View : 31 Download: 0

유아교육을 위한 체계적 부모훈련 모형에 관한 기초연구

Title
유아교육을 위한 체계적 부모훈련 모형에 관한 기초연구
Other Titles
Conceptual systematic parent training model
Authors
송주란.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
부모교육양육태도아동문제
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The objective of this study is to conceptualize the model which can be programmed for systematic parent education and participation to improve conventional practice of parent involvement with which we face in this country. For this purpose two approaches have been taken. First, review of current theories is used for conceptual framework. The importance of parent education, characteristic of parenting role. parents' rearing attitude and its impact on their children. strategies of parenting and systematic parent training are touched and summarized. Second, empirical analysis of the letter-consulting cases in the child-parent magaines is used for the basis of the contents of parent education which will be treated in the model. This analysis leads to following results; 1. The most frequent issue parents wish to consult with is the problem of their children's habits. And the problem of such as character, emotional disturbance, education, intelectual development, social development and language follows it. 2. The cases of boys consulted are greater than that of girls. But the numbers of the issues are both the same. Ranking of issued children from the most frequency to the least is as follows; the first child, the second child, the only child, the third child, and the youngest. 3. When the child problem occurs, most parents take acceptance attitudes. Others take dominance, submission, rejection and inconsistence attitudes individually. The model formulated here is based on these results and application of Miller's Systematic Parent Training. Followings are suggested by the results of this study: 1. Parent education is not confined to the parents whose children go to kiniergarten but is essential to all parents. From now on, therefore, all parents who have young children should be educated actively by specialists. Its contents should include parents' needs, and training or consulting is required either in group or in individual or both. 2. Programs for parent education and participation should be developed by the specialists in childhood education. Moreover it should be done through the cooperation with many other specialists such as psychologists, psychiatries, sociologists, and so on. 3. It is necessary to establish a institution which deals with parent education only. Research centers attached to university --- for example, Institute of Human Development in Ewha Womens University, Institute of Early Childhood Education in Duk-sung Women's University, or Korean Institute for Research in the Behavioral Sciences etc. --- should make every effort to develope each specific program for parent education.;본 연구는 우리가 당면하고 있는 소극적이고 비전문적인 부모교육 및 부모 참여의 형태를 벗어나 근거 있고 체계적인 부모교육 및 부모 참여를 위한 프로그램의 모형을 연구하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 문헌 연구를 통해 부모교육의 중요성 및 부모역할의 특징, 부모의 양육 태도와 아동에게 미치는 영향, 체계적 부모훈련에 관해 알아보았고 모형에서 취급될 부모교육의 내용의 근거를 위하여 우리 나라 유아잡지 「A」와 「B」의 서신 상담 내용을 분석하였다. 두 잡지에 실린 서신 상담 사례 218개를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 부모가 상담받고자 하는 아동의 문제는 습관 형성의 문제, 성격 문제, 정서 불안정의 문제, 교육상의 문제, 지적인 문제, 좋지 못한 사회 관계에 놓이는 문제, 언어의 문제 등의 순으로 나타났다. 2. 의뢰된 아동의 성별 분포는 남자가 여자보다 더 높은 것으로 나타났으며 문제별로는 남·녀가 거의 비슷한 것으로 나타났다. 또한 형제 순위별로는 맏이, 둘째, 독자, 셋째, 막내의 순으로 나타났다. 3. 아동의 문제발생시 문제의 해결을 위해 부모가 취한 태도는 보호적 태도가 가장 높게 나타났으며, 지배적 태도, 복종적 태도, 거부적 태도, 모순·불일치적 태도의 순으로 나타났다. 위의 결과를 토대로 Miller의 Systematic Parent Training Flow-Chart를 응용하여 개념적인 체계적 부모훈련 모형을 구성하였다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 다음과 같이 논의한다. 1. 부모교육은 유아 교육 기관에 다니는 아동의 부모에게만 한정된 것이 아니고 모든 유아기 아동의 부모에게 필요한 것이다. 그러므로 앞으로의 부모교육은 유아기 아동의 모든 부모를 대상으로 적극적이고 전문적으로 실시되어야 한다. 내용 면에 있어서도 부모들의 실제적인 요구가 반영되어져야 하며, 집단은 물론, 개별적인 훈련 및 상담이 필요하다. 2. 부모교육 및 부모참여를 위한 프로그램의 개발은 유아교육 전문가뿐만 아니라 심리학자, 정신의학자, 사회학자 등 각 분야의 전문가들이 상호 협조하여 계속적으로 이루어져야 한다. 3. 부모교육을 담당하는 전문 기관이 설립되어야 하며, 대학 부속 연구 기관, 예를 들면 이화여자대학교 인간발달연구소, 덕성여자대학부설 유아교육연구소, 혹은 행동과학연구소 등과 같은 연구 기관에서 각기 독특한 형태의 프로그램을 다양하게 개발하여야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE