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學業優秀兒와 學業不進兒의 心理的 特性에 관한 比較硏究

Title
學業優秀兒와 學業不進兒의 心理的 特性에 관한 比較硏究
Other Titles
(A) Comparison of sychological Characteristics between High Academic Achiever and Low Academic Achiever
Authors
趙南蓮.
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
학업우수아학업부진아심리특성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究의 目的은 學業優秀兒와 學業不進兒의 心理的 特性을 比較 分析하여 學業成就에 影響을 미친다고 보는 要因을 밝히고 각 特性間의 相互關係를 究明하여 效率的인 學習方法의 發見을 위한 基礎資料를 얻는데 있다. 에 따른 硏究 問題는 學業優秀兒와 學業不進兒의 人性, 創意性, 學習興味, 家庭環境 比較, 學業成就와 相關이 높은 要因 究明과 각 要因끼리의 相關關係를 밝히는 것이다. 硏究對象 兒童의 서울特別市內의 公立國民學校, 4,5,6 學年 兒童中 學業成績과 敎師의 추천에 의한 學業優秀兒 集團(集團Ⅰ) 83名과 學業不進兒 集團(集團Ⅱ) 74名이 選定되었으며 이들에게 人性檢査, 創意性檢査, 學習興味檢査, 家庭環境 診斷檢査를 실시하여 T檢證에 의한 두 集團간의 意義度를 살펴보았다. 檢査를 통하여 나타난 結果는 다음과 같다. 1. 각 檢査 結果를 綜合的으로 分析해 볼 때 學業優秀兒集團이 學業不進兒集團에 비해 優秀한 創意性, 바람직한 人性, 좋은 家庭環境을 가지고 있으며 學習興味에 있어서 두 集團간에 有意한 差가 나타나지 않았는데 이는 學習興味 領域別 興味 差異에 기인한 것으로 나타난다. 2. 人性 特性에 있어서 學業優秀兒集團이 學業不進兒集團에 비해 思慮性, 社會性, 支配性, 安定性이 有意한 水準에서 높게 나타났고 活動性과 衝動性은 有意한 差가 나타나지 않았다. 3. 創意性의 全 要因에서 學業優秀兒 集團(集團Ⅰ)이 學業不進兒 集團(集團Ⅱ)보다 뛰어나며 獨創性, 融通性, 流暢性, 開放性 要因에서 優秀함을 나타냈다. 4. 學習興味 領域中 學業優秀兒集團은 科學에서, 學業不進兒集團은 家事에서 각각 높은 興味를 나타내고 기타 領域에서는 두 集團간에 有意한 差를 볼 수 없었다. 즉 學業優秀兒集團은 知的 思考力를 要求하는 領域에서, 學業不進兒集團은 技能的 活動性을 要求하는 領域에서 각각 높은 興味를 보였다. 5. 家庭環境 要因 中 傳統 要因을 제외한 전 要因에서 두 集團간에 有意한 差를 보였으며 學業優秀兒集團은 凝結力, 相互態度, 親愛, 成就, 自律, 開放, 社會相上昇 要因에서 높은 점수를 나타냈으며 學業不進兒集團은 役割期待와 物質指向에서 學業優秀兒보다 높은 점수를 나타냈다. 以上에서 살펴본 바와같이 學業優秀兒와 相關이 높은 要因으로는 人性特性 中 思慮性, 社會性, 支配性, 安全性이며, 創意性 要因 中 獨創性과 融通性, 學習興味 領域 中 科學, 家庭環境 要因 中 凝結力, 相互態度, 親愛, 成就 要因으로 나타났다. 또한 學業不進兒와 相關이 높은 要因으로는 學習興味 領域 中 家事, 家庭環境 要因 中 役割期待와 物質指向으로 나타났다. 따라서 學業成就와 相關이 높은 바람직한 人性 形成과 創意性 開發을 위한 敎育的인 環境 造成과 敎授方法을 開發 實施토록 해야 할 것이며, 個人의 學習興味에 適合한 效率的인 指導方案과 좋은 家庭環境 提供이 絶對的인 要素임을 알 수 있다.;This study aims at preparing materials which suggest effective teaching methods by comparing psychological characteristics of high and low academic achievers. Comparisons of personality traits, creativity, academic interest, home environment between the two groups are made. Subjects were fourth, fifth and sixth graders attending elementary schools. According to the teachers recommendations 83 children were selected for high academic achiever group (Group I) and 74 children for low academic achiever group (Group II). The instruments used in this study were Standardized Personality test, Standardized Creativity test, Academic Interest test, Standadrized Home Environment test. Collected materials were compared by T-test and analysis of covarience between two groups was used. The results of this study are the following. 1. According to the comprehensive analysis, Group I shows better Creativity, better desirable Personality and better family conditions than Group II. About academic interest, no significant difference is shown 2. Among Personality traits elements, reflectiveness, sociability, dominance and emotional stability differ significantly according to Group I. For general activity and impulsiveness, no significant difference are found. 3. In all elements of Creativity, Group I is superior to Group II. 4. Group I shows higher degree of interest in the field of cognitive thinking such as science, and Group II in the field of functional activity such as home economics among school subject. . All elements of family background except a traditional element show significant differences between two groups. Group shows higher scores in the degree of coherence, mutual attitude, amiability, achievement, autonomy, openness, social rise. Roup II shows higher scores than Group I in role expectancy and material direction. n general, the findings of the study is that teaching methods should focus on deriving desirable Personality and Creativity of individual children. It is suggested that an extended research for specific methods of focusing on Personality and Creativity of children would be followed in the future.
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