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交通事故에 대한 地理學的 考察

Title
交通事故에 대한 地理學的 考察
Other Titles
(The) Geographic Study of the Traffic Accidents : A Case of Seoul & Kyungki-Do
Authors
朴昭姸
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공지리교육분야
Keywords
교통사고지리학교통지리학지리교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
交通은 地域과 地域을 연결하고 결합시키는 媒介體가 되며 인간 생활이나 都市 成長에 있어서 없어서는 안될 중요성을 가진다. 교통이 발달하면 교통망이 복잡해지고 交通量이 증가하며 都市 地域으로의 人口 流入이 진행됨과 동시에 交通의 逆機能이 발생하기도 한다. 측, 交通公害가 일어나는 것이다. 本 論文은 交通公害 中 交通事故 發生 地域에 관한 地理的인 特色을 硏究하는 것을 目的으로 한다. 硏究方法은 공간적 크기를 중심으로 한 연주 방법으로서 교통사고가 일어난 지역의 경계·사회·교통·자연조건 등을 설명하였다 全國에서 발생한 交通事故 발생건수를 토대로 하여 전반적인 사고 상황을 파악한 후 이 중에서 가장 발생 빈도가 높았던 서울·京畿道 지역을 사례지역으로 택하여 해방 이후 오늘날까지 이 地域에서 발생했던 交通事故를 분석하였다. 交通事故 자료 분석은 유형별, 인명·재산 피해 상황별로 나누었고, 사고원인을 파악했으며, 時系列別로 交通事故가 發生했던 地域을 地圖化하여 이를 都市의 人口 成長과 연관시켜 설명하였다. 硏究의 基本 資料는 時代의 變化相과 與論을 반영하는 日刊新聞의 記事에서 수집하여 時系列 분석을 위해 1952, 1962, 1971, 1981, 1991년의 것을 택하였다. 本 硏究들 통해 얻은 結果는 다음과 같다. 類型別 事故는 충돌사고가 가장 많았고 人命 被害는 해마다 증가하였다. 사망자는 장년층에 비해 어린이가 사망한 비율이 높았고, 중·경상자는 주로 11~40세의 연령층에서 많았다. 性別로는 女子에 비해 男子의 경우 사망 피해가 켰다. 1970년대 이후로는 점차 事故가 大型化 되어 交通事故 한 건당 피해를 입은 사람들의 숫자는 계속 증가하였다. 事故 原因은 주로 人的 要因중에서 運轉者의 過失에 기인하며, 보행자나 차량에 의해 발생한 사고는 극히 적었다. 사고 발생 시각은 주로 야간에 집중되었으나 최근으로 올 수록 거의 24시간 동안 사고가 발생되고 있고 있으며, 월별로 보면 3, 4, 7월과 冬節期에 사고 발생율이 높았다. 主要 事故 發生 地域은 시기별로 특성이 있었으나 주로 都市와 都市 사이의 回廊間, 道路 交叉地域 이며, 人口가 增加하고 道路가 확충되며 交通量이 늘어남에 따라 交通事故 發生 地域 또한 擴散되고 있다. 硏究 期間 중에서 특색이 있었던 시기는 1971년과 1981년의 경우였는데 1971년은 서울로의 人口 集中과 乘用車의 다량 보급에 따라 交通事故가 격증하여 서울 시내에서의 사고 발생율이 상당히 높았고, 1981년에는 大都市 人口 分散 政策에 따라 서울과 인접한 京畿道의 대부분 지역이 住居地化되는 과정에서 발생한 交通事故의 增加現象이 두드러졌다고 할 수 있다.;Transportation has been the basic function in politics, economy, society, culture and industrial activities. Through the medium of this people can move between regions. With the progress of transportation, traffic network have complicated and people have moved to cities from rural areas. The traffic accident in this country has serious problems, so the aim of this study is to analyze the region of traffic accident has occurred in the geographic aspects. This study is based on the news items about traffic accident in 1952, 1962, 1971, 1981, 1991 to analyze for time-space approach. Through these data, I had analyze the accident types and the situation of damages, drew maps on the region of traffic accident. For the analysis of the accident region I accounted for the growth of urban populations & motor vehicles. The results of this study are as following; 1. The types of traffic accidents are collision, read-end collision, overturning and falling. Of these types, so many people were killed in collision. 2. The number of deaths; Kids's(0~10 year) is most. The greater part of these result of careless drivers. The wounded persons are almost all teens, twenties, thirties & forties and injuries are mostly men. 3. After 1970s traffic accidents have occurred gradually, damaged persons per traffic accident have increased remarkably. 4. The factor of traffic accidents; The most part of the human factor is driver's fault on the other hand the cause of pedestrians and cars are extremely scarce. 5. The times of traffic accidents were almost in the night but today it happens 24 hours a day. 6. The regions where traffic accidents happened for car, were corridor of two cities & nodes of complicated roads, it diffused every year in proportion for increasing population, traffic and constructing roads. 7. In 1971, people moved to cities from rural areas, motor cars increased specially in Seoul. There were so many accidents in inner part of Seoul. 8. According to the policy to disperse the population in 1981, new residential area were built within the most part of Kyungki-Do. Dining the process of construction of residence, the traffic accident occurred remarkably.
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