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디지털 멀티미디어 방송(DMB) 컨텐츠 개발방향에 대한 제고

Title
디지털 멀티미디어 방송(DMB) 컨텐츠 개발방향에 대한 제고
Authors
박강혜
Issue Date
2004
Department/Major
정보과학대학원 인터넷기술학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
방송과 통신 융합의 총아로 서비스 개시를 앞두고 있는 DMB는 아날로그 라디오의 디지털 전환이라는 목적을 갖고 있었던 DAB 에서 출발한 개념으로, 우리나라에 의해 최초로 지상과 위성 DMB 동시 서비스가 준비 중이다. 그 동안 서비스 실시를 위한 기술검토와 규격선정, 사업자 선정, 방송법 개정 등의 문제로 서비스 실시가 지연되었으나, 올 초 방송법 개정이 통과되고, SK에서 일본 MBCo와 함께 위성 한별을 궤도 위에 올리면서 DMB 서비스는 초읽기에 들어갔다. 그러나, 앞서 언급되었던 문제들로 인해 정작 사업의 성패에 가장 중요한 컨텐츠 개발에 대한 논의는 상대적으로 미미한 수준이었다. 기술은 컨텐츠를 담는 그릇으로, User는 기술을 직접 소비하는 것이 아니라, 기술에 담긴 컨텐츠를 소비한다. 사용자가 특정 컨텐츠를 소비하는 것은, 컨텐츠의 소비로 얻을 수 있는 효용이 있기 때문이다. 이 효용에 대한 대가를 지불하는 것은 곧 컨텐츠 제공에 대한 수익과 연관되어, DMB 컨텐츠는 DMB의 사업적 측면에 있어 매우 중요한 요소로 볼 수 있다. 유럽의 경우 가장 먼저 DAB 서비스를 실시했음에도 불구하고, DAB의 확산은 기대에 미치지 못했다. 이는 국가별 주파수 문제, 정책부재, DTV 전환에 밀린 우선순위, 단말기 수급 등 다양한 원인을 들 수 있으나, 아날로그 라디오 방송과 차별화 없는 컨텐츠는 공통의 문제였다. DMB 의 경우 기술의 발전으로 인해 멀티미디어 서비스가 가능해져, 이미 아날로그 라디오 서비스의 연장으로 보기에는 그 범위가 넓다. 비디오 방송과 데이터 방송의 폭넓은 서비스 가능 성은 오디오 서비스만이 가능했던 라디오 서비스와는 확실한 차이를 보여주지만, 기존의 지상파와 같은 컨텐츠를 보급하는 것으로 DMB 발전을 기대하는 것은 지나친 낙관론이다. DMB 사업의 성패는 DMB만의 매력적인 컨텐츠 개발로 이용자를 빠른 시간 안에 증가시키는데 있다고 해도 과언이 아니며, 따라서 DMB 서비스 실시와 앞서 DMB 컨텐츠 개발방향에 대한 고찰이 필요하다. 이에 따라 본 고는, 컨버전스, 모바일, 퍼스널 미디어로 대표되는 DMB의 미디어 특성을 살피고, smarTV 프로젝트와 lifestyle분석에 따른 사용자니즈와 컨텐츠 분류, 실제 DAB/DMB 방송국들의 채널을 분석해 본다. 여기에 DMB 컨텐츠 개발 시 고려되어야 할 사항들을 정리하고, 제작방향과 예상 시나리오를 제시한다. 조금 더 나아가 이러한 DMB 개발방향으로 예측할 수 있는 아날로그 라디오의 미래에 대해서도 접근해 보도록 한다.;Currently, DMB, a convergence of a broadcasting and communication network, is being considered as the system-of-the-day. Developed from DAB, a digital radio system converted from that of analog, DMB is about to start both terrestrial and satellite services for the very first time in Korea. It was somewhat delayed due to the scrutiny of technology, selection of enterprise and revision of the broadcasting law. However, in the early 2004, the amendment of the law and the satellite HanByul, built by SK (Korea) and MBCo (Japan), helped to progress it rapidly. Yet the problem was that the development of the contents, which is the most essential part of the project, was rather neglected. Services are bought with contents and technology. And the contents play an important role because it is what users get actual benefits from. Thus what consumers pay for the contents is directly linked to the profit of the company that offers the service. So the contents development cannot be ignored in DMB business. Although DAB services started early in 90s in Europe, the diffusion of DAB was not successful. The various reasons were found which are ; 1) differences of state frequencies; 2) lack of related policies; 3) imbalance between converter demand and supply in arrears with DTV conversion; and last but not least, 4) failure of contents differentiation from that of the analog radio for DAB services. In case of DMB, the technology development already made multimedia service possible. Yet it is hard to say that DMB is an extended service of an analog radio service. Certainly the DMB has the advantage of capacity to perform the video and data broadcasting compare to the analog radio services, but it is difficult to expect its development if the contents are similar to that of the ordinary video broadcasting. The success and failure of DMB business lay on the fast development of fascinating contents to users. Therefore, thorough development of contents is a vital issue. Given these conditions, this research will look upon characteristics of DMB, which represents conversions ? mobile ? personal media, and analyze the service channels of DAB/DMB as well as classification of the user needs and contents based on the research of smarTV project and lifestyle analysis. Also, on the basis of these analyses, considering factors when developing DMB contents and its production and expected scenario will be studied. Furthermore, the future of analog radio will be observed through the prediction of the DMB system development.
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