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9-12세 아동의 그림과 지도법

Title
9-12세 아동의 그림과 지도법
Other Titles
(A) Study of children's drawing during 9-12 years of ages
Authors
유원상.
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
아동미술미술교육그림지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
9歲 以前의 아동은 그들의 본능적 필요 욕구에 의해서 순조롭고 의욕적으로 繪畵的 表現이 발달하게 된다. 그러나 9歲 以後로 부터 아동의 繪畵的 能力은 그들의 정신발달 정도에 맞는 성장을 하지 못하게 되며 아동의 표현은 점차적으로 沈滯되어 쇠퇴하여 진다. 이 시기는 아동의 회화적 표현 발달이 계속 성장할 수 있는가의 與否가 결정되는 중요한 시기이다. 또한 이 시기에는 아동의 상태에 적합한 미술지도 방법이 요청된다. 본 연구의 목적은 9∼12歲 아동의 미술지도 방법을 밝히는 데에 있다. 본 연구의 방법은 文獻考察과 아동의 작품을 분류 비교했으며 事例分析을 통해서 그림 지도 방법을 연구했다. 文獻考察을 통해서 이론적인 배경과 미술지도의 방향을 파악했으며 1978년 3월부터 본 연구인이 2년간 수집한 여의도 국민학교 아동의 그림 500점을 9세 전후로 분류 목적 표집하여 비교했다. 사례연구는 본 연구자가 1979년 11월부터 6개월간 지도한 여자 아동 9세 김자영 어린이의 그림을 대상으로 했다. 본 연구의 결론은 1. 文獻考察을 통해서 9세∼12세 아동의 沈滯的 表現原因으로 첫째로 Reality에 대한 知覺能力生成과 구체적 표현능력부족, 둘째로 9歲 以前의 反復的 多作의 과정을 통해서 얻어진 樣式化된 표현의 습관화, 세째로 규칙화된 학교와 가정생활로 인한 受動的 生活態度, 네째는 사회집단과 만화 T.V의 영향이 밝혀졌다. 2. 여의도국민학교 아동의 그림 500점을 9세 전후로 분류하여 비교한 결과 9∼12세 아동의 沈滯的 表現의 諸狀態를 알 수 있었다. 3. 事例硏究를 통하여 볼때 9∼12세 아동은 미술지도로 인해서 繪畵的 表現의 沈滯狀態에서 벗어날 수 있는 가능성과 미적발달의 계속적인 성장과정이 나타났다. 9∼12세 아동의 표현에 있어서의 그 침체적 원인에 의한 지도이어야 하며 그러한 미술지도는 아동으로 하여금 침체된 상태를 탈피하여 계속적인 미적표현의 발달을 이루어 나갈 수 있는 가능성이 밝혀졌다.;Children whose age is before 9 years old are developing their artistic growth favourably through desire of instintive expression. But after that, children's artistic expression is inclind to be dull and weak because their physical and mental improvement can not be harmonized each other. These age of 9 to 12 a has an important meaning to decide their artistic growth will be expended or not. So particullary in this age, proper guidance for children is essential to help sound and fundamental growth of art. The purpose of this study is to search the artistic guidance for 9 12 age children. The method of this study is as follows. 1. Summarize theoretical background artistic guidance for children through document is performed. 2. Researching children's creative works of drawing. 3. By case study. Through the theoretical study, the causes of children's depressed expression can be analized. The comparision of drawings for analysis is performed by research of 500 peices of drawings had been collected for 2 years from March 1978 for this study. The conclusion of this study is summarized as follows. 1. Through research and analysis of children's drawings theoretical study, the causes of children's depressed expressions are. a. Visual concept of reality and insufficency of realistic expression. b. By the habit of schematic expression. c. By the habit of passive attitude of life in school and home. d. Influence of social group, caricature and T.V. 2. Through the comparision study of children's creative study, the states and characters of depressed expressions between a to 12 years old childrens are. a. Dull and careless, weak expression. b. Attempt of new expression. c. Lack of creativity and individuality. d. New possibility of realistic expressions. 3. Through the case study, the depressed expression of 9-12 year old children can be developed by continuous characteristic artistic guidance. The proper way of artistic guidances are. a. Fundamental guidance of realistic description method. b. Guidance help to express variously from stereo typed expression. c. Give children the stimular to apply their reaction capability
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