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고객감성에 부합하는 색채주도 웹 디자인 활용연구

Title
고객감성에 부합하는 색채주도 웹 디자인 활용연구
Authors
서진영
Issue Date
2004
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 웹 디자인이 사용자 중심으로 다양한 연구가 이루어지고 있는 데 반해 클라이언트와의 소통에 대한 연구가 미미하다는 생각으로 웹 디자인에서 클라이언트와 웹 디자이너간의 감성의 차이를 좁힐 수 있는 방법을 알아보기 위해 수행되었다. 감성 요인 중 색채를 활용하여 감성디자인을 적용하기에 적합한 웹 서비스를 제안하고 간단하게나마 클라이언트들의 니즈에 대해 알아보았다. 연구를 위해 웹 서비스 별로 사용한 색채를 분석하여 배색 공간 매트릭스로 배색의 공통영역을 찾아보고 그에 맞는 이미지 어를 분류했다. 또한 특정영역에서 일정한 군을 형성하는 지를 살펴보아 웹 서비스별로 차이가 존재하는 지를 알아냈다. 실험은 설문을 통하여 클라이언트들 30명에게 이루어졌으며 설문으로 웹 서비스별 감성 이미지 어를 추출해내고 클라이언트들의 경험의 정도에 따른 색채의 중요도와 감성이미지어의 차이를 밝혔다. 클라이언트들의 감성이미지어가 웹 서비스별 색채 분석에서 나온 결과와 종합하여 웹 디자인에 있어서 고객의 감성을 색채를 중심으로 디자인하기에 적합한 웹 서비스를 최종적으로 제안하고 검증을 시도하였다. 검증은 제안된 서비스에 적합한 배색을 적용한 시안1과 그렇지 않은 배색을 사용한 시안 4개를 가지고 클라이언트 그룹과 사용자 그룹으로 나누어 시안을 선택하도록 하였다. 선택된 시안은 다시 클라이언트2명에게 인터뷰를 통해 감성 이미지 어를 제시하도록 하였다. 결과적으로 이 연구는 색채를 활용하여 감성디자인을 하면 실제 디자인 작업 시에 클라이언트와 디자이너와의 감성의 차이를 줄이는 효과와 클라이언트를 설득하는 데이터로서 활용할 수 있으며 프로젝트진행시에 소요되는 시간과 비용 등의 절감효과 역시 기대할 수 있을 것이다. ;Web design is studied for user-centered in various ways. However the study of communicating with clients in Web design is very limited. The purpose of this study is to discuss the methodology reducing the gap between the clients' sensibility and Web designer's sensibility. This paper suggests suitable Web service that can apply sensible design using colors among sensible factors. his paper analyzes colors in each Web service, finds out the common part of color scheme by color image scale and classifies quality image words for each group. Also, it takes whether there are differences in Web service by examining the formulations of regular group in specific parts. The experiment is taken surveying thirty clients that the sensible image words are sampled. The sample explains the importance of colors and differences of sensible image words according to the range of clients'experiences. In Web design, the quality Web service to design clients' sensibility by colors is verified generalizing the sensitive image words of clients and the results of analyzing colors of Web service. The verification is performed dividing the group into client group and user group and requested to choose tentative plans which consist of a tentative plan applied suitable color scheme for suggested service and four tentative plans applied unsuitable color schemes. Chosen tentative plan is again asked two clients to say sensible words of them. In conclusion, using colors for sensible design can reduce the sensibility gap between clients and Web designers in actual design. Furthermore it can be used as database to persuade clients for Web design and expects the effects of cost reduction and saving time in projects
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정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
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