View : 22 Download: 0

어린이 인성계발을 위한 조형놀이 프로그램 개발연구

Title
어린이 인성계발을 위한 조형놀이 프로그램 개발연구
Other Titles
(A) Study of formative artsplay programme development for developing children's character
Authors
이수경.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
인성계발조형놀이프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
어린이들은 주위환경에 대해 타고난 호기심과 그에 따른 표현의 욕구로 가득 차 있다. 생후 1년이 조금 지날 때부터 이러한 활동의 욕구는 선을 긋거나 그림을 그리는 등의 자유스러운 놀이형태로 나타난다. 어린이에 있어서의 표현활동은 놀이의 형태로 나타나며, 놀이는 그 자체가 인성계발에 있어서 중요한 학습활동으로 어린이 성장발달에 기초적인 역할을 한다. 놀이를 통한 표현활동은 어린이들에게 자신의 사고와 행동을 최상의 능력으로 자유롭게 발전시키는 기회를 부여할 수 있는 것으로, 이러한 표현활동의 목적은 사물의 완벽한 재현이나 세련된 기술의 습득이 아니라, 표현과정에 있어서 즐거운 자기표현에 의한 미적정서 및 창의성의 개발에 두어 조화로운 인격형성을 꾀하여야 한다. 이러한 관점에서 유치원 어린이 및 국민학교 저학년 어린이의 표현학습은 예술활동의 여러 영역인 조형, 무용, 음악, 드라마 등을 서로 구분하여 학습하기 보다는 두가지 이상의 분야로 연관되어지고 자유스러운 놀이로 이루어지는 것이 바람직하다 하겠다. 이에 본 연구에서는 인성계발에 있어서 중요한, 어린이의 창의적 표현활동을 위한 예술교육의 한 방법으로 조형놀이를 제시하고, 그 이론적 배경과 지도계획을 밝히며 이를 위한 프로그램을 중점적으로 개발하였다. 이와같은 목적을 위하여 다음과 같이 연구하였다. 첫째, 조형놀이의 이론적 배경으로 놀이와 예술표현과의 연관성 및 조형놀이의 성격, 교육적 가치, 창의적 표현활동의 의미 등을 밝혔다. 둘째, 조형놀이의 지도계획으로 동기유발 및 지도방안을 밝혔다. 셋째, 유치원 어린이 및 국민학교 저학년 어린이의 창의적인 표현을 도모하기 위한 조형놀이 프로그램을 개발하여 내용별로 분류하였다. 네째, 개발된 프로그램이 실제 유치원 어린이의 인성계발에 어떠한 영향을 미치는가를 조사하기 위한 실험연구를 실시하였다. 연구의 방법은 문헌연구 및 실험연구를 통하여 실시하였으며, 제시된 프로그램은 외국 여러나라의 문헌과 한국고유의 아동놀이, 민속놀이를 기초로 하여 유치원 어린이 및 국민학교 저학년 어린이에 알맞게 구성하였다. 실험연구는 유치원 어린이 70명을 대상으로 본 논문에서 개발한 프로그램을 5개월동안 현장투입한 결과, 조형놀이 프로그램이 어린이의 표현활동을 활기있고 다양하게 해주며, 미적정서 및 창의성을 함양하여 바람직한 인격형성을 위하여 좋은 영향을 미치고 있음을 밝혔다.;Every child has inborn curiosity to his surroundings and has desire to express his feeling. Since when child is just one year old, such desire is shown through a form of unrestricted play such as drawing a line or a picture. Play is the natural behavior through which man expresses his feeling and purifies himself in freedom and amusement. During the period of childhood, artistic expression is shown through play. Through play children may express themselves without any pressure or preconception by adult and develop their ability of thinking or doing to the best. Play is very important in developing children's character. Education through artsplay has its purpose not for the results such as perfect reproduction or polished technique but to the process itself in which they freely and interestingly cultivate their easthetic emotion and creativity. For the children, with no restriction, to express their intension and feeling and grow up with sound personality, expression teaching must be carried out not by one but many fields of art such as painting, music, drama, dance and so on while they are in kindergarten or the lower classes in elementary school. Creative expression activities during one's childhood are important for developing his character. And I think there must be ordered a new method on guiding children in their artsplay. This study present a proper way of artsplay and concentrated on method of developing programmes in order to improve children's original ideas in their activities. For the purpose of the aforementioned study, I studied as follows: First : By the analysis of specific property in artsplay, I clarified the meaning of play and artistic expression and the value in education. And I described the creative expressions through children's artsplay. Second : As a method on guiding artsplay, I presented the way of inducing motives and guidance plan. Third : I developed and classified the programmes of formative artsplay which are appropriate to children in the kindergarten and the lower classes in elementary school. The programmes are developed for very young children but they may be used for the higher classes. And in this thesis, I gave priority to formative arts among the various field in art such as music, drama, dance and so on. I hope this study may be served as a new direction in guidance of children's arts play.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE