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敎育의 機會均等에 關한 硏究

Title
敎育의 機會均等에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the equality of educational opportunity
Authors
金美경.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
교육기회균등equality of educational opportunity
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
近代社會의 産業革命과 이에 따라 變化된 社會構造는 多方面에 있어서 高度의 專門性과 熟練性을 지닌 人的 資源의 要求를 增大시켰고 그 結果 敎育의 擴大 또는 敎育機會의 均等問題가 發生하게 되었다. 初期, 敎育機會의 均等問題는 大部分 法的인 次元에서 論議되었으며, 이는 國家經濟와도 聯結된 性質의 問題로 나타났다. 그후 敎育機會의 均等問題는 個人의 能力만을 前提해야한다는 의견이 대두되었으며, 이러한 見解는 오늘날까지도 계속 認定되어 오고 있다. 한편, 오늘날 敎育의 機會均等問題를 대하는 學者들의 立場은 敎育의 機會均等 즉, 出發點으로서의 機會均等은 學生 個個人의 能力과 社會的 背景이 이미 다르므로 논할 수가 없다는 態度를 취한다. 그리고 이 때문에 서로 다른 背景을 지니고 있는 學生들이 어떻게 學校를 卒業할 때 均等한 能力을 갖추느냐 하는 結果로서의 均等으로 問題를 變化시켰다. 이와같은 先行硏究의 結果들을 基礎로 硏究者는 本硏究에서 우리는 어떻게 敎育의 機會均等問題를 다루어야할 것인가 하는 점을 考察해 보았다. 硏究의 經過 및 이를 통하여 얻어진 結論은 다음과 같다. 1. 敎育의 機會不平等化現象은 地域的, 性別로 意味있는 差異를 보이고 있으나, 무엇보다도 社會階層的 隔差에 의하여 나타나고 있었다. 2. 따라서 社會階層的 隔差를 解消시키거나 완화시키면 이에따라 敎育의 機會不平等化現象이 解決될 수 있는 性質의 問題로 파악되었다. 한편, 우리나라는 言語, 人種, 宗敎 등이 거의 同質의 集團이므로 社會階層은 대부분 經濟的인 要因에 의하여 파생된 것으로 考察되었다. 따라서 좀 더 具體的으로 말하자면 公平한 所得의 再分配가 社會階層의 隔差를 완화시키고 나아가서 敎育의 機會不平等化現象을 解決할 수 있다고 判斷되었다. 3. 그러나 實際에 있어서 敎育의 投資收益率은 高等敎育機關에 이를수록 相對的으로 낮아지고 있었으며, 敎育에 대한 要求도 社會的인 要求가 보다 積極的으로 介入되고 있었다. 그 結果 敎育은 經濟的인 所得의 再分配에도, 社會的인 隔差의 解消에도 敎育機會의 不平等化問題에도 궁극적인 解決策을 提供해 주지 못하고 있다고 判斷할 수 있다. 以上의 硏究結果를 注視한다면 우리는 敎育의 機會均等問題에 대하여 새로운 認識을 가져야 할 것으로 思慮된다. 그것은 바로 所得의 再分配 나아가서는 經濟的인 社會構造의 平等化를 가져오는 方法들을 講究 및 實現하고 이에 따라 敎育의 平等化가 實現되기를 주목해야 한다는 점이다.;The Industrial Revolution of modern society and social structure changed accordingly increased the demand of human resources both of high-leveled professionalism and skill in various fields, thus issues of enlargement and equality of educational opportunity being presented. In early stage, the problem of equality of educational opportunity was discussed mostly on the level of law and it appeared to be connected with state economy. Afterwards, an opinion that individual ability must be the premise in dealing with the problem was raised and the view has been admitted until today. In a way, scholars take the attitude that the equality of the educational opportunity, as the starting point, can not be discussed because ability and social background of students differ from each other. Therefore, the issue has been changed into that of result, that is, how students from different backgrounds can have equal ability when they graduate from school. With the result of the preceded study for a background, I studied in this thesis how to deal with the issue of equality of educational opportunity. The procedure of the study and the conclusion are as follows: 1. Unequalness of educational opportunity was caused by differences of areas and gender, most of all by social stratum. 2. Therefore, it was understood that the problem of unequalness of the educational opportunity could be solved by smoothing out the differences of social status. For Korea, as a group of same language, race and religion, it was considered that the social strata was derived mostly from economic causes. To speak more concretely, it was estimated that redistribution of wealth could smooth out the differences of social strata and further, the problem of unequalness of educational opportunity. 3. Actually, however, the profit rate earned from investing in education, has been relatively low in higher educational institutions. It was also found out that demand for education has been made by the social causes, not the economic ones as already recognized. Therefore, we can come to a conclusion that education has not exerted an important effect on the redistribution of income. Observing the above results of the study, we should have a new understanding on the subject of the equality of educational opportunity. In other words, the opinion that the equality and enlargement of educational opportunity took a role in improving the unfair redistribution structure of the wealth or made contributions to realize the equal society by stimulating the movement of social strata can not be accepted any more. Therefore, we should research into the methods of redistributing the wealth and further, bringing on the equality of economic, social structure, thus realizing the equalization of education.
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