View : 551 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author崔京淑.-
dc.creator崔京淑.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:16Z-
dc.date.issued1978-
dc.identifier.otherOAK-000000032189-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176179-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032189-
dc.description.abstract本 硏究는 幼兒敎育에 있어서 體育敎育의 必要性을 强調하고 보다 適合한 指導敎育을 摸索해 보고자 하는 意圖에서 幼兒의 知覺運動의 發達段階와 그 水準을 調査하는데 硏究目的을 둔다. 위에 意圖한 目的을 達成하기 위해 첫째로 知覺運動의 槪念을 定立하고, 둘째로 知覺運動에 對한 發達段階와 그 水潗을 測定, 調査하였으며 조사된 자료를 年齡別 性別로 分析, 檢討한 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 幼兒의 知覺運動發達은 연령의 增加에 따라 緩漫히 發達하는 傾向을 보이며 대부분 身體機能發達特性에 따른다. 2. 項目別로 男·女의 差가 있으나 그 幅은 대개 一定하다. 3. 身體의 機能은 아직까지 末分化된 狀態에 있다. 4. 調査된 知覺運動 能力 全體에 영향을 주는 가장 큰 要因은 Balance이며, 차례로 영향력이 큰順序는 方向·空間認知, Rhythm과 筋神經調節能力, Body Image, Eye-hand·eye-foot coordination, laterality, Fine muscle control 能力의 順이다.;This research work have done for the purpose of the developing steps and level survey on the infant's perceptual-motor in order to find out the more unique instruction methods and insist about the physical education necessity in the fields of the infant education. In this regard and object, it is to make the definition of perceptual-motor concept, first. The second, it is to survey the steps of perceptual-motor development and level and make the analysis & research works of their collected dates by age and sex, respectively, as follows : 1. Infant's perceptual motor development are gradually developed by the age growing and the most of those are influenced by the development nature of physical function. 2. Although it is different between male and female by item by item respectively, the ranges are almost constant. 3. Physical functions are not devided states yet. 4. The most influential causes for all surviced perceptual-motor are the balance, and the priority orders are the space & direction awareness, Rhythm & Neuromuscular control, Body Image, eye-hand. eye-foot coordination, laterality, Fine muscle control.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = 1 Ⅰ. 緖論 = 2 A. 硏究의 必要性 및 目的 = 2 B. 硏究의 制限点 = 4 Ⅱ. 理論的 背景 = 5 A. 知覺運動의 定義와 特性 = 5 B. 幼兒期의 基礎的인 身體繼能 發達特性 = 7 Ⅲ. 硏究 方法 = 11 A. 調査方法 = 11 B. 調査內容 및 要領 = 12 C. 資料處理 = 15 Ⅳ. 結果 및 考察 = I7 A. Body Image의 發達 = 17 B. Space 와 Direction의 發達 = 20 C. Balance 와 laterality의 能力發達 = 24 D. Eye-hand, Eye-foot coordination의 能力發達 = 27 E. Fine muscle control의 能力發達 = 30 F. Rhythm 및 Neuromusecular control의 能力發達 = 33 G. 各 要因의 知覺運動能力에 對한 貢獻度 分析 = 35 Ⅴ. 要約 및 結論 = 38 參考文獻 = 40 ABSTRACT = 43-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1166909 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject서울시내-
dc.subject어린이-
dc.subject지각운동능력-
dc.title서울市內 어린이의 知覺運動 能力發達에 關한 調査 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) SURVEY ON THE DEVELOPMENT OF PERCEPPUAL-MOTOR ABILITY IN THE SEOUL CITY YOUNG CHILDREN-
dc.format.page44 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1979. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE