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線에 의한 自然刑象의 律動的 表現

Title
線에 의한 自然刑象의 律動的 表現
Other Titles
(A) Study on the Rhythmic Expression of Natural Form by Lines
Authors
권미오
Issue Date
1985
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
자연형상염색조형예술
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
In praising nature and adapting to its provision, man has continuously formed formative arts with various ways and styles out of the beauties of nature. There has also been endeavours to meet the aesthetic value and sense in the field of dyeing. Therefore this thesis aims at finding a great spatial formative world obtained by transformation and atylization of imagery of the sky, the sear the mountains, and the plains in nature. For this purpose, first, a theoretical study has been done on nature as an aesthetic object, the visualization of imagery of nature, art and imagination, expression and transformation etc... It has been tried to find the appropriate material, techniquep and style on the basis of the theoretical study. Then a work has been made and has been analyzed. The conclusion is as follows. First, as nature has been an object of interest to man for all tims and places, it has constantly provided materials with artists in creating art, and has represented as a new world implying an inner meaning from the point of view of the artist. Secondly, the natural world in the cosmic order has been represented in the visualized imagery by a bold space compositon formed through the process of simplification, transformation, and symbolization. Thirdly, having used the batik and the spray dyeing method together, I had a good effect of harmonizing the sharp and simple expression by the paraffin with the subdued color by the spray dyeing. Fourthly, the narrow or broad faces resulted from the repeated lines produced a compositive atmosphere to give rhythm sense, space sense, and distance sense together. As a result, I found a new aspect of art world expressed by lines. On the other hand, there are some problems: 1) As a result of trying to express many a content and meaning in a work, the unified sense of color was lacked. Therefore the unity of color was required. 2) In the matter of material, silk was effective for the subdued and simple expression but it gave a feeling that it was too monotonous for the peculiar expression technique by the paraffin or the spray dyeing. Therefore it was suggested that the choice of material in accordance with technique is very important. 3) In the case of a spray dyeing method for silk, after increased heat treatment In the process of post - treatment the color was deepened a little more than that of the parts to be dyed by batik. Therefore the spray dyeing should be done taking account of the color of parts to be dyed by batik. To be concluded, it is suggested that on the basis of more constant study and endeavour to solve such problems, the possibility of subjective expession should be searched for, and that various experiments on material and technique should be carried out for the creation of new formative world in the field of industrial dyeing art.;인간은 자연을 예찬하고 자연의 섭리에 순응하면서, 자연에서의 아름다움을 소재로 다양한 방법과 양식의 조형적 세계가 형성되었고, 지금도 끝없는 追求가 계속되고 있다. 염색에 있어서도 다양한 조형예술로서의 美的 價値와 美意識을 충족시키려는 노력이 시도되고 있다. 따라서 연구자는 자연 중에서 바다 · 들 · 산 · 하늘을 중심소재로 선정하여, 대상에서 지각되는 이미지를 變形 · 樣式化함으로써 얻어지는 자연의 느낌을 기하학적으로 단순화시켜, 조형예술로서의 염색의 방향을 모색하는데 그 목적을 둔다. 위의 목적을 위하여 이론적 배경으로는 美的 대상으로서의 自然, 自然의 이미지 視覺化, 藝術과 想像力, 表現과 變形 등에 대한 이론적 배경을 바탕으로 하여 素材 · 技法 · 樣式을 모색한 다음 작품을 제작·분석한 결과 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 동·서양을 막론하고 자연은 인간의 끊임없는 관심의 대상이었기에, 現代에서도 예술창조의 변함없는 소재가 되고 있다. 따라서 작가의 개성적인 조형관에 의해 內的 意味가 당긴 새로운 세계로 변형 · 양식화하여 표현하고 있다. 둘째, 우주적 질서 속에 위치한 자연의 심오한 생태계를 單純 · 變形 · 象徵의 과정을 거쳐서 대담한 공간구성을 통한 이미지를 시각화하여 표현할 수 있었다. 세째, 납방염법과 분무염법을 동시에 병용함으로써, 파라핀의 날카롭고 간결한 표현과 분무염의 부드러운 색조가 조화를 이루어 좋은 효과를 얻을 수 있었다. 네째, 선의 반복에서 오는 좁고 또 넓은 면들은 율동감과 공간감 그리고 거리감을 함께 느끼게 해 주는 복합적인 분위기를 자아내었다. 이에 따라 線을 위주로 사용하여 표현할 수 있는 예술세계의 새로운 면모를 발견할 수 있었다. 한편 문제점으로는, 1) 한 작품 속에서는 동일계통의 색을 주조로 하여 일관성 있게 표현하고자 하였던 애초의 의도와는 달리 많은 내용과 의미를 표현하려 하다 보니, 결과적으로 색을 너무 사용하게 되어 통일된 안정감이 부족하였다. 따라서 색의 統一性이 필요함을 느꼈다. 2) 재료 사용에 있어서 실크는 부드럽고 간결한 표현에는 效果的이었지만, 파라핀이나 분무염의 독특한 표현기법을 나타내기에는 너무 平面的이고 단조로운 느낌을 주었다. 기법에 따른 재료의 선택이 매우 중요함을 경험하였다. 3) 실크를 사용하여 작품을 하였을 경우, 후처리 과정에서 증열처리를 하고 나면 납방염법을 사용한 부분의 색에 비해 분무염을 사용한 부분의 색의 농도가 약간 진해 진다. 그러므로 분무염을 할 때에는 납방염할 곳을 염두에 두고 색의 농도에 유의하여야 한다. 따라서 본 연구자는 앞으로 이러한 문제점들을 해결하기 위한 끊임없는 硏究와 努力을 바탕으로 主觀的인 표현의 가능성을 追求하고자 한다. 또한 재료와 기법의 다양한 實驗에 의한 염색공예로서의 새로운 造形世界의 創造와, 연구자 나름대로의 독특한 表現樣式을 개발시켜 나가야 되겠다고 생각한다.; 국 영문초록 수록
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디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
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