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Unit 반복의 도자 벽장식에 관한 연구

Title
Unit 반복의 도자 벽장식에 관한 연구
Other Titles
(The) Study on Ceramic wall decoration through repeated unit : Based on the principle of the symmetrical repetition of unit
Authors
홍예운
Issue Date
1993
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
Unit도자벽장식대칭단위반복
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
The ceramics is the oldest intrinsic artistic form accompained by human history like the expression of Herbert Read that the ceramics is the simplest and the most difficult one in all the art. The ceramics developed by this conception has lived together with us permeating deeply into our life and it has been shown through various patterns. The modern people who lived in limited artificial space resulted from industrialization has tried to abolish the dreary and the emptiness their flat and dried circumstance of living. Those interest and effort in invironmental art have created the environmental ceramics arts and new recognition and variation of variety have been shown in ceramic wall decoration. In this research, ceramic formation which can afford emotional pleasure and stability was pursued by manufacturing the three dimensional ceramic wall that is not plane on the wall surface which was not used as decoration and easy to be neglected being compared by other interior space. As the theoretical background for the aim like above, the background and its pattern of ceramic wall decoration being developed more recently were its pattern of ceramic wall decoration being developed more recently were briefly investigated and the character of unit ceramic wall was investigated by the formative property of repetition. Because the expression of repeated unit is necessary for the whole composition of a work decorated on the wall surface, the formative meaning of repeat by the principle of symmetry was examined as the method for the easier understanding of the whole composition of a work. The central content of the design is the ceramic wall design which simple form shows the voluminous and the pattern of work were selected for the efficient decoration of wall space with relief pattern in which the straight surface harmonized with proper height and curved surface are connected naturally on the basis of the simple and geometrical pattern. The patterns of works were manufactured by slip casting for the mass production as the method and the glazes of various color for the characteristic of individual work were selected and demonstrated to be fitted in the patterns and the meaning of works. The first baking of works was carried out in 0.5㎥ gas furnace up to 860℃ and the second baking was done up to 1250℃ in the same furnace above. The ceramic wall decoration in interor space communicates us the formuative meaning a lot as well as the function of decorative wall through the medium that is earth. At the result of producing the unit ceramic wall on the basis of the principle of the symmetrical repetition, this researcher has found that the ceramical wall decoration through is the one which can express any new designs with the sence of unification and diversity according to its diverse repetition form. In addition, it is possible to produce the ceramic wall decoration with deep impression and interest visually because the repetition effect is more increased when the element of beauty is added to the principle of the repetition.;도자기를 모든 예술 중에서도 가장 단순하면서도 가장 난해한 예술이라고 한 Herbert Read의 표현처럼 도자기는 인류의 역사와 더불어 함께한 가장 오래된 본질적인 예술형태이다. 이러한 관념으로부터 발전한 도자조형물은 우리의 생활에 깊이 스며들어 함께 공존해 왔으며 여러가지 유형을 통해 다양하게 나타난다. 산업화와 도시화의 결과로 인해 인위적인 제한공간에서 생활해 가는 현대인은 자신들의 무미건조한 주거환경에서 느껴지는 삭막함과 공허함을 없애기 위한 노력을 기울여 왔다. 그러한 환경에 대한 관심과 노력은 환경도예라는 새로운 영역을 발생, 발전시켰으며 도예벽장식에 있어서도 새로운 인식과 다양한 변화가 나타나게 되었다. 본 연구에서는 다른 실내 공간에 비하여 장식적인 활용이 잘 이루어지지 않고 소홀이 다루어 지기 쉬웠던 벽면에 평면이 아닌 입체감 있는 도자벽장식을 제작함으로써 개성있는 다양한 작품을 통하여 새로운 감각의 도자조형을 나타내고자 한다. 이와 같은 목적을 위한 이론적 배경으로는 근래에 들어와서 더욱 발달하게 된 도예벽장식의 유형과 역할을 간단히 살펴보았으며 그 중에서도 반복의 조형성으로 이루어지는 Unit 도벽의 특성에 대해 고찰하였다. 벽면에 부착 장식되는 작품의 전체적 구성을 위해서는 단위체 반복의 표현이 필수적 요건이 되며 가장 중요한 의미가 되기 때문에 작품 전체의 구성은 보다 잘 이해하기 위한 방편으로서 반복에 대한 조형적 의미를 대칭성의 원리를 중심으로 조사하였다. 디자인의 중심 내용은 볼륨감 있으면서도 간결한 형태를 나타낸 디자인이며 작품의 형태들은 평면이라는 단순한 기하학적인 형태의 기본위에 높낮이가 적절히 조화된 직면과 곡면이 자연스럽게 연결된 입체적 부조형태를 기본으로 대칭적 반복의 조합에 의해 벽면을 효율적으로 장식할 수 있게 하였다. 태토는 이장용 자기질 점토를 사용하였으며 반복의 형식이 가능하도록 대량 생산이 가능한 이장주입성형법을 통해 작품을 제작하였다. 작품 각각의 개성을 잘 나타내주기 위하여 다양한 색상의 유약을 작품의 형태와 의미에 맞도록 선택하여 시유하였다. 작품 소성은 0.5㎤ 가스가마를 사용하여 860℃까지 초벌하였으며 재벌은 같은 가마에서 1250℃까지 올려 10시간 동안 산화소성해 주었다. 실내 공간에서 도예벽장식은 흙이라는 매개체를 통하여 벽면의 장식이라는 기능 이외에도 많은 조형의 의미를 우리에게 전달해 준다. 본 연구자는 대칭적 반복의 원리를 중심으로 Unit 도벽을 제작한 결과 반복에 의한 도자벽장식은 그 다양한 반복의 형식에 따라서 통일감과 변화를 줄 수 있는 다양하면서도 새로운 표현이 가능한 벽장식이라는 것을 알 수 있었으며 반복의 원리에 다양한 미의 요소를 도입시킨다면 반복의 효과를 더욱 높일 수 있기 때문에 시각적으로 깊은 흥미와 감동을 줄 수 있는 도자벽장식을 제작할 수 있으리라 생각한다.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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