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은행객장 공간의 실내환경 계획에 관한 연구

Title
은행객장 공간의 실내환경 계획에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Bank-Lobby Interior design Plan
Authors
박미경
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
은행객장공간실내환경실내디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
은행은 공공성, 수익성, 안정성을 경영이념으로 하는 영리 단체로서 국가경제의 발전에 기여함과 동시에 건전한 경영을 통해 적정이익을 이루어야 한다. 그러나 최근 금융환경의 자율화와 국제화에 따라 은행점포의 경영이념이 시대적 변천에 따라 많은 변화를 가져오고 있다. 고도의 경제성장과 더불어 개인소득 수준이 높아져 은행은 점차 대중화되기 시작하였고, 이에 따른 고객의 욕구와 필요도가 증대되었다. 따라서 사무적이고 권위적이었던 은행의 이미지는 점차 고객본위의 금융 서어비스를 제공하는 장소로 바뀌어가고 있는 실정이다. 은행의 객장은 고객이 접할 수 있는 유일한 공간으로서, 간결하고 빠른 업무처리와 쾌적한 정서적 분위기가 연출되어져야 하는 공간이다. 더우기 업무의 기계화 추진에 따라 객장공간에도 새로운 계획이 요구되고 있다. 따라서 본 연구는 기능적, 심리적, 디자인적인 측면에서 고객본위의 바람직한 객장공간의 기본개념들을 살펴보고자 한다. 전개과정은 제 Ⅱ장에서 객장공간 개념의 변천과정과 객장공간 구성의 특성을 살펴보았고, 제Ⅲ장에서는 객장의 공간구성 요소를 분석하였다. 제Ⅳ장에서는 객장공간에 대한 일반고객들의 반응을 살펴보고자 설문지 조사를 실시, 이의 결과를 분석하여 국내은행의 기존 객장의 문제점을 발견코자 하였다. 제Ⅴ장에서는 효율적이고 미래지향적인 객장공간을 계획하여 이를 작품으로 구체화시켜 보았다. 이상과 같은 과정에 의해 객장공간 디자인의 기본방향을 다음과 같이 제시해 보았다. 첫째, 객장공간을 기능적으로, 분류시켜 객장의 효율적인 이용을 도모하여 대 고객 서어비스 확대실시를 위한 충분한 공간을 확보한다. 둘째, 객장공간을 업무의 성격에 타라 퀵 서어비스 부분과 슬로우서어비스 부분으로 분류하여 고객의 업무효율을 높인다. 세째, 사무자동화의 단계적 실현에 대비한 자동화코너를 확보하여 대 고객 서어비스를 능률적으로 대처해 나간다. 네째, 시스템가구를 활용하여 통일감과 정서적 분위기를 조성한다.;Now the growth of national economy in our country and its consequent conversion into the open structure is intensifying so much inter-competition among each bank with the popularization of it. Under this circumstance, it is becoming one of the top priority manistrative strategies to try to invite clients to this bank against rivals, supplying the optimum bank service to clients. In this point, lobby-space must be given much weight. This study, considering such specific gravity of lobby-space in bank, aims to point out the problems of interior in the existing banking-lobby, and then to suggest a desirable lobby interior design plan proper to supply the optimum services. Lobby interior in this study is planned on directions as follows: 1) It should produce emotional space in which clients visits easily and comfortably. 2) It should be so comfortable and intimating, at the same time future-oriented that it can satisfy urban sensibility of the moderns who seek for progressiveness. 3) It. should be planned to promote efficiency of work in the bank 4) It must secure on unity so that bank image can be embossed strongly. To do so, modulation and systematism are required in design process. 5) While it is to give clients a feeling of a private resting space, it. is also obliged to be considered design factors which can carry out function of public body. And the result is summarized as follows: 1) Lobby area in the bank should be enough to meet need of prospective clients. 2) Bank lobby is divided into quick service area, slow service area, and super quick service area, according to each own function. 3) In quick service area available to clients who want the bussiness speedily treated, system office furniture is placed. 4) In slow service area where it may take longer to treat the business, more comfortable furniture is placed so that. the clients can wait restfully or talk with tellers on the dealings. 5) Super quick service area is arranged near the sub-entrance that the late clients may take advantage of it after the day business hours. 6) All interior factors is so colored with an unity that the bank can give clients a feeling of confidence, or trust. 7) Both the incandescent light and the flurescent light, are used to produce a cozy indoor mood. And to make up the shortage of the artificial light, the solar light. is also efficiently introduced. 8) Appropriate conveniences, accessaries, and art. works are taken to create emotional interior.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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