View : 671 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李英男.-
dc.creator李英男.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000032710-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176287-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032710-
dc.description.abstractA developed society may bring forth or take a more significant interest in education. In special, today's recognition of the significance of infantile education makes expand the number of infant education institutes, which necessitates in urgency the ecurity of teachers for infants. In the light of their functions and missions, their quality comes to being one of the most serious issues today. The reason why is inasmuch as infancy is the most momentous period for what he will be in the future. The question of what a teacher thinks of the infant or how he deals with young children is seriously influenced upon their behaviours. This study intends to inquire into what kind of quality would be ideal for effective performances in roles and missions as a teacher and for leading the infant to the perfect person education - the objectives of kindergarten education. And then the second intention is to clarify how parents, teachers and directors at kindergarten institutes view the required quality of the teacher, and to analyse their opinions, then to contribute to the a vancement of the infantile education. Because a teacher plays an important role as much as the development or advancement of the infantile education nearly rests on the teacher's quality 7s a teacher. The method of study depends on questicnaire polls and simultaneously is backed up by the literature and records. A questionaire wad made according to Mishimoto's teacher diangnosis table, with some additional amendments. Teachers' external espects, personalities, living habits, knowledge, required scholarstic attainments for infantile education, and teaching careers are included on 24 question items in the questionaire, and sub-classification is made to get detailed information. 50 directors, 150 teachers, 250 parents are randomly sampled out from 50 kindergartens in Seoul, The resultant findings are as follows : Age, scholarstic. attainments, teaching careers, and regions show little difference respectively between one another, but analogous responses. Teachers directly in charge of teaching of infants put more importance upon the quality of the teacher rather than parents, and directors require higher level of quality rather than teachers. It is shown that there is a gap between wnaat they know of the recommendable quality of tht teacher and their practical performances with their endowed quality. It is desired that teachers in charge have to make efforts for their right living attitudes and self-improvements, and that the governmental firancial aids should be provided to the infantile eiucation institutes so that we could face with a good prospect in the infantile education in Korea.;社會가 날로 發達함에 따라 敎育의 關心 또한 커지고 있다. 特히 幼兒敎育의 重要性이 認識되어 幼兒敎育기관의 數가 확충됨에 따라 幼稚園敎師의 확보가 시급한 과제로 남게 되었으며, 그 役割과 任務에 비추어 볼때 資質問題를 論하지 않을수 없게 되었다. 幼兒期는 人間의 됨됨이에 있어 가장 重要한 時期이다. 幼兒의 行動特性은 幼兒를 둘러싼 敎師가 무엇을 생각하고 어떻게 行動하느냐에 따라 많은 영향을 받기 때문이다. 그러므로 어떠한 資質이 敎師로 하여금 敎師로서의 役割과 任務를 잘 수행케 하여 幼稚園敎育의 目標인 全人敎育에의 길로 이끌어 갈 수 있게 하는가를 硏究하게 되었고, 그 要求하는 資質을 學父母, 敎師자신 그리고 園長側에서는 어떻게 생각하고 있는지 그것을 찾아 서로 비교 分析해 봄으로써 보다 효율적인 幼兒敎育에 기여하는데 그 目的이 있다. 幼兒敎育의 향상과 발전이 敎師의 資質에 따라 左右될만큼 敎師의 위치는 重要하기 때문이다. 本 硏究는 질문지법을 使用하여 실태를 조사했고 文獻硏究를 通하여 뒷받침을 하고 있다. 敎師資質에 關한 것을 알아보기 爲해 '니시모도'先生이 發表한 敎師 진단표를 使用하였다. 敎師의 資質을 身體的인面, 社會情緖的인面, 知的인面으로 크게 나누었으며 기대하는 學歷과 敎育經歷을 添加하여 모두 24個의 문항으로 세분해서 作成 실시했고, 표집은 서울에 있는 50개 幼稚園의 園長과 150名의 幼稚園敎師 그리고 250名의 學父母들을 대상으로 무작위표집법에 의해 실시 조사했다. 자료처리는 각 항목마다 응답자 등위점을 합산하여 응답자 총수로 나누어 平均點을 계산했으며 동시에 百分比(%)로도 分析하였다. 硏究結果에서 얻은 結論으로는, 年齡別, 學歷別로는 別 差異없이 비슷한 반응을 보이고 있으며, 學父母측 보다는 幼兒敎育을 직접 담당하고 있는 敎師, 園長측에서 더 높은 資質을 要求하고 있으며 敎師보다는 園長측에서 좀더 높은 資質을 要求하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 무엇이 바람직한 敎師의 資質인가를 알고는 있으나 그 알고 있다는 사실과 실제로 갖추어서 실천하는 과정과는 분명히 거리가 있다. 그러므로 幼稚園敎師들은 사명감을 가지고 올바른 生活態度와 자기향상을 爲해 계속 노력할 것이며 政府의 보조로써 財政上의 어려움을 克服해 줄수 있다면 幼兒敎育의 展望은 밝으리라 생각된다.-
dc.description.tableofcontents論文의 槪要 Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 趣旨 및 目的 = 1 1. 硏究의 趣旨 = 1 2. 硏究의 目的 = 2 B. 硏究의 方法 = 3 1. 文獻硏究 = 3 2. 調査硏究 = 3 C. 硏究의 制限点 = 6 D. 用語의 定義-7 Ⅱ. 理論的 背景 = 8 A. 幼兒敎育의 重要性 및 幼稚園敎育의 目標 = 8 B. 幼稚園敎師의 役割 = 11 C. 幼稚園敎師의 資質 = 15 1. 敎師의 資格 및 現況 = 15 2. 敎師로서의 바람직한 資質 = 21 Ⅲ. 結果 및 解釋 = 26 A. 學父母가 기대하는 敎師의 資質 = 26 1. 身體的인面 = 27 2. 社會精神的인面 = 29 3. 知的인面 = 32 B. 敎師 스스로가 말하는 敎師의 資質 = 33 1. 身體的인面 = 33 2. 社會 精神的인面 = 35 3. 知的인面 = 38 C. 園長이 要求하는 敎師의 資質 = 39 1. 身體的인面 = 39 2. 사회 정신적인面 = 41 3. 知的인面 = 44 D. 學父母, 敎師, 園長과의 비교 = 45 1. 身體的인面 = 45 2. 社會 精神的인面 = 46 3. 知的인面 = 48 4. 學歷 및 敎育經歷에 對한 비교 = 49 5. 學父母, 敎師, 園長과의 종합적 비교 = 50 Ⅳ. 要約 및 提言 = 51 A. 要約 및 結論 = 52 B. 提言 = 54 參考文獻 = 55 ABSTRACT = 57 附錄 = 60-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1916169 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유치원교사-
dc.subject자질-
dc.subject초등교육-
dc.title幼兒院 敎師에게 기대되는 資質에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Expectant Quality of the Kindergatten Teacher-
dc.format.pageviii, 63 p. : 표.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공초등교육분야-
dc.date.awarded1980. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE