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유치원 언어교육 프로그램에 관한 연구

Title
유치원 언어교육 프로그램에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on language development program in preschool education
Authors
장유선.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원언어교육교육프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In the latest years, concerning trend of childhood education, as early childhood is known critical period for language development and as there is tremendous emphasis being put on close relationship between language ability and cognitive development, various language development programs have been devised to develop children's language skills and is being used actively on the field. So this study being concerned with poorly dealed language education program in Korea, is to provide basic materials for new ways to Korean systematic language education program development and usage, and forth, set this as the goal for this study. To meet this objectives, inquiry is conducted abreast with reference studings. And there are three main trends of language acquision theory and also programs which has been designed upon these basic trends and effectiveness of the language program. They are analized and compared to each other. This study, to meet the objectives, has picked 220 kindergarten in Seoul, and questionaries are sent out. Out of these 123 has responded. These gathered data are analized throughly for percentage and Chi-square(x^(2)) verification which has 5% in significance level are adopted. Results of these analysis for this study are as follow. 1 Out of these respondants, 86% has responded that language instruction is important. 2 Desirable language inptruction method appears to be, under the systematic lesson planning, through conversation between children, combined day routine as teaching method. 3 Under present kindergarten language instruction situation, there are appears to be no kindergarten which practices under the systematic lesson planning, and need for the systematic language instruction was as high as 74.8%. As for the necessity of it, many teachers as many as 38.2% who has responded had pointed out that childhood is critical period for language development. 4 The amount of language time was 1/4 of routine for a day. Daily routine of kindergarten activity of language instruction include circle time, story telling, free play activity, singing, dramatic play, fairy poem, arts, experiments, games, preparation of snack time, rhythmic activity, clean-up, snack time, and using rhythemic instrument arranged in orders. 5 As for the main goal of language instruction is proper communication ability. 6 Language instruction content is emphasis on sentence construction instead of general vocabulary usage or basic cog-cognitive concept. 7 As for the language function, it has been observed that social-psychological reasoning is emphasized. 8 As for the dominant interaction pattern, they are pattern repetition, instructional dialogue and improvised interaction. From these observation there appears to be no special pattern and they are similarly distributed.;오늘날 유아교육에 있어서, 유아기가 언어발달의 결정적 시기이며 언어능력과 인지발달간의 밀접한 관계가 강조됨에 따라 아동의 언어기술을 발달시키기 위한 다양한 언어교육 프로그램이 개발되어 활발하게 실시되고 있다. 이에 본 연구는 국내에서는 언어교육 프로그램이 소홀히 다루어져 온 점에 착안하여, 우리나라의 체계적인 언어교육 프로그램의 개발과 적용을 위한 기초 자료를 제시하는 것을 연구목적으로 설정하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구가 수행한 방법은 조사연구와 이를 뒷받침하는 이론적 연구로써 언어발달 이론과 이에 기초하여 고안된 유아언어 프로그램의 유형과 효과를 살펴보았다. 조사연구는 서울시내 유치원중 220개소를 대상으로 선정·조사하여 회수된 123개의 질문지를 백분율과 χ^(2)점증(5%수준에서 유의도 검증)을 사용하여 분석하였다. 구체적 연구문제에 대한 분석결과는 다음과 같다 1. 언어교육의 중요성의 인식도는 86%가 중요하다고 응답하였다. 2. 바람직한 언어지도방법으로는 체계적인 계획하에, 아동간의 대화를 통하여, 하루일과의 활동에 통합하여 지도하는 방법으로 나타났다. 3. 현재 유치원중 체계적인 계획하에 언어교육을 실시하는 유치원은 없는 것으로 나타났고, 체계적인 언어교육의 필요성은 74.8%로 높은 분포를 나타냈다. 필요성의 이유로는 유아기가 언어발달의 결정적인 시기이기 때문이라고 응답한 교사가 38.2%로 가장 많았다. 4. 언어교육실시 시간량은 하루일과 시간량의 1/4정도로 나타났다. 유치원 하루일과 활동중 언어교육이 많이 포함되는 활동은 이야기 나누기 시간, 동화, 자유놀이, 노래, 동극, 동시, 작업, 실험, 게임, 간식준비시간, 율동, 정리시간, 간식시간, 악기다루기 시간 순으로 나타났다. 5. 언어교육의 목표는 올바른 의사소통능력으로 두는 유치원이 가장 많았다. 6. 언어교육 내용으로는 인지개념에 관한 언어와 일반적인 어휘사용의 지도는 약간 강조하고 문장 및 문법에 관한 언어지도를 많이 강조하고 있는 것으로 나타났다. 7. 언어기능에 대한 지도로는 사회심리적 추리면의 언어기능을 강조하는 것으로 나타났다. 8. 언어교육의 상호작용형태로는 유형반복형태, 교수식 대화형태, 즉흥적 상호작용형태의 전체적 경향이 비슷한 분포로 특정한 형태가 없는 것으로 나타났다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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