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향수(鄕愁)광고에 관한 연구

Title
향수(鄕愁)광고에 관한 연구
Other Titles
(A) Study for Nostalgic Advertising as Visual Reconstitution
Authors
박채경
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
향수광고사회교육메시지 수용성생활미술학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The presentation of Korean-characteristic-expression in advertisement' expression originates from the counter-action to try to guard the indiscreet acceptance of the surging Western ideas and the Japanese culture interspersed with historical exclusive sense. The study of advertisement based on the nostalgia which is the original form of consciousness of Koreans is necessary for the socio-educational role of advertisement and the establishment of advertisement expression in which there is nationality, in the situation that traditional society consciousness and cultural value collapse. The goal of this study is to examine the feature of nostalgia advertisement closely and to manufacture the advertisement which apples this. The contents of this study is what arranged the concept and socio-cultural feature of "nostalgia advertisement" with theoretical background, analyzed 4 works of TV advertisement with the study case of "nostalgia advertisement", and manufactured and analyzed 8 works of me. As for the study method, the liteature examination and the manufacture and analysis of work were carried out at the time. And, the works presented as the analysis subjects are 3 kinds of newspaper advertisement and 5 kinds of magazine advertisement. And, about the manufacture intention attendant upon expression theme, the contents analysis was made. First, nostalgia advertisement has affirmative influence on the establishment of subjectige advertisement culture and the socio-educational role of advertisement, by reflecting the culture and traditional value of Korea. So, there is the value to utilize with wide creative technique. Second, in the manufacture of advertisement, this researcher manufactured so that the message receptivity of accepters may be improved and the reliability and persuasiveness of advertisement may be effective by expressing the concept which is "nostalgia". Third, this researcher pursued the possibility of Korean-characteristic-advertisement expression to be able to sympathize with our emotion or custom, by finding the material of advertisement out of the inside of our life culture and using the simple layout and vague color tone.;광고표현에서의 한국적 표현의 제기는 물밀듯이 밀려드는 서구사상과 역사적인 배타감으로 점철된 왜색문화의 무분별한 수용을 경계하려는 반작용에서 비롯된다. 한국인의 의식의 원형인 "향수(鄕愁)"를 바탕으로 한 광고의 연구는 전통적인 사회의식과 문화적 가치가 붕괴되는 상황에서 광고의 사회교육적 역할과 국적있는 광고표현의 정립을 위해 필요하다. 본 연구의 목적은 "향수광고"의 특성을 규명하고, 이를 적용한 광고를 제작하는데 있다. 본 연구의 내용은 "향수광고"의 개념과 사회문화적 특성을 이론적 배경으로 정리하고, TV광고 4작품을 "향수광고"의 연구사례로 분석하고, 본인 작품 8점을 제작, 분석한 것이다. 연구의 방법은 문헌조사와 작품제작 및 분석을 병행하였고 분석대상으로 제시된 작품은 신문광고 3점과 잡지광고 5점이며, 표현주제에 따른 제작의도를 내용분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 향수광고는 한국의 문화와 전통적 가치를 반영함으로써 주체적 광고문화의 확립과 광고의 사회교육적 역할에 긍정적인 영향을 미치므로, 폭넓은 크리에이티브 기법으로 활용할 가치가 있다. 둘째, 광고의 제작에 있어 "향수"라는 컨셉트를 표현하여 수용자들의 메시지 수용성(receptivity)을 향상시키고 광고의 신뢰성과 설득성에 효과적이도록 제작하였다. 셋째, 광고의 소재를 우리 생활문화 속에서 찾고, 간결한 레이아웃과 은은한 색조를 사용하므로써, 우리의 정서나 관습으로 공감할 수 있는 한국적 광고표현의 가능성을 추구하였다.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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