 분야를 효과적으로 흡수하기 위해서는 다음과 같은 조건들이 충족되어야 하겠다. (1) 한국 유아의 論理的 思考 수준에 대한 연구가 다방면에서 요구된다. 여러 가지의 分類能力, 시간개념, 공간개념 등의 발달에 관한 연구가 여기에 속한다. 또한 論理的 思考와 자연지식을 어떻게 조화시켜 유치원 교육에 적용하는 것이 합리적인지 깊은 연구를 필요로 한다. (2) 이의 중요성에 대한 사회의 교육은 물론 유아교육 담당자들의 철저한 인식이 높여져야겠다. (3) 分類學習을 포함한 論理的 思考 증진을 위한 敎材, 敎具의 개발이 시급하다.;Recently greater emphasis is given to the cognitive development of children in early childhood education, which had finally pushed the Ministry of Education of Korea to include this developmental area as one of the major goals in Korea's kindergarten curricula. Current emphasis upon the logical thinking of the children, however, does not necessarily go along well with the traditional nature learning in kindergartens. Through a comparative study of several major science education programs practised in other countries, this thesis purports to show how these programs try to incorporate the "product" of science and the "process" of science in actual education. This is to show how the "nature learning" and "logical thinking" are placed together for better science education in early childhood. The next question asked is how different science education programs deal with classification problems, since the classification area is one of the most important areas in logical thinking. Also shown is the Korean children's classification capacity in relation with their different educational backgrounds. Following are some of the results: 1. All of the major science education programs today are concerned with the problem of harmonious teaching of knowledge of nature and logical thinking, with due emphasis to classification aspect as a grounds tone for logical thinking. 2. In response to such a trend, Korean education recently started to emphasize the development of logical thinking in early childhood, with nominal emphasis to classification. But the lack of understanding for the part of kindergarten teachers and poor teaching materials serve as obstacles toward such reforms in science education. 3. This study found that Korean children of 4-6 years show a rapid growth in their classification capacity. And it is also clear that their developmental differences reflect their different educational backgrounds. Their capacity shows the highest with shape, higher with color, while low with size in classification. And boys seem to be more sensitive to shape and size, whereas girls are better with color. If Korean kindergartens can develop science programs with adequate amount of classification works. logical thinking of the children will be greatly enhanced. 4. For effective incorporation of logical thinking area into early childhood education of Korea, the following conditions are to be seriously considered. (a) Researches must be made in every aspect of the level of Korean children's logical thinking, including their classification capacities, ideas of time and space and others. Also badly needed are researches to incorporate the knowledge of nature and logical thinking in harmonious combination into science education. (b) Importance of the problem must be disseminated among the Korean people in general, and particular attention from all the actual participants of the area is required. (c) Programs and teaching materials for logical thinking including classification exercises must be rapidly developed in Korea.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. 幼兒期의 科學敎育 = 3 Ⅲ. 科學敎育 프로그램 = 8 A. ESS 프로그램(Elementary Science Study : 초등과학연구) = 9 B. SCIS 프로그램(Science Curriculum Improvement Study : 과학교육과정 개선연구) = 10 C. SAPA 프로그램(Science-A Process Approach (과학-과정적 접근 방법) = 12 D. 論理的 思考와 分類 = 14 E. 科學敎育 프로그램과 分類 = 20 Ⅳ. 分類能力을 기초로 한 科學敎育 = 32 A. 조사 대상 = 33 B. 조사 방법 = 34 C. 조사 기간 = 34 D. 면담 도구 = 34 E. 조사 절차 = 35 F. 결과 및 조사자료분석 = 36 G. 제언 = 47 Ⅴ. 요약 및 결론 = 48 參考文獻 = 52 附錄 = 58 ABSTRACT = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1656383 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유아기-
dc.subject과학교육-
dc.subject분석능력-
dc.title幼兒期 科學敎育을 위한 一硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle分析能力 發達을 中心으로-
dc.title.translatedScience education and classification capacity in early childhood-
dc.format.pagevii, 61 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1983. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE