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現代美術에서의 科學·工學的 接近分析

Title
現代美術에서의 科學·工學的 接近分析
Other Titles
(The) Relationship between Art and Science
Authors
盧淳珠
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
현대미술과학공상접근분석미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 論文은 現代 및 未來社會에서의 藝術과 科學 · 工學的 統合의 關係를 지금까지 있어 왔던 見解보다 좀더 적극적으로 보는 見解를 主張하기 위해서 作成하였다. 歷史的으로 볼때 美術과 科學의 關係는 別個의 것이 아니라 同類的인 性格을 가지며, 따라서 美術史上 수시로 統合的 性格이 나타나왔다. 硏究者는 이 점을 提示하기 위하여 주로 戰後 現代美術에 촛점을 두고 現代美術 表現을 觀察하고 그 科學 · 工學的 性格을 分析하였다. 이것의 歷史的 性格을 分明하게 하기 위하여 르네상스 美術 인상주의 美術까지도 分析하였다. 르네상스때의 美術家들은 곧 科學者였다. 藝術을 科學者的 意識과 態度로 接近했다. 다시 말하면 自然의 內的인 질서를 발견하고 그것을 表現하였던 것이다. 바로 이점에서 藝術과 科學은 둘이 아닌 하나였던 것이다. 특히 Leonardo는 그러한 르네상스 美術家를 대표하는 한 사람으로 藝術家이기도 하지만 科學的 發明家이기도 했다. 이러한 歷史的 事實은 일반적인 美術史에는 부각되어 설명되어 있지는 않지만 중단되지 않고 계속되어 왔다. 17세기의 대표적인 物理學者 Galileo와 Newton은 당시까지 支配的이였먼 自然을 보는데 있어서 先驗的인 觀點을 제거하는 일을 하였다. 이를테면 '성경' 이 허락한 觀點 안에서 自然을 보던 態度를 면밀한 觀察과 측정을 바탕으로 한 分析的 探究 方法으로 革新한 것이다. 1666년 Newton에 의해 성경에 제시된 신비스럽고 영광된 '빛' 은 처음 科學的으로 7가지 色으로 分解되었다. 18세기, 19세기 英國과 프랑스 인상주의 화가들의 色調分割과 點描法이 이러한 科學的 態度를 그대로 반영했던 것이고 19세기 美術은 전통을 뒤엎고 이러한 경향이 完全히 支配하게 되었다. 自然의 진실과 우리가 눈으로 볼수 있는 진실과는 서로 같은 것이어서 진실은 관찰될 수 있는 것으로 생각했다. 이러한 인상주의 사상은 르네상스의 科學的 觀察과도 통하고, 20세기 現代의 투시적 관찰과도 같은 態度이다. 1895년에 Wilhelm Ro¨ntgen의 X-ray 발견은 바로 르네상스와, 뉴톤의 프리즘과, 인상주의를 20세기로 이어주는 위대한 업적이다. 이 X -ray는 事物의 構造를 보게 해 주었고 이것은 發展해서 可視의 世界를 抽象의 世界로 확대시켜 주었다. 自然現象을 단순화 하고 집약하고, 抽象化 했던 Kandinsky나 Mondrian은 곧 이것을 반영해주는 대표적인 20세기 초의 미술가들인 것이다. 그리고 Picasso는 이러한 自然的인 형상의 '집약' 을 벗어나서, 非自然的인 형상 즉 抽象으로서 '立體' 를 보여 주었다. 이와 같이 우리는 戰後 現代의 여러가지 直接的인 科學 · 工學的 表現 아니고도 美術史에서 科學的 發明과 그 맥락을 같이 하고 있음을 확실히 알 수 있는 것이다. 따라서 現代 및 未來의 美術은 더욱 科學 · 工學과의 접촉과 협동의 努力을 친밀하게 유지해 나가서 지금까지 계속되었던 歷史보다 새로운 방향으로 전개될 것임을 예측할 수 있다. 형태의 발견( discovery of form )이라는 觀點에서 보면 르네상스 이후의 美術의 歷史는 可視的, 具體的인 것에서 非可視的, 추상적인 것에로 변천되어 왔다고 볼수 있다. 戰後의 抽象은 여기서 다시 電子의 世界로 發展한다. 모든 像은 +와 -의 부호로 전환해서 Computer에 기록되고 그것은 다시 재구성 되어서 제2의 像으로 나타나는데 이 再生된 像은 이미 自然의 像이 아니라 抽象化된 像이다. Computer Art나 Holography Art는 바로 이러한 電子化된 抽象의 世界를 보여 주는 藝術이다. 이 世界는 이미 自然的 可視의 世界를 훨씬 벗어난 觀念의 世界, 抽象의 世界, 상상의 世界인 것이다. 또한 戰後 現代 美術의 科學 · 工學的 接近은 모두 四次元의 · 世界를 다루고 있다. 오늘의 美術이 특히 운동성, 환원하면 時間性을 강조하고 있는 것은 歷史上 그 유례를 찾아볼 수 없을 정도로 빠르게 변하는 時代變化의 속도에 대한 現代人의 감정표현일 것이다. 이 변화의 속도는 그 自體로서 意味가 있는 것 보다는 앞으로 전혀 다른 성질과 의미를 주게 될 加速的, 力動的 世界를 예언적으로 表現해 주는 것으로 보아야 할 것이다. 결론적으로 文明의 추세나 學問의 추세에 비추어 볼때 미술의 科學 · 工學과의 統合은 불가피한 경향이라는 점이다. 未來社會가 電子文明을 바탕으로 하는 제3의 科學 · 技術 文明이란 것이 주지의 사실이고, 藝術은 그 時代 社會를 반영해 왔고 또 앞으로도 변함없이, 반영할 것이라고 본다면 未來의 藝術은 必然的으로 科學 · 技術的 性格이 갈수록 강화될 것으로 보아야 할 것이다. 科學的 意識은 造形意識과 統合되어 참으로 새로운 人類의 美的 表現을 發見하는데 유익하고 확고한 진로가 될 것이라고 硏究者는 생각한다. 그렇다고 해서 전통적인 매체를 사용하는 예술가나 과학 기술에 무관심한 예술가를 깎아 내리려는 것은 아니다. 다만 앞으로의 추세는 과학 공학과와 관련성에 접근하려는 경향이 점차 강화될 것이라고 보는것이다;This thesis aims to investigate further some aspects of the relationship between art and science and technology in comparison with the views which have been developed. From the historical point of view, sit and science have been recognized as being closely related, not far away from each other, and great hopes have been expressed about the reuniting of art with science and technology. In this thesis these aspects are discussed and scientific and technological natures in art are analyzed by observing expressions of modern art, especially postwar art. Renaissance art is also included in the analysis so that its historical nature may be clarified. Renaissance artists were also scientists. They approached art with the attitudes and ideas of the scientist. In other words, they discovered the inner order of nature and attempted to express it. At this point art overlapped with science. In particular, Leonard da Vinci was representative of such Renaissance artists and he was an artist and inventor. This historical fact has not been emphasized in the history of art but it has continued without a let-up. The two representative physicists, Galilleo and Newton, eliminated the dominating transcendental viewpoint of nature. That is, they reformed the observational attitude within the biblical interpretation into an analytic study of nature on the basis of meticulous observation and measure. In 1666 the glorious and mysterious light presented in the Bible was decomposed by Newton into seven colors. The partition of color tone and the pointilism used by the impressionistic artists of france and England in the eighteenth and nineteenth centuries reflected this scientific aspect. In the nineteenth century this new trend was completely substituted for the traditional attitude toward art. What is there (nature itself) and what is seen were regarded as identical and it was thought that truth could be observed. This idea of the impressionistic artists is interconnected not only with the scientific observation of Renaissance but also with the perspective observation of the twentieth century. The discovery of X-ray by Wilhelm Ro¨ntgen in 1895 was a great feat corelating Renaissance, Newton's prism, and impressionism with the twentieth century. The X-ray made it possible to see the structures of things, and this extended the visible world to the invisible abstract world. Kandindky and Mondrian who simplified, integrated and made abstract natural phenomena were representative of the twentieth century artists whose works reflected the above-mentioned facts. Piccaso showed a cubic effect with nonnatural figures or abstraction, far out of the integration of natural figures. Thus, besides the various artistic expressions using science and technology of the postwar era, the evidences that art and scientific discoveries have been closely interrelated can be found in the history of art. Accordingly, can be presupposed that future art as well as present art will be developed in the newer direction than did art in the past, keeping pace with progress in science and technology. From the point of view of the discovery of form, the history of art after Renaissance has been changed from the visible concrete world into the invisible abstract world. The postwar abstract art has again developed into the electronic world. All figures can be transformed into +, - symbols and registered and recomposed in the computer. This second figure (the recomposed figure) is not a natural figure but an abstract one. Computer Art and Holography Art show this electronized abstract world. This world is that of conception, abstraction, and imagination far beyond the natural visible world. The scientific and technological approach of postwar art deals with the four dimensional world. Emphasis which modern art puts on motion and time is man's emotional expression of the unprecedented speedy changes of this age. What this speed means has its significance in meaning when it is seen as a prediction of the coming accelerated dynamic world. In conclusion, the reuniting of art with science and technology is inevitable in the light of the cultural and academic trend. It is well known that the future will be the third scientific and technological civilization based on electronics. In consideration of the fact that art has reflected and will reflect the time when it exists, it cannot be denied that modern art inevitably will take on scientific and technological nature much more strongly than art has done. It is evident now that scientific notions will be united with molding sense and will produce a novel and profitable way of expressing man's artistic feelings.
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