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劉泳國 作品의 造形性에 관한 硏究

Title
劉泳國 作品의 造形性에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study of the plasticity on painting of Yoo Yourgkuk
Authors
鄭惠蘭
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
유영국작품조형성미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
After 1930's till today's Korean abstract fine art, Yoo Young-Kuk is pointed out nominally and virtually as a forerunner who has throughly arlhered to abstract art through his ceaseless plastic art's idea. His Study as artist begins from entering a department of an oil painting of Tokyo culture Institute in 1935. He received the first Prize when he exhibited the work of constructivism Relief at the 2nd Liberal artist Exhibition in 1938, and as participating in N.B.G Fine art Exhibition and Independant Exhibition he hardened the Study of absfract art. His works are expressed consistent geometrical forms from the inclination of construction at that time of Liberal Artist Exhibition which formed the basic of natural forms from after Liberal Artist Exhibition day's till now. Through all his periods, his theme consciousness, that is, the subject matters of nature and geometrical forms become a high Level of art-world with a original line. Plain, and color as the changing of period. In looking out the divided period characteristics the first period (from 1930's - till 1950's) pursuited the shape of abstract composition with the absoluteness of shape and the removal of color. And the 2nd period(from 1960 - till 1966) is watched for the abstract expressionism which was contructed only by the color, that is, the period that was becoming construction of color. And the 3rd period (from 1967 - till 1972) Was shaping a strict construction by the geometrical shape. Lastly, the 4th period, (from 1973 - till now) a plane delineation of colors has been more remarkable and the repetition of geometrical forms has become purified to bending of it's form. After all, his tough plastic art's idea and human nature have been sublimated through his high level of plasticity, Even though Korean abstraet fine art's historieal development and fixing have not long time, and have some hard restriction of the times and society, we can know that it (Today's Korean abstract fine art) exists sternly. Here we can find out to grow Korean abstract art's world by Yoo Young Kuk who has led it (Korean abstract fine art); because he was not discouraged whatever difficulty may arise. And, We Can find the real face of Korean fine art by his perseverance and perseverance about ceaseless repeated theme.;1930年代 以後, 오늘에 이르는 한국 추상화단에, 자신이 끈질긴 造形 理念을 통하여 철저히 抽象 作業을 고수해 온 劉永國은 명실공히 한국추상회화의 선구자로 지목받고 있다. 그의 화가 수업의 길은 1935년 日本의 東京文化學院 油畵科에 入學하면서부터 시작된다. 1938년 第2回 自由展에 構成主義的 릴리프 作品을 出品하여 最高賞을 수상했으며, N.B.G. 洋畵展, 獨立展에도 가담하여 추상 회화의 길을 다져나갔다. 그의 作品은 自由展 출품 당시의 構成主義的 傾向에서, 해방 후 오늘에 이르기까지 自然形態를 기반으로 한 기하학적 추상의 一貫된 모습을 보여준다. 그의 全 時期를 통해 본 주제 의식, 즉 自然을 主로 한 素材와 幾何學的 形態들은 시기의 변천에 따라 독창적인 線, 面, 色彩들로써 높은 경지의 회화 세계를 이루어 놓았다. 구분한 시기별 특징은 제1期(1930년대~1959)는 형태의 절대성과 색채의 배제로 추상적 컴퍼지션의 형성을 추구하였고, 제2期(1960~1966)는 색채 그 자체만으로 화면이 구성되는, 즉 색채 자체가 구성화 되어가는 과정으로 당시 우리나라에 유행하던 추상표현주의 영향이 엿보인다. 3期(1967~1972)는 차가운 기하학적 형태에 의한 엄격한 구성의 形成으로, 4期(1973~現在)에 이르면 기하학적 형태의 반복이 구체적인 자연물의 등장에 의해 그 형태의 굴절로 순화되어지면서 더욱 色彩의 平面化가 두드러진다. 이같은 조형적 추이는 그의 고집스러우리만치 강인한 조형이념과 인간성이 높은 경지의 造形性을 통하여 승화된 것임을 알 수 있다. 한편, 한국추상회화의 역사적 展開와 정착에 있어서 비록 연륜이 오래지 못하고 참다운 창작 활동을 實現하기에 社會的, 時代的 어려운 제약이 있었음에도 불구하고 오늘의 한국추상회화가 엄연히 存在함을 안다. 여기에 한국추상화단을 주도하여 온 유영국에서게 성숙해져가는 한국인의 추상 세계를 발견할 수 있음은 그가 어렵고 고독했던 여건을 확고한 意志로써 극복한 보람이다. 끊임없이 반복되는 主題를 誠實과 忍耐로써 탐구하여 간 그에게서 진정한 한국인의 추상회화의 면모를 볼 수 있다.
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