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民畵的 일러스트레이션 硏究

Title
民畵的 일러스트레이션 硏究
Other Titles
KOREAN FOLK PAINTING ILLUSTRATION
Authors
이숙희
Issue Date
1987
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
민화일러스트레이션산업미술광고디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
If tradition painting is picture for a small number of special people, Korean Folk Painting is drawn for the public who was born in the public and is kept development by the public. It has been known that a nation's aesthetic consciousness and feeling is a part of beauty of philosophy of life and feeling of life which are built through a long history and tt is popular painting which is concrete state as form of pictures. In Korean Folk Painting is used deep-color pigment, and was used variously without limitation of material. The popular painting is popularized widely and of long continuance, mode is schematized, according to utility purpose, it was kept safely from the royal household to the humble classes. The Korean Folk Painting was used various material, and as sative, and humor, symbol , people who are living in modern can see society of the times. Therefore, the Korean Folk Painting is given full play to illustration's genius as communication which is reflected society of the times and true character of the times. Like a true international culture is said of korea, for our illustration is taken a triangular position, which is absorbed western culture in suddenly changing society. The thesis is a part of effort so as to search for our cultures. As sative and humor, in the Korean Folk Painting which is flown vein of a nation, is studied on hidden wey of expression A charcteristic of Korea Folk Painting is decoration and natural painting. An eliment of expression is color sensation , construction of form, deversity of material, and velocity sense of line from charcteristic of Korea Folk Painting. Then illustration of Folk which is reproduced from it, is presented.;傳統畵가 특수층 소수를 위한 그림이라면 民畵는 대중속에서 태어나 대중을 위하여 그려지고 대중에 의하여 發展 유지되었다. 겨레의 美意識과 情感은 겨레가 오랜 歷吏를 通하여 이땅에 삶을 베풀면서 몸에 지니게된 生活哲擧과 生活感情의 美擧的 측면이라 할 수 있으며 그것이 회화의 형식으로 구체화된 상태가 곧 民畵다. 民畵에는 主로 眞彩를 使用하고 材料의 제한이 없이 多樣하게 사용하였다. 民畵는 널리 보급되고 오래 지속되는 동안에 樣式이 圖式化되고 실용목적에 따라 위로는 왕실에서 부터 아래로는 서민층에 이르기까지 애호되었다. 民畵는 多樣한 素材를 利用하여 풍자와 해학·상징으로서 現代를 사는 우리에게 그 現代의 社會性을 잘 보여주고 있다. 그러한 민화는 우리에게 그 時代의 사회상과 시대상의 진면목을 반영해주는 커뮤니케이션으로써 일러스트레이션적 가치를 충분히 발휘하고 있다. 이 論文은 文化의 참다운 국제성은 보다 한국적일때 가능하다는 말처럼 급변하는 사회속에 잊혀져 가는 우리의 문화를 찾고자하는 노력의 일부분이다. 해학과 풍자가 있어 한 민족의 맥이 흐르는 민화에서 그 속에 감추어진 표현 법칙을 연구하고 민화의 특징인 장식성과 자연채색에서 오는 색채감각과 형태의 조립, 재료의 다양성, 선의 속도감등을 표현요소로 하고 민화를 소재로 한 민화적 일러스트레이션을 제시하였다.
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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