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현대 IKAT 직물에 대한 연구

Title
현대 IKAT 직물에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the Modern Ikat : On Production of Works
Authors
김형민
Issue Date
1986
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공
Keywords
IKAT직물염색방법섬유예술
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날의 직조 및 염색방법에 있어서 유구한 역사적 기초를 갖지 않은 것은 거의 없다. Ikat (이카) 역시 예외는 아니다. Ikat 는 아시아에 유래를 두고 발전되어온 염색 방법으로서 일반적으로 제직하기 전에 미리 계획된 무늬에 따라 씨실이나 날실 혹은 씨날실 모두를 실, 끈 기타의 방염물질로 감거나 묶어서 방염하는 과정을 의미한다. 이 기법의 특징은 직조나 구조작업을 할 때 패턴상 색상이 분리되는 경계선이 자연스럽게 번지는 것에 있다. 그러나 우리나라에서의 Ikat 기법은 1930년대 일본의 구르메 (久留米) 가스리를 위탁받아 제작한 경우를 제외하고는 거의 찾아 볼 수 없었고 아직까지도 이에 대한 연구는 미진한 편이다. 한편, Ikat기법은 전 세계에 광범위하게 분포되어 행하여 졌던 것으로서, 이 기법은 각 지역마다 독창적인 특성을 갖고 발전하였다. 동남아시아의 Ikat는 빨강, 파랑, 노랑의 색상을 주로 사용하였으며 제작과정은 비밀리 지켜져 내려왔다. 또한 인도네시아의 Ikat는 신앙과 관련되어 있으며 귀족 여인에 의해서만 전수되었다. 그러나 일본의 가스리기법은 오늘날 기계의 도입으로 대중화 및 산업화를 이룩하였으며 모든 공정에 새로운 기술이 도입되었다. 또한 이 기법은 일본에서 크게 발전되었으며, 이는 일본 미술의 일반적인 양식에 근거를 두고 발전하였다. 과거의 전통적 Ikat는 디자인과 패턴이 문화적 양태, 전설, 신화 및 제사의식에 의해 제약을 받아 왔으며, 제작과정 역시 상당한 정밀성과 많은 시간이 요구되었다. 반면, 현대의 Ikat는 위와 같은 문화적 상징을 표현하는 방법에서 훨씬 더 자유로워 졌으므로 전통적인 방법에 얽매이지 않고 개성적이면서도 예술적인 기술혁신이 이루어져야 할 것이다. 따라서 본 논고의 전개 형식은 Ikat의 일반적 고찰을 통하여 전통적 感을 파악하고자 하였으며, 현대 Ikat의 표현 방식들 중 가장 큰 비중을 차지하는 염색에 대한 개념을 논하였다. 이는 과거 천연 염료에만 의존하였던 염료 차출 및 염색 과정이 주는 부담성을 오늘날의 화학 염료 사용을 통하여 과거의 문제점을 다소 해결하고자 하였다. 그리고 이러한 내용과 연구자의 작품제작을 통하여 앞으로 현대 섬유예술 작가들의 적극적 참여와 연구 발전에 일익을 담당하고자 한다.;There are very few contemporary weaving and dyeing techniques that do not have a long and solid historical base. Ikat is no exception, Ikat came into being In about the sixth or the seventh century and has since been developed all through out the world. Wearing clothes woven by this technique is the symbol of wealth and hish status in society. This technique is subdivided Into the Warp Ikat, the Weft Ikat, the Double Ikat and the Compound Ikat. One of the characteristics of Ikat is that the borderline shaped by the adjacent colors according to the pattern spreads out smoothely and naturally. This technique, the process of which is dyeing by winding of binding the warp and the weft apart of both of them together with yarn or other resisting materials in compliance with the predesigned pattern, is very difficult. While Indonesian and Japanese Ikat textile has been guaranteed the quality, Korean Ikat textile has not been developed and appreciated fully yet. Traditional Ikat has developed various and exquisite patterns which are unique to the respective area. Using natural colors, traditional Ikat can keep the color permanently. But it is a very hard work to extract natural colors from plant and you have to spend so much time in dyeing in case of using traditional Ikat technique. Low clarity of color is also one of Its defects. Furthermore, because the technique was handed over secretly, the historical approach to traditional Ikat is not easy. In case of modern Ikat, the fabric artists or the practitioners can express their cultural uniqueness more freely owing to the advent of the chemical colors. These chemical colors make it possible for the artists to express what they are aiming at with more versatile materials, making the synthetic fiber available for dyeing. Now, more original and strong artistic works are required and it is time for the Korean fabric artists to develop Korean Ikat actively. And we should consider the industiral aspect with the artistry and develop new Ikat textile which can be mass-produced for the clothing and the necessaries of life. I insist that this task be achieved with the usage of the chemical colors. But there are some problems, Firstly, because the Ikat has been handed over secretly, the exact origin and historical background is not obvious. Secondly, using the chemical colors may be not the best and last way for Ikat and more study is needed. I tried to solve some problems in modern Ikat on the basis of theory and practice. I sinserely hope that this thesis would be helpful in the field of the textile industry.
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디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
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