View : 28 Download: 0

형태 구성에 있어서 유기적 질서의 적용에 관한 연구

Title
형태 구성에 있어서 유기적 질서의 적용에 관한 연구
Other Titles
(A) Study in the Applicarion of Organic Order in Designing Forms
Authors
최경화
Issue Date
1993
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과제품디자인전공
Keywords
형태구성유기질서디자인형태기하학
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
디자인 과정중에 형태에 관한 과정은 빼놓을 수 없는 중요한 과제이다. 현대 디자인의 형태에 관한 측면은 끊임없이 요구되어지는 새로운 바램이다. 디자인에 결과로서 평가되어지고 최종적인 산물인 형태는 디자인 뿐 아니라 다른 분야 중 조형성이 결부 되어지는 모든 분야에서도 중요한 과제이다. 따라서 형태에 관한 연구 방법적 측면을 좀 더 연구하고 체계화시키는 구체적인 형태 연구의 필요성이 확대되어진다. 기초적인 형태에 관한 연구는 선행적으로 이루어져야 하며 모든 인간 환경에 재생산 되어지는 인공물들에 관한 구체적인 해결방안의 기본적인 바탕이 되어져야 한다고 본다. 본 연구에 방향은 형태에 관한 기초적인 방법에 대한 제안과 동시에 좀더 나아가 디자인이 목적형 조형이듯이 형태 자체가 주는 중요성과 조형성을 또 다른 한 분야로서 인식하고 형태의 기초 연구에 방향을 모색하였다. 연구의 기초적인 (연구)배경을 자연으로 선정하고 유기적 질서에 관한 연구를 통해 패턴화 과정과 질서의 변용 과정을 중심으로 기초 형태 구성에 관한 방향을 제안하고 방법론적인 측면을 다루었다. 연구의 진행 과정을 요약해 보면 다음과 같다. 1. 서론을 중심으로 연구 목적과 방법, 범위 등을 서술하였다. 2. 자연 형태와 조형성 디자인에 있어서 자연 형태는 과거로부터 보이지 않는 개념적인 부분에 있어서 중요한 부분으로서 정리되어 졌다. 따라서 인간 생존의 근원이었던 자연에서의 생활 시작은 도구로서 시작되어진 형태에서부터 현대 사회의 또 다른 요구가치로 조형적인 부분으로까지 확대되어진다. 이렇게 기초적인 자연에 형태로서 출발된 형태적인 개념과 가치를 정리 요약한다. 3. 자연 형태와 조형적 변용 인간이 살아가고 생존하는 것 이외에 또 다른 인간의 본능은 사고와 연구를 통해지는 표현과 변용에 도전이었고 인간의 우월적 가치로 평가 되어진다. 따라서 조형적인 창조는 이미 과거 생존에 의미와는 달리 발견과 연구를 거쳐 생산과 편리의 수단으로서 뿐만 아니라 기초적인 학문의 바탕으로서 연구 되어진다. 인간의 시각으로서 발견되어진 자연을 통한 기초적인 발견은 형태에 기초적인 배경으로 정리한다. 4. 자연의 기초 원리의 분석 및 사례 연구 이미 과거로부터 인간의 모든 발견의 기초였던 자연 중에 부분적이나마 구체적 형태로서 이해되는 자연의 기초 형태를 찾아서 고찰하고 분석한다. Spiral(나선형), Mender(우회형), Explosion(폭발형, 방사형)을 중심으로 기초적인 자연 형태의 원리를 통해 유기적 질서의 개념을 고찰, 이해하고 황금 비율의 발견이 이루어지는 배경을 통해 응용과 형태 창조의 기초적인 가능성을 인식한다. . 인간 환경의 생산물들이 자연의 기초 원리로 응용되어진 사례와 결과물들의 성공적 사례를 통해서 방법적 부분을 이해한다. 자연의 구체적인 비례 질서의 패턴화를 이해하고 방법적인 측면으로서 인식한다 (오변형을 중심으로) 결과적으로 시각적인 부분의 패턴화를 통해서 구조적 비례를 찾아 입체 형태를 창출하는 형태 구성 원리의 방법적 대안을 제안한다. 5. 자연의 유기적 질서를 적용한 형태구성 과정 구체적인 방법을 적용시킨 구성 과정의 모델을 제시하고 형태 구성에 관한 대안으로서 자연의 유기적 질서를 파악하고 시각적 패턴화 단계를 거쳐 조합의 응용원리로서 형태 구성을 위한 프로세스 모델을 제시한다.;Not it is believed that the rapidly changing modern industries and vari-ous synthetic products are likely to destrory the richness of human society and the foundation of environments. While a variety of products with productive elements and others with designs have been developed in accordance with new environments and social cultures, especialy formative aspects are the source of society, culture, arts, and many design activities. The human begins always seem to understand and long for the environment, cultural welfares and something moral in the future. They can obtain everything from nature, the origin of life, to clothes, food, shelter and culture and even go far to grasp the cosmic principles to say nothing of those on the earth through ceaseless development and studies. So, once their environment as a part of nature which is the origin of everything is understood, the modern cultural value of form should be paid more attention and, furthermore, explored and improved according to the modern surroundings. Any cultural feeling for aesthetic interests, our psychological stability and easiness, and design required various development and creation of materials, structure, and principles over times. In the study, nature is looked into as another principle for building other forms with lots of possibilities and regarded as a thing which can exist by itself. So, it appears to be able to grow as a sort of structural shape so that it can ye understood to be in harmony with human environment naturally when applied as an organic principle of designing structure. Formative designs have been already understood as a field of new creation and their beauties have been tried and given lots of respects in many countries. With the development of modern science, it becomes a technology and helps to crate products with synthetic intelligence. Now Functions are given priority and satisfaction for the structural need even overpowers any development. Since the concept for form is not a shell with possibility but more than form itself, that it is also a fountion is to be highlightes. Thus, it is important that products with functions and architectures with various cultural aspects have to be stumied in terms of not only a component of their environment but also designs themselves. It is thought crucial that forms should not be studied on the basis of instrumental arts as in creative arts but from the point of a new direction of design reflecting enough benefits and cultural development offered by modern industries. The study explores the methodology of formative structure in natural organic order emphatically and concludes that even orders shown in nature as a component of forms can cleat a variety of forms enough.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE