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韓國敎會學校 音樂敎材에 對한 分析

Title
韓國敎會學校 音樂敎材에 對한 分析
Other Titles
(A) Critical study of the teaching materials of korean church schools : With spacial attention to children's hymnals
Authors
金元福.
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
교회학교음악교재음악지도자
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1880年代에 韓國이 福音運動이 宣敎師들의 도움으로 점차 發展됨에 따라 各 敎會에서는 主日學校를 개설하고 어린이들의 基督敎 敎育運動을 적극적으로 일으키기 시작하였다. 이러한 發展 가운데 韓國敎會學校에서 사용하는 어린이 聖歌曲의 問題点들을 分析, 硏究함에 있어 韓國에 들어온 基督敎의 歷史와 敎會學校의 탄생 및 변천과정, 어린이 讚頌歌의 發展過程, 어린이 聖歌의 發展過程들에 대하여 연구하여 그 결과 짧은 歷史동안에 많은 發展을 이룩한 敎會에 비례하여 어린이 聖歌隊의 發展이 매우 뒤떨어져 있음을 알 수 있다. 그리고 韓國에서 발행된 어린이 聖歌曲集중에서 현재 많이 使用하고 있는 어린이 聖歌曲集을 中心으로 問題点들을 조사하였으며, 內容을 分析함에 있어 歌詞가 주는 특성面에서는 성서적, 문학적, 교육적인 面등을 硏究하였으며, 音樂的인 面에서는 조성, 박자, 빠르기, 음역, 리듬, 화성, 음악형식, 합창형식, 악상기호, 작사자, 작곡자등을 分析하였다. 그 결과 歌詞가 주는 특성면에서는 1. 內容이 基督敎的인 眞理가 담겨져 있어야 하며, 2. 言語가 쉽고 간다하며 어린이의 연령층에 맞아야 하고, 3. 추상적, 상징적인 단어는 어린이들이 이해하기 쉬운 단어로 사용해야 하며, 4. 그들의 일상생활에서 늘 使用할 수 있는 것이어야 하며, 5. 그들의 信仰과 人格을 올바르게 키워 줄 수 있는 敎育的인 面도 지니고 있어야 한다. 또한 音樂的인 面에서는 1. melody가 간단하고 rhythm의 통일성이 있어야 하며, 2. 음정의 비약이 너무 심하지 않아야 하고, 3. 曲의 흐름이 자연스러워야 하며, 4. 가사의 內容이 잘 나타나는 화성으로 이루어져야 하고, 5. 어린이들의 연령층에 맞는 음역안에서 작곡되어져야 하겠다. 이러한 歌詞가 주는 특성면과 音樂的인 면이 잘 이루어져야 어린이들에게 알맞은 聖歌曲이 선택되어 질 수 있다. 한편 1981년도 3月1日∼4月31日까지 조사한 통계에 의하면 어린이 성가대 指揮者는 女子가 63.3%로 男子보다 많으며, 音樂을 전공하지 않은 者즉 非전공자가 66.7%이며, 연령은 20才∼30才가 93.3%로 대부분을 차지하고 있으며 경력은 1年∼3年으로 나타났다. 또한 특이한 点은 어린이 성가대원들이 좋아하는 曲으로 福音歌가 56.6%를 차지하고 있는데 이러한 경향은 복잡하고 부르기 힘든 聖歌曲보다는 즐겁고 쉬우며 단순한 福音歌가 부르기 좋기 때문으로, 이러한 点을 고려한다면 敎會音樂 作曲家들은 福音歌를 올바른 방향으로 이끌어 가기 위한 책임이 있으며, 더 나아가서는 어린이 예배용 聖歌曲을 어린이들의 性格과 취향에 맞게 作曲해야 하는 책임도 아울러 있는 것이다. 또한 韓國敎會學校 音樂敎育의 發展을 위해서는 各 敎會마다 音樂委員會가 조직되어서 聖歌隊와 音樂보급에 대한 체계적인 계획을 세워서 뒷받침해줌이 바람직하며, 韓國人에 의해 어린이들의 수준과 환경에 맞도록 作詞, 作曲되어진 曲들이 많이 수록되어 널리 불리어 지도록 해야 함은 물론 敎會音樂 專攻 指導者를 양성하는 敎育기관을 設立하여 보다 많은 敎會音樂 指導者를 확보해야 하겠다. 이렇게 함으로써 바르게 音樂敎育을 指導하는 풍토가 이루어져야 하고 바르게 편곡하여 무분별하게 사용됨을 방지해야 하겠으며, 또 이것은 앞으로 더 硏究해야 될 기초자료이므로 더욱 많이 分析, 硏究되어져야 하겠다.;This study concerns the problems of children's hymnals used in Korean church schools. For this purpose th.e history of Christianity in Korea and the birth and development of sunday schools were studied. Among the hymnals published in Korea eitht hymn books now in use published between 1979 and 1981 were analyzed. In the study of history and background attentions were payed to the history of Christianity in Korea, the birth and development of church schools, the progress of sacred songs and hymns for children. As a result, it was revealed that the development of children's quires was far behind the remarkable growth of Korean churches in the short period of time. In analytic study the characteristics of words of songs were analyzed in regards to the biblical, literary, educational aspects and in the analysis of musical characteristics special attentions were made to key, beat, tempo, voice range, rhythm, harmony, musical form, choral form, aspiration and composition ratio by native composers and foreigners. From the analysis the followings are suggested for the answers to the problems related to the words of songs: Firstly, the verses should contain the Christian truth. Secondly, the words be easy and simple enough to be understood by chilren. Thirdly, abstract and symbolical words are difficult for them. Fourthly, the words be familiar with them that they may use therrlin their daily lives. Fifthly, the verses also should have educational values for the edification of children's faith and the formation of their character. And from the analysis of musical aspects followings are suggested: Firstly, the melody should be simple and rhythm should have unity. Secondly, the interval should avoid making too rapid progress. Thirdly, the melody should progress smoothly. Fourthly, too much emphasis on harmony is not desirable. Fifthly, the music should be composed within the voice range suitable for children. Suitable hymnals for children can be made only when these both characteristics in the aspects of words of songs and in the musical aspects are provided. In the research made from March 1 to April 30, 1981 the statistics showed that the woman conductors were more than man conductors (for they were 66.7%) and among the conductors the amateur who didn't major in music held 66.7%. The prowinent age group is from 20 to 30 years old (93.3%) and their average experiences are 1-3 years. Particularly the favorite songs of the children's quires were Gospel songs (56.6%) and the reason was supposed that they were easy to be learned and had more fun. In conclusion, it is asked for the musical development of church school in Korea that more sacred songs for the children composed by Koreans up to the level of children should come out and be circulated. And the educational institution should be established for music leaders in churchso Lastly, every church should organize committee of music which can support quire and its musical activity.
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