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dc.contributor.author이혜란.-
dc.creator이혜란.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:12Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:12Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000031904-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176169-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031904-
dc.description.abstract소비자들은 기업제품의 질이나 서어비스 또는 오래된 전통에 따라서 그 기업의 이미지를 마음속에 형성시킨다. 이러한 경험상의 이미지가 오랜 세원을 거쳐 기업에 대한 신뢰감과 적극적 수용태도로 바뀌게 되어 될수 있으면 그 회사와의 관계가 좋은 방향으로 유도되는 것이다. 소비자들은 그 회사의 회사명만 들어도, 우수한 품질의 제품과 환상적인 기업경영을 생각하게 될 수 있으며 그 회사의 심볼마크를 볼때 친근감과 신뢰감등을 연상시킬수 있다. 한 나라의 대표적 상징이 국기이듯이 기업의 상징은 심볼마크이다. 이러한 심볼마크만 보아도 소비자들은 기업의 경영이념, 목표 신뢰성을 떠올릴 수 있는 즉각적인 반응이 일어나야만 한다. 그러나 과연 현재 기업들의 심볼마크가 그같은 역할을 해주고 있는가? 또한 어떤 심볼마크가 소비자들에게 깊은 인상을 주고. 더욱 친근감을 주는가? 만약 위의 질문에서 부정적 대답이 나온다면 우리는 이를 어떻게 대처해야 하는가? 이러한 의문점을 풀기위해 본 연구는 일반대중에게 접근하여 실제 반응을 조사 분석하여 몇가지 결론에 도달했다. 첫째, 기업이 심볼마크를 통해 나타내고자 하는 이미지에 있어서 일반대중의 반응도는 그리 높은것이 되지 못했다는 점이다. 즉 심볼마크를 통해 기업이 표출하려는 이미지를 소비자들은 대부분 인지하지 못했다. 둘째. 대부분의 일반대중들은 기업의 추상형. 문자형. 심볼마크 보다는 실제로 대중들이 접하고 있는 사물등의 사실형 심볼마크에서 선호도가 높았고. 이런 심볼마크에 있어서 친근감과 깊은 인상을 남겨 주었다. 세째. 대중들의 심리에 있어서 심볼마크는 의미성을 내포해야 한다고 생각하면서도 미적 감각인 조형성에 더 많은 관심도를 나타내었다. 이러한 결론을 토대로, 기업은 이러한 일반대중의 심볼마크에 대한 반응도를 고려하여 대중들에게 좀더 친근감을 주고 깊은 인상을 주어 오랜 기억에 남을 수 있도록 심볼마크의 디자인을 위한 여건으로 삼아야 할 것이다. 본 논문은 심볼마크의 이미지에 대한 이론적 고찰과 심볼마크와 기입이미지의 연관성을 기업과 일반대중(소비자)의 상관관계 측면에서 설명하였고, 기업 심볼마크와 일반대중의 이미지 수용도에 있어서 주로 80년대의 새롭게 시도된 기업 심볼마크에 있어서의 소비자 반응도에 대해 조사 하였다. 이렇게 80년대 한국기업이 새롭게 시도한 심볼마크를 수집하여 대중의 반응도를 분석하면서 느낀점은, 아직도 현존 기업들이 심볼마크에 대한 중요도와 가치를 과소 평가하여 심볼마크의 디자인 계획에 대해 소홀히 하고 있다는 점이다. 이에따라 기업은 좀더 심볼마크에 대해서 깊은 관심을 가지고, 기업디자인을 보다 집요하게, 경영관리의 한 분야에서 다루어져야하고, 좀더 소비자( 일반대중 )의 입장에서 모든것을 한 단계 높은 차원에서 심사숙고 해야 한다는 것이다. 기업의 얼굴인 심볼마크가 바로 소비자들의 얼굴임을 생각할때 심볼마크는 더욱더 주로 면밀하게 디자인 되어야 하고 대중의 보편적 일반성을 고려하여 창조해야 할 것이다.;Consumers would keep in their minds both bad or good images of corporations according to the products-quality, service or long traditions of the corporations. Such experienced images by way of long period of time would turn to the reliability and positive acceptance of the corporations to the extent that the consumers try to buy the items of the corporations as well as to make investment to the corporations as much as possible. Just at the mere hearing of the name of the coporations, they would think of the excellent quality products and fantastic business management, and just at the mere look at the symbol mark of the corporation while walking on the street they would feel familiar and reliable sense with it. Just as the representative symbol of a nation is National Flag, so the symbol of a corporation is its symbol mark. Just at the mere look at the symbol mark, the instant reaction of consumers should come up to the business ultimate goal, target and reliability of the corporation. However, are the symbol marks of today's corporations playing such roles? What type of symbol mark would give the consumers deep impression and feeling of intimacy? If there should come a negative answer to the abovementioned question, what are we going to do about it? In order to find the answer to such question, the actual reaction and response have been researched and analized by approaching to the public to come to a few conclusions. First; the degree of the reaction from the public to the image which corporations try to appeal through their symbol marks is not so high. In other words, the consumers could not fully acknowledge the images which corporations try to express through symbol marks. Second; Most of the public would prefer the realistic symbol marks of the things which they would practically face to abstract symbol mark of corporation. The graphic symbol marks would give the feeling of intimacy and deep impression. Third; as far as the psychology of the public is concerned, the public would take much more interest in asaetic formative feelings while desiring that the symbol mark should contain significance. Based on these conclusions, it is now hightime for corporations to take lead in bringing about the revolutionary change in the symbol mark creation, which would give more intimate feeling and deep impression to the public, by taking into consideration of the degree of the response of the public to the symbol marks. This thesis has commented in an explanatory form on the theoretical consideration on symbol mark and image and the relation between symbol mark and corporation image in view of the interrelation between the corporations and the public (consumers), and also developed the research and analysis on the degree of comsumers' reaction especially to the newly attempted symbol marks of corporations in 1980's in accepting the symbol mark and image by consumers. As a result of analizing the degree of the response of the consumers to the collective symbol marks newly attempted by the corporations in Korea in 1980's, we have felt that the existing corporations are still underestimating the importance and value of symbol mark and neglecting the program of the design of symbol marks. Accordingly, it is now quite advisable for the corporations to do their best consistently in handling the matter of symbol marks design with greater interest as one of business administrations, and to deeply consider all the things standing on the consumers' side. In view of the fact that the symbol mark which can be the face of corporation is the face of consumers, the symbol marks should be more conceretly and precisely designed, and be created by way of considering the universal nature of the consumers (the public).-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구범위 및 방법 = 3 Ⅱ. 심볼의 이론적 배경 = 5 A. 심볼마크의 개념 = 6 B. 심볼마크의 요건 = 7 C. 심볼마크의 분류 = 10 Ⅲ. 시각언어로서의 이미지 = 13 A. 이미지의 개념 = 13 B. 코오퍼리트 이미지 = 15 C. 심볼마크와 기업이미지 = 17 Ⅳ. 80년대 기업 Symbor 현황, 수요, 인식, 상태조사 = 21 A. 근대 한국의 심볼마크 = 21 B. 조사를 위한 현황분석 = 24 C. 조사를 위한 연구계획 = 27 D. 조사를 위한 설문지 구성 = 28 E. 조사방법 및 배경 = 30 Ⅴ. 결과분석 = 33 A. 기업이미지에 대한 심볼마크의 연상도, 인지도 측정 = 33 B. 기업 심볼마크의 이미지 수용도 = 38 C. 기업 심볼마크에 대한 조형성, 의미성 추구의 반응도 = 39 D. 심볼마크에 대한 기업이미지 수용형태 = 45 E. 기업 심볼마크에 대한 일반적 견해 = 52 Ⅵ. 요약 및 결론 = 54 A. 연구결과의 요약 및 결론 = 54 B. 심볼디자인을 위한 제언 = 56 참고문헌 = 61 ABSTRACT = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2267987 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject한국기업-
dc.subject심볼마크-
dc.subjectSymbol Mark-
dc.subject이미지-
dc.subject광고디자인-
dc.title한국기업 Symbol Mark의 이미지 수용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle80년대 기업 Symbol Mark에 관하여-
dc.title.translatedSTUDY ON IMAGE ACCEPTANCE OF SYMBOL MARK OF CORPORATIONS IN KOREA : Centered on the symbol mark of the corporations in 1980's-
dc.format.page84 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공-
dc.date.awarded1989. 2-
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