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국내사보편집 Layout에 관한 연구

Title
국내사보편집 Layout에 관한 연구
Other Titles
(A) Study for Editorial design, Especially Layout, of House Publication
Authors
李美惠
Issue Date
1989
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
국내사보Layout실험작품광고디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
지금 우리는 수 많은 인쇄매체의 홍수 속에서 살고 있다. 더우기 이러한 모든 인쇄매체는 급속도로 변화하고 있다 보다 많아진 여백 새로운 형태의 타이프페이스, 크게 처리된 사진들, 보다 잘 조직화된 글줄의 위치 그리고 창조적 그래픽 형태의 새로운 움직임등과 같은 한결 훌륭해진 외형이 바로 그 변화의 실체라고 할 수 있다. 최근에 국내 사보의 급속한 숫적 증가와 함께 '社內 커뮤니케이션' '社外홍보(PR)'와 같은 사보의 기본적 기능에 대한 중요성이 그 어느때 보다 강조되고 있다. 그러나 불행히도 이러한 기능을 수행해야 될 사보 편집 디자이너들이 그들 자신의 작업에 대한 충분한 연구가 되어 있지 못한 것이 오늘의 현실이며 특히 일부를 제외한 대다수가 실제 방법론에 있어 자각적 사고(自覺的 思考)없이 단순히 과거에 해왔던 것과 똑같은 방법의 답습을 지속하고 있는 것 또한 사실이다. 독자들에게 친근감을 높이고 읽고자 하는 의욕을 불러 일으키기 위한 디자이너의 노력은 편집 레이아웃상에서 구체적으로 나타나게 되며 그때의 문제점, 즉 기사의 분량이나 고정제목, 부제목, 필자의 프로필, 사진이나 그림, 각종 보조기사등과 같은 것의 위치, 그 밖의 구독을 높이기 위한 디자이너의 아이디어와 같은 것 등을 효과적으로 해결하기 위해서는 하나의 독특한 원칙을 갖는 모듈시스템을 바탕으로한 시각적 지속성을 주는 편집이 되어야 하며 시간적, 경제적으로 단순화하고 지면을 보다 보기 좋게 배치하는 기능적 디자인이 요청된다. 그것은 곧 「그리드」를 이용한 편집디자인을 함으로써 앞서 언급한 문제들을 쉽게 해결할 수 있다고 생각한다. 사보 편집 디자이너들은 더이상 단순한 기사의 나열과 같은 기능인으로서 안주(安住)해서는 안된다. 그들은 전하고자하는 메세지를 시각적 형태로 변형시켜 주는 역할을 함으로써 보다 읽기 쉽고 통일성을 갖는 사보 제작의 필수불가결한 존재가 되어야 한다.;Now we live in the age of mass communication which is especially inundated with all kinds of prints and what is more, the look of these prints is rapidly changing. Better packing, more white space, new typefaces, larger photographs, more organized positioning of body and a new surge of graphic creativity are all part of this new look. With the recent surprising increase in the number of house publication, the importance of it's function such as 'organizational communication' and 'pr' emphasized rather than before. However the present situation, unfortunately, is that these editorial designers have not studied their field sufficiently : in fact, many of them, excepting a few, simply continue to work in the same fashion they always have without giving any conscious thought to methodology. Designers are willing to visualize the layout through efforts to give the readers much more familiarity and to inspire them to read the paper. For the purpose of these goals, in the process of decision of article length, headline, subtitle, author's profile, prolog, photographs and pictures, arrangement and designer's ideas to increase motivation for reading, a house publication must be an edition to have optical endurance based on the module system which has an unique principle and also need to be a functional design to simplify the paper economically and to arrange beautifully. The editorial design to use "grid" is enabled to us to solve elemental problems of layout easily. House publication editorial designers are no longer isolated as a part of the vocational technicians that only write out the news. They must be an integral part, a sort of translator of news messages into visual statements in order to make them look unified and easy to read.
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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