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기능주의 타이포그래피에 관한 연구

Title
기능주의 타이포그래피에 관한 연구
Other Titles
(The) Study of Functionalism Typography : from Jan Tschichold to the typography of Swiss group
Authors
유정미
Issue Date
1993
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
기능주의타이포그래피얀 치홀트스위스파
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
현대에 화서 '타이포그래피'라는 말은 활판인쇄술이라는 의미외에 활자에 의한 커뮤니케이션의 수단으로 해석되게 되었다. 그 이전의 타이포그래피는 인쇄술로서의 활판술을 의미하거나 또는 넓은 의미로 인쇄술 전반을 지칭했다. 19세기 유럽의 산업혁명은 정신적, 물질적인 면에서 인류에게 큰 변화를 가져왔다. 기계에 의한 생산 방식의 변화는 물질적 영역뿐만 아니라 인간의 사고 방식까지 변하게 만들었다. 타이포그래피 디자인 분야도 예외는 아니었다. 내용이나 형식면에서 볼 때 전통적인 타이포그래피는 여러 사람이 여유를 가지고 차근차근 읽을 수 있었던 옛날 사람들을 위한 것이었다. 당시에는 기능적인 것보다 형식 미학적인 것, 즉 장식적인 것이 주된 관심이었다. 그러던 것이 기계의 출현으로 사람들의 생활 양식이 복잡해지자 빠르고, 간결하며 표준화된 전달 수단이 필요하게 되었다. 즉, 과거의 장식적인 것에서 벗어나 시각 언어로 표현하는 데에 능률적이고, 사용하는 데에 기능적인 형태를 탐색하게 된 것이다. 이것이 기능주의(Functionalism)양식이 나타난 배경이다. 이전의 인쇄물들은 금속활자를 이용한 활판으로 이루어진 것이 대부분이었다. 그러나 기능주의 타이포그래피 디자이너들은 전통적인 양식인 수평적인 체제를 벗어나는 데 성공했다. 그들은 사진식자 체계의 발달과 건조전자 레터링 발명에 힘입어, 개념적이고 비선적(非線的)인 작품들을 제작해냈다. 그 작품들은 유행을 좇는 진부한 표현들이 아니라 새롭고 풍부한 방법에 근거한 명쾌한 표현들이었다. 기능주의는 정확하고 경제적인 표현만을 목적으로 하진 않았다. 외관상으로는 명료함, 순수함을 표현했고 인간이 직접 관여하는 조형분야인만큼 그 정신적 태도는 단순히 기술적 형태가 갖는 합목적성보다 우월했다. 또한 기능주의 타이포그래피는 특정 집단의 디자인 운동만은 아니었다. 그것은 당시 디자인 세대 전체의 움직임이었다. 원칙적이며 합리적인 그들은 모든 일에 새로운 사고방식으로 접근하였다. 이 새로운 정신은 한때의 짧은 유행으로 그치지 않고 '그리드(Grid)' 시스템을 국제화 양식으로 확산되게 했다 전통적인 대칭적 타이포그래피와 현대적인 기능주의 타이포그래피와의 근본적인 차이는 전자가 수동적이라면 후자는 표현 양식에 있어 매우 적극적이라는 점이다. 기능주의 타이포그래피의 비대칭과 콘트라스트는 현대 타이포그래피의 기초가 되었다. 그러므로 현대 타이포그래피에서 볼 수 있는 장식이 전혀 없고 간결한 형태의 레이아웃은 이 기능주의 정신에 뿌리를 둔 것이라 할 수 있다. 오늘날은 정보화 시대라 대중들도 많은 양의 정보와 함께 디자인을 쉽게 접하고 있다. 그런데 그 가운데에는 예전의 장식주의와는 다르지만 내용을 무시하고 디자인만 돋보이게 하는 장식주의로 디자인의 본질을 왜곡시키고 있다. 그런 뜻에서도 시대의 제약을 과감히 떨치고 고도의 수준에 이르렀던 기능주의 타이포그래피 정신은 우리에게 시사하는 바가 많다. 이에 본 논문은 당시의 시대 정신을 표현했던 기능주의 타이포그래피의 이론을 정리해 봄으로써 그 정신의 본질과 시대적 영향을 살펴보고 우리나라 타이포그래피 디자인 발전을 위한 이론적 근거를 확보하는데 의의가 있다.;In the modern times, 'Typography' can be understood as the means of communication by the printing type except the meaning of typeprinting technique. The typography has meant the movable type printing technique as the printing technique or indicated the whole technique of printing in wide meaning before this time. The industrial revolution of Europe in 19th century gave mankind a lot change mentally and physically. The change of production method by machinery changed the way of thinking as well as physical area. The area of typography design is not exceptional. The tradition typography was for the people of old times who could read scrupulously with a lot of time to spare in its content or pattern. At that time, the main interest was formal aesthetic or decorative thing rather than fucntional. And now there is the necessary for the speedly, simplified and stan dardized communcation method as the living pattern of people become complicated owing to the appearance of machinery. The pattern which is efficient in the expression of visual language and functional in its use is being searched being escaped from the decorative pattern in the past. This is the background of the appearance of functionalism pattern. The most of printed materials in the past composed of type printing using the metal type. But functionalism typography desingners succeeded in escaping form the horizontal system which was taditional pattern. They produced the conceptional and not lineal works owing to the development of typography system and the invention of electric dried lettering. These works were the clear expression sed on the new, rich method and not the trite exression chasing the fashion. Functionalism did not aim the precise and economical expression only. It exrpessed clearness, purity externally and its mental attitude was suprior to the rationality of simple mechanical pattern as the moulding area in which man is related diectly. And also, functionalsim typography was not the design movement of a specific group. It is the movement of whole parts of design generation in that time. They were fundamental and rational and approached all the work with new way of thinking. This new spirit was not over as the fashion of one time and made Grid system diffuse to international pattern. The basic difference between traditioanl symmetrical typography and modern functionalism typography is in that the formaer is passive and the latter is very positive in its expression pattern. The unsymmetry and contrast of functionalism typography became the basis of typography today. Therefore, the simple and not decorated layout which can be seen in the modern time is rooted to functionalism spirit. The publics contact with a lot of designs with much information today, in the times of information. But there is decorationism which is different from the past decorationism and neglects its content and makes only design prominent misleads the intrinsic nature of design. And therefore, the functionalism typography which reached high level rejecting the limit of times, suggests a lot of things. In this thesis, it was significant that the theoretical background could be ensured for the development of typography design through the investigation of its intrinsic spirit and the influence of time by arranging the theory of functionalism typography which expressed the spirit of its times.
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